تازه‌ترین عکس‌های دریافت شده از فضاپیمای نیوهورایزنز به خاطر شبیه بودن کوهستان‌های یخی پلوتو به چشم‌اندازهای قطبی زمین بسیاری از دانشمندان را شگفت زده کرده است.

اين عكس‌ها ۱۵ دقیقه پس از گذشتن فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا از نزدیک ترین فاصله ی پلوتو در ۱۴ ژوییه  ۲۰۱۵ گرفته شده است. ديدن كوهستان يخي و جريان‌هاي نيتروژن يخي از نماي نزديك به اندازه خودشان هيجان انگيز هستند اما اين تصاوير بسيار شبيه به مناطق قطبي زمين به حساب مي‌آيند. آلن استر،از كارشناسان تيم نیوهورایزنز در اين رابطه مي‌گويد: این عکس‌ها واقعا این حس را به ما می دهد که گویی خودمان در آنجا، روی پلوتو هستیم و داریم چشم اندازهایش را بررسی می کنیم. این تصاوير یک گنجینه ی علمی است و جزییات تازه ای درباره ی جو پلوتو، کوه ها، یخچال ها و دشت های آن را آشکار کرده است.

دانشمندان انتظار یافتن یک چرخه یخ نیتروژن بر روی پلوتو را نداشتند. این چرخه که با کمک نور کم جان خورشید به راه می افتد را می توان با چرخه‌اي كه کلاهک های یخی زمین را پدید می آورد مقایسه کرد. در چرخه ی زمینی، این آب است که از اقیانوس ها بخار می شود، به جو می رود، برف می شود و می بارد و یخچال می سازد، و سپس از راه جریان های یخچالی به دریا باز می گردد. پلوتو در این زمینه بسيار شبيه به زمين است و همين مسئله دانشمندان را غافلگير كرده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    34 9
    خدایا تو بسیار بزرگتر از انی که در ذهن ما بگنجی.الله اکبر