یادداشت تفاهم همکاری دانشگاهی، علمی و فناوری میان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزیرآموزش دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا امضا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و خانم استفانی جانینی وزیر آموزش، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا پس از دیدار و گفتگو درباره راه های افزایش همکاری های علمی ، این یادداشت تفاهم را امضا کردند.
براساس گزارش روابط عمومی وزارت علوم، بنا بر این یادداشت تفاهم دو طرف، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی علاقه مند به همکاری را تعیین و نسبت به تشکیل گروه های کارشناسی دوجانبه برای تعریف فعالیت های مشترک، برنامه ها و طرح های علمی مورد توجه دوطرف اقدام می کنند.
همچنين دو طرف توافق کردند که همکاری های مشترک در مراکز رشد، گروه های فناوری و پارک های علم و فناوری بین دو کشور ایران و ایتالیا را تسریع کنند.
براساس بند دیگری از این یادداشت تفاهم، هر یک از دو طرف بودجه لازم را در چارچوب امکانات مالی خود تا سقف 100 هزار یورو برای حمایت از تبادل طرح های مختلف تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری و محققان جوان برای یک دوره سه ساله 2016 تا 2018 در زمینه های مشترک و مورد علاقه تامین می کنند.
گفتنی است :پروژه های تحقیقاتی در حوزه های مشترک و مورد علاقه شامل علوم انسانی و علوم اجتماعی، موزه نگاری، میراث هنری و فرهنگی، علوم طبیعی، علوم زیستی و پزشکی، مهندسی و فناوری اطلاعات است.وزير علوم : ایران و ایتالیا با داشتن سابقه ای کهن و تمدنی دیرینه می توانند همکاری های دو جانبه علمي و فناوري مناسبي داشته باشند

در همین رابطه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با خانم دکتر جانینی وزیر آموزش دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا گفت : این دیدار می تواند آغاز خوبی برای گسترش همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور باشد و این نکته که شما اولین مقام ارشد ایتالیا هستید که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرده است نشان از توجه کشور شما به تقویت مراودات علمی و فرهنگی دو کشور دارد.
محمد فرهادی افزود : دو کشور ایران و ایتالیا با داشتن سابقه ای کهن و تمدنی دیرینه می توانند همکاری های دو جانبه مناسبي داشته باشند که الگویی برای روابط با سایر کشورها باشد.
وزیر علوم گفت : هدف و اراده دو کشور گسترش سطح همکاری ها ست و امضای برنامه های علمی- اجرایی و تفاهم نامه ها بین دو کشور می تواند به تعمیق بیشتر همکاری ها کمک کند در گذشته نیز شاهد سفر رئیس مرکز تحقیقات ایتالیا CNR به ایران و سفر معاون پژوهشی ما به ایتالیا در راستای افزایش همکاری ها بودیم .
وزیر علوم اظهار داشت : در مقطع کنونی به تعمیق و توسعه همکاری های دانشگاهی بیش از همیشه نیاز داریم، ما نیاز به انتقال فناوری های نوین در عرصه صنایع نوین، محیط زیست و کشاورزی داریم و هم اکنون قریب به 4000 نفر دانشجو در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند که این دانشجویان مشکلاتی در خصوص انتقال اعتبار مالی و موضوع مسکن دارند که می توان با تشکبل کمیته مشترکی در این خصوص چاره جویی کرد.
خانم دکتر جانینی وزیر آموزش دانشگاهها و تحقیقات ایتالیا نیز در این دیدار با ابراز امیدواری از اینکه در پایان سفر هیئت ايتالیا نتایجی داشته باشیم که راهگشای آینده همکاری های دو کشور باشد گفت : این سفر در پاسخ به سفر دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به ایتالیا صورت می گیرد و در راستای استفاده از افق بین المللی روشن بعد از توافق هسته ای است.
وی با تاکید بر اینکه ایران و تاریخ کهن و گرانبار آن همواره پایگاه مهمی دارد گفت : در همه زمینه های علم و فناوری بویژه تبادل استاد و دانشجو آماده همکاری هستیم .
در بخشی از این دیدار دکتر حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گزارشی از وضعیت علم و تکنولوژی در ایران ارائه کرد.

۴۲۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    1 1
    الان دیگه دوره امضا توافقات علمی با سابر کشورها تموم شده. آخه فقط امضا تفاهم نامه با کشورهای دیگه چه دردی رو دوا میکنه؟ وزارت علوم دانشگاه های داخل رو ول کرده و از بودجه وحمایتهای تحقیقاتی و معیشتی اساتید و اعزام دانشجوی دکتری به خارج خبری نیست و فقط داره با امضا توافقنامه ها اوضاع نابسامان دانشگاه ها را بزک میکنه و دلش هم خوشه که در داخل علم در داخل در حال پیشرفته.