روزنامه شهروند نوشت: هر روز آماری اعلام می‌شود، از سرطانی که به جان ایرانی‌ها افتاده و چند سالی است که همه را نگران کرده است.

حالا گفته می‌شود شیوع سرطان در کشور ٤ برابر شده است، زمانی که رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، به نقل از رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، این موضوع را اعلام کرد.

محمد حقانی با اشاره به این موضوع تأکید کرد که این افزایش شیوع در ١٠‌سال گذشته رخ داده است.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به عوامل شیوع سرطان هم اشاره کرد: « نیترات و نیتریت‌ها در آب آشامیدنی یا مواد غذایی به‌ویژه غذاهای کنسرو شده مانند لوبیا و ذرت تبدیل به نیتروزامین می‌شوند که دقیقا ثابت شده نیتروزامین‌ها منجر به سرطان دستگاه‌های گوارشی می‌شوند.»

این عضو شورای شهر تهران با بیان این‌که با کنترل تغییر عوامل محیطی که مهم‌ترین عامل بروز انواع سرطان است می‌توان رشد بی‌رویه این بیماری را کنترل کرد، گفت: «یکی از خصوصیت‌های زندگی شهری استرس در شهروندان است به‌طوری که گاهی بی‌دلیل استرس به سراغ آنها می‌آید، هرچند استرس را نمی‌توان یک بیماری لاعلاج معرفی کرد اما سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث کاهش مقاومت بدن در برابر بروز سرطان می‌شود.»

حقانی یکی دیگر از عوامل سرطان‌زا را آلودگی هوا به دلیل ترافیک زیاد اعلام کرد: «تنفس در هوای آلوده به دودهای بنزین خارج شده از ماشین‌ها به دلیل وجود هیدروکربن‌های آروماتیک مانند بنزین که یک ماده شیمیایی خطرناک است و ۵۰‌درصد سموم را از طریق دیواره ریه‌ها وارد جریان خون می‌کند و ۵۰‌درصد باقیمانده سموم استنشاقی از طریق بازدم دفع می‌شود، بسیار خطرناک است.» او ادامه داد: «استنشاق هوای آلوده به بخارهای بنزین در درجه اول باعث تحریک برونش‌ها و حبابچه‌های ریه می‌شود و التهاب به وجود می‌آورد و التهاب در هر بخش از بدن آن قسمت را مستعد عفونت می‌کند.»

حقانی با بیان این‌که به دلیل جذب آلودگی مانند سرب در ترکیبات مختلف و متعدد بنزین غلظت خون افزایش می‌یابد، گفت: «علاوه بر این پروسه متابولیسم طبیعی بدن مختل می‌شود و روی مغز استخوان هم اثر می‌گذارد که این موارد موجب سرطان خون و سرطان‌های مختلف در بزرگسالان و کم خونی می‌شوند.»

اعلام این آمار از سوی رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بی‌اطلاعی رئیس انجمن آنکولوژی کودکان همراه بود. به گفته حسن ابوالقاسمی، تاکنون تحقیقی انجام نشده که نشان دهد، شیوع سرطان در کشور، تا این اندازه رشد داشته است.

ابوالقاسمی گفت: «ما هیچ اطلاعی از این آمار نداریم، اگر هم کسی این آمار را دارد، باید آن را منتشر کند.»

او با تأکید بر این‌که نمی‌توان افزایش شیوع سرطان در کشور را انکار کرد، افزود: « به‌هرحال آمارها نشان می‌دهد سرطان در کشور رو به افزایش است، با همه اینها اما باز هم میزان شیوع‌مان، کمتر از کشورهای غربی است.»

به گفته او، عوامل محیطی مخرب ازجمله آب، هوا و خاک آلوده، عمده‌ترین دلایل ابتلا به سرطان است: «برخی از عوامل هستند که نقش آنها در ابتلا به این بیماری، به قطعیت رسیده است، مانند اشعه‌هایی که از دستگاه‌های رادیواکتیو متصاعد می‌شوند یا اشعه ایکس، یا حتی بنزن و برخی داروها. در این میان برخی از عوامل هم متهم هستند، مانند دود قلیان، آلودگی هوا و ... اما از آنجایی که تأثیر دود سیگار در ابتلا به سرطان ریه ثابت شده است، می‌توان آلودگی‌های شبیه به دود سیگار را هم در ابتلا به این بیماری موثر دانست.»

او ادامه داد: «تمایل مردم به استفاده از غذاهای چرب و کنسروی، کم تحرکی و چاقی از دلایل دیگری است که می‌توان آنها را در افزایش آمار ابتلا به سرطان دخیل دانست.»

با این همه، ابوالقاسمی با اشاره به آماری که اعلام شده، تأکید کرد: «ما نمی‌توانیم افزایش ٤ برابری شیوع سرطان در کشور را تأیید کنیم، چرا که از آن اطلاعی نداریم، در زمینه کودکان هم با آمار رشد بالایی مواجه نبودیم، در میان بزرگسالان همچنین چیزی را شاهد نبوده‌ایم.»

رئیس انجمن آنکولوژی کودکان به نکته دیگری اشاره کرد. براساس اعلام او، صحبت‌هایی که درباره شیوع بالای سرطان در کشور و به‌طور ویژه در تهران می‌شود، شاید به دلیل افزایش موارد تشخیص این بیماری است: «گاهی بروز و تشخیص این بیماری، به جای یکدیگر استفاده می‌شود، به‌هرحال موارد تشخیص سرطان به‌دلیل وجود مراکز و تجهیزات پیشرفته، بیشتر شده است، از سوی دیگر، فرهنگی در میان مردم وجود دارد که بیماران‌شان را از شهرستان‌ها به تهران می‌آورند تا درمان شوند، همین‌ها می‌تواند آمار بروز سرطان را در شهری مانند تهران افزایش دهد. به همین خاطر است که گاهی گفته می‌شود شیوع سرطان در پایتخت بیشتر است.»

او تأکید می‌کند: « اعلام آمار شیوع سرطان، نیاز به نمونه‌گیری خوشه‌ای دارد که حداقل در شهری مانند تهران صورت نگرفته است، یک تحقیق زمانی معتبر است که بتوان اطلاعات آن را منتشر کرد، یعنی این اطلاعات و آنالیز آن داوری شده باشد تا قابل اعتنا باشد.»

به گفته او، افزایش ٤ برابری شیوع سرطان، آمار بالایی است و نمی‌توان به راحتی آن را اعلام کرد.

بررسی‌های کشوری از شیوع سرطان در کشور نشان می‌دهد، شایع‌ترین سرطان در ایران در بین مردان سرطان معده و در بین زنان سرطان پستان است اما مهم‌ترین عامل مرگ بر اثر سرطان چه در بین زنان و چه در بین مردان بر اثر سرطان دستگاه گوارش است. در مجموع گفته می‌شود شایع‌ترین سرطان در ایران سرطان‌های دستگاه گوارش (مری، معده، روده، مقعد) است و تقریبا نیمی از موارد سرطان در ایران، سرطان دستگاه گوارش است.

سرطان روده بزرگ دومین سرطان شایع در زنان و چهارمین سرطان شایع در مردان ایرانی است. همچنین همین بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع سرطان روده بزرگ در استان‌های شمالی مانند گیلان، مازندران،‌ آذربایجان شرقی، تهران و سمنان بیشتر است، اما سرطان‌های دستگاه گوارش در مناطق شمالی ایران بسیار شایع است. اردبیل بالاترین میزان سرطان معده را در کشور دارد و حتی در بعضی تحقیقات گفته شده اردبیل بالاترین میزان سرطان معده را در دنیا دارد. در شمال شرقی ایران سرطان مری بسیار شایع است. گلستان، مازندران و خراسان بالاترین آمار را دارند، آمار سرطان مری در این استان‌ها جزو بیشترین‌ها در دنیا به شمار می‌رود. همچنین استان‌های جنوبی ازجمله کرمان و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین آمار را در سرطان‌های دستگاه گوارش دارند. بالاترین میزان مرگ بر اثر سرطان‌های دستگاه گوارش در استان کردستان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    1 0
    آيا اين بدان معني است كه 2 يا 3 برابر را قبول داريد و فقط درباره 4 برابر شدن آن تحقيق نشده است يا منظورتان اين است كه آمار هيچ تغييري نداشته است؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    1 0
    ای کاش دوستان اجازه بدن یه تحقیق جامع در مورد سرطان در اردبیل بشه تا دلیل این امار وحشتناک در سطح جهان اونم تو شهری مثل اردبیل مشخص بشه. خواهشا هم به خوردن زیاد گوشت و ... ربطش ندین که موجب انبساط خاطر مرغان عزیز میشه.