پنج شنبه های دورهمی بخشداری مرکزی نیکشهر این‌بار در شگیم

پنج شنبه های دورهمی بخشداری مرکزی نیکشهر به درخواست چند تشکل مردم نهاد چابهاری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ "پنج شنبه های دورهمی" این هفته بخشداری مرکزی نیک شهر با موضوع "زن و اجتماع" و با حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستانهای نیک شهر، ایرانشهر، چابهار و زاهدان در روستای هدف گردشگری شگیم برگزار شد.

در این دورهمی فعالان شرکت کننده ضمن بازدید از قابلیت های گردشگری و طبیعی این روستا به بحث و تبادل نظر پیرامون محور جلسه پرداختند و در پایان بر مشارکت زنان در جامعه از طریق فرهنگ گفتمان و با روش خرد جمعی تاکید شد.

بخشدار مرکزی نیک شهر در ابتدای دورهمی گفت: ایده شکل گیری پنج شنبه های دورهمی بنابر دغدغه های بنده در خصوص ضعف فرهنگ گفتمان در سیستان و بلوچستان در بدو پذیرش مسئولیت بخشداری شکل گرفت. پس از برگزاری دورهمی های این بخشداری عده ای معتقد بودند که دورهمی ها و مباحث گفتمانی و اندیشه ای در جامعه سنتی بلوچستان یک ضرورت نیست.

محمد بلوچ زهی ادامه داد: اما امروز با گذشت یکسال از برگزاری این سلسله نشست های شهرستانی و استانی همه به این نتیجه رسیده اند که در کنار پرداختن به مطالبات ریز مردم از جمله آب،برق،راه و عمران باید به عرصه فرهنگی و گفتمانی بیش از هر عرصه دیگر توجه داشت چرا که جامعه ما جهت توسعه انسانی نیازمند توسعه فرهنگی و گفتمانی است.

وی یکی از ضعف های جوامع سنتی و در حال گذار را ضعف مفرط گفتمان عنوان کرد و گفت: اگر در جامعه ما فرهنگ گفتمان تقویت شود، مسلما از تعدد نزاع ها، درگیری ها،قتل ها، بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی بویژه درگیری های درون طایفه کاسته خواهد شد.

بلوچ زهی ضمن اشاره به موفقیت زا بودن ایده پنج شنبه های دورهمی بخشداری مرکزی نیک شهر در سطح استان، استقبال از این دورهمی ها را نشانه خوبی برای توسعه نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: برگزاری چهار شنبه های خبری در ایرانشهر، دوشنبه های آموزشی در خاش،یکشنبه های باصفا در نیک شهر، دورهمی های شاعرانه در سیستان،پنج شنبه های دورهمی در سوران و سراوان و چابهار و... نشان از پذیرش فرهنگ گفتمان در میان تحول خواهان و کنشگران و صاحبنظران است و الگو برداری صحیح از این اقدام را در این شهرستان ها نشان از نیاز جامعه امروز بلوچ و سیستانی به فرهنگ گفتمان است.

همچنین در ادامه برنامه برخی از صاحب نظران و فعالان عرصه های اجتماعی و فرهنگی به بررسی حضور زنان در اجتماع و آسیب های اجتماعی زنان در حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

گفتنی است پنج شنبه های دورهمی این هفته بخشداری مرکزی نیک شهر به درخواست چند تشکل مردم نهاد از شهرستان چابهار در نیک شهر برگزار شد. همچنین شرکت کنند گان در دورهمی به این اجماع رسیدند که جهت بسط و گسترش مباحث طرح شده و اثر بخشی بیشتر این نشست در آینده ای با همین موضوع ادامه یابد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =