۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵

جام جم نوشت: همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی با تدارک برنامه‌های متنوع در قالب‌های مختلف سریال، فیلم، مستند و... به استقبال این هفته می‌روند.

با گذشت بیش از دو دهه از هشت سال دفاع مقدس، برنامه‌سازان رسانه ملی تلاش کردند آثاری تولید کنند که ضمن گرامیداشت رشادت‌ها و جوانمردی‌های مردان این سرزمین، آرمان‌های آنان فراموش نشود و فرهنگ ایثار و شهادت در دل نسل‌هایی که آن روزها را لمس نکرده‌اند، معنی و مفهوم پیدا کند.

شبکه یک؛ شور شیرین

مجموعه تلویزیونی«شور شیرین» به کارگردانی جواد اردکانی که سال گذشته در سینماها اکران شد، از شنبه 28 مرداد تا اول مهر ساعت 22 روی آنتن شبکه یک می‌رود. این سریال با محور زندگی شهید محمود کاوه، حوادث سال 59 کردستان را روایت می‌کند. رضا رویگری، احمد نجفی و شبنم قلی‌خانی از بازیگران این سریال هستند.

مستندهای «از اشنویه تا خرمشهر» با روایت خاطرات دفاع مقدس، «مردان آفتاب» با موضوع تصویری از رشادت‌های تک‌تیراندازان جبهه غرب، «سراج» با مرور برخی رویدادهای دفاع مقدس، مستند «خط مقدم» در خصوص دستاوردهای ایران در صنعت موشک‌سازی، مستند «آن فرو ریخته گل‌های پریشان در باد» با موضوع جانبازی که پس از شهادت، اعضای خود را اهدا کرد و مستند «شناسنامه» درباره زندگی یکی از اعضای گروهک منافقین که توبه کرده و شهید شده از برنامه‌های این شبکه است. در این هفته، مسابقه هفت قسمتی «تیپ مخصوص» و مستند «هم‌پرواز» درباره خلبان‌های شجاع و غیور ایرانی، مستند «حصر آبادان»، «فرماندهان» با روایت خاطرات فرماندهان دفاع مقدس و مجموعه پویانمایی «نورالدین پسر ایران» با صدای بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون هر روز ساعت 13 و 20 دقیقه پخش می‌شود.

شبکه 2؛ روایت خرمشهر با کیمیا

پخش مجموعه تلویزیونی 110 قسمتی «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی از چهارم مهر هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه و ویژه‌برنامه «از آسمان» درخصوص جانبازان، شهدا و خانواده‌های جانبازان و شهدا نیز این هفته روی آنتن شبکه دو می‌رود.

مستند «حضور»، مستند گزارشی «نما دو»، برنامه «زنده باد زندگی» با حضور خانواد‌ه‌های رزمندگان، برنامه «برای تاریخ» با موضوع نمایش رشادت‌های جوانان یک محله در دوران انقلاب و دفاع مقدس، گفت‌وگو با فرزندان شهدا در برنامه‌های «دانه‌های انار»، حضور فرماندهان در برنامه «خوبی از خودتونه»، نمایش عکس و فیلم با موضوع دفاع مقدس در ویژه‌برنامه «شبکه ما»، «جنگ شبانه» با حضور مهمانان در باغ‌موزه دفاع مقدس و برنامه «فرش قرمز» در 13 قسمت با حضور یک بازیگر مطرح در منزل خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های این شبکه است.

شبکه 3؛ جشنواره مستند

مستندهای «لبخند بزن رزمنده» با حضور خانواده‌های شهدای غواص و همچنین بازیگرانی که نقش‌های متفاوتی در مجموعه‌های دفاع مقدسی بازی کرده‌اند، «نبردهای ماندگار، قصه‌های ماندگار»، برنامه هفت قسمتی «برایت می‌نویسم»، «سلام رزمنده»، «چگونه مادرت را دست‌بسته در آغوش می‌گیری» درباره زندگی شهید میری از شهدای غواص، «خط ویژه» با محوریت بازتاب‌دهنده احساسات هنرمندان درباره دفاع مقدس در کنار مستند «راه ستاره» که با حماسه‌آفرینان دفاع مقدس درباره وقایع جنگ صحبت می‌کند از دیگر مستندهای این شبکه است. ضمن این‌که آثاری از جشنواره فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس این شبکه با فیلم‌های سینمایی«شیار 143» (نرگس آبیار)، «لیلی با من است» (کمال تبریزی)، «معراجی‌ها» (مسعود ده‌نمکی) و «ضدگلوله» مصطفی کیایی روی آنتن این شبکه می‌رود.

شبکه 4؛ صدام در قاب مستند

مستند «جنگ پیدا، جنگ پنهان» با به تصویر کشیدن اوضاع سیاسی عراق، سازمان سیا، حزب بعث و چگونگی روی کار آمدن صدام و جنگ علیه ایران و نگاهی به زندگی صدام، «سنگر تدارکات» در شش قسمت با موضوع نقش مسئولان تدارکات در عملیات‌ها، مستند«چهل شاهد» با محوریت مصاحبه با گروه تصویربرداران و عکاسان زمان جنگ، مستند «سکوت خاک»، مستند«دا» و مستند«طلوع» از دیگر برنامه‌های شبکه چهار در هفته دفاع مقدس است.

شبکه آموزش؛ لبخند تهران به باران نور

سری جدید برنامه «سفید» و برنامه‌های «لبخند تهران» و «باران نور» با موضوع مشاعره دفاع مقدس از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود. دیگر برنامه‌های این شبکه به مناسبت هفته دفاع مقدس عبارتند از: «مشق عشق» با حضور خانواده‌های بسیجی، «مشاور»، نمایش امداد در جبهه در «دکتر سلام»، «جبهه یادش بخیر»، برنامه صبحگاهی «صبحی دیگر»، برنامه گزارشی «دوربین 7» و مستند «نان و نمک» پخش می‌شود.

شبکه نسیم؛ حال و هوای متفاوت خاطرات

حضور نیروهای مسلح در «هیجان در ساعت صفر» (مسابقه رزم‌آوران) در کنار برنامه‌های ترکیبی «خاطرات سنگر» و «یادها» که به خاطره‌گویی رزمندگان می‌پردازند به این شبکه حال و هوای متفاوتی بخشیده است. برنامه ترکیبی «حاجی مشهدی جبهه‌رو» (بچه‌ محله امام رضا) و برنامه «پشت خاکریز» با اجرای اصغرزاده و رجبی، نگاهی شاد و جدید به مقوله دفاع مقدس خواهند کرد.

شبکه مستند؛ جنایت در سکوت

«حصر آبادان» در قالب مجموعه «سیمرغ» با محوریت تصاویری مستند و کمتر دیده شده از حصر آبادان و مستند «578 روز» به کارگردانی بابک بهداد، «روایت فتح» و«اسماعیل به روایت‌ هاجر» پخش می‌شوند.

همچنین شبکه هیسپان تی‌وی مستند «دفاع مقدس» را برای این شبکه تدارک دیده که به‌نوعی روز شمار جنگ است و در آن با فرماندهان جنگ مصاحبه شده است. مستندهای «نبرد تامکت‌ها»، «لالایی جنگ» و «جنایت در سکوت» از دیگر آثار تدارک دیده شده برای این ایام است.

شبکه قرآن سیما؛ شمع‌های روشن برای غواصان

مستند هفت‌قسمتی «غواص کربلا»، برنامه «شمع‌های روشن» با اجرای محمدرحمان نظام‌اسلامی، پویانمایی «همسفران» با محوریت خاطرات رزمندگان از جبهه و جنگ، «نغمه‌های فتح»، «ارمغان» و «پلاک» با محور شهدای روحانی و مداح و تاثیرگذاری قیام عاشورا در هشت سال دفاع مقدس در کنار مستندهای «روضه رضوان»، «شب‌های عاشورایی» و «خلبان حجت‌الاسلام حسینی» در هفته دفاع مقدس روی آنتن خواهد رفت.

شبکه سلامت: خاطرات ناتمام سپید‌جامگان

برنامه‌های ترکیبی «مادر، کودک، تندرستی» و «ضربان» و مستندهای «شکوه مهربانی»، «سپید جامگان» و «خاطرات ناتمام» با محور خاطرات پزشکان، پرستاران و امدادگران در جنگ پخش می‌شود.

شبکه افق: سردار اروند در اقلیم سرخ

فیلم‌های سینمایی «روز سوم»، «فرزند خاک»، «چ» و «شیار143» در این هفته از شبکه افق پخش خواهد شد. همچنین برنامه «نیمه پنهان ماه» با گوشه‌ای از زندگی، خاطرات و تاریخ نانوشته جنگ برای مخاطبان، مستندهای «ننه قربون»، «نان جنگ»، «شاهرخ»، «سردار اروند»، «اقلیم سرخ»، جام در آفساید، تاریخ جنگ، نیمه خاموش و قاب‌های ماندگار از مستندهای دیگری هستند که در این هفته روی آنتن شبکه افق می‌رود.

شبکه آی‌فیلم و خاک سرخ

شبکه آی‌فیلم هم هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه مجموعه نمایشی«خاک سرخ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را روی آنتن می‌برد.شبکه‌ صبا هم مجموعه داستانی کوتاه نرده‌بان را پخش می‌کند. تله‌فیلم کوتاه «چمران قلب ایثار»، سریال «شجاعان» به کارگردانی علیرضا گلپایگانی و فیلم «تپه عقاب‌ها» از این شبکه روی آنتن می‌رود. «شب شرقی» با موضوع دفاع مقدس و رویکرد علمی، اقتصادی، اجتماعی، خانواده، برنامه گام هشتم با بررسی شعر و ادبیات و موسیقی دفاع مقدس و برنامه ارغوان در این ایام از این شبکه پخش خواهد شد.

رادیو در هفته دفاع مقدس

برنامه‌های «روز از نو» و «جزر و مد» از رادیو اقتصاد، «راه شب» و «سلام ایران» از رادیو ایران، «تهران در شب» و «همسایه سلام» از رادیو تهران، «اینجا شب نیست» از رادیو جوان، «به رنگ زندگی » و «پشت پلک صبح» از رادیو سلامت، «خیابان فرهنگ» و «هفت کوچه» از رادیو فرهنگ، برنامه «طنز دفاع مقدس» و دو نمایش«هم‌نوایی خاک و باروت» و «محرابی دیگر» از رادیو نمایش پخش می‌شود.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =