مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: سرانه دانش آموزی و اعتبارات اداره کل آموزش و پرورش ناکافی است.

بهروز امیدی در آستانه بازگشایی مدارس در جمع رسانه های استان افزود: هم اینک در استان بیش از 182هزار و 741دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ثبت نام کردند که سرانه تخصیصی به آموزش و پرورش برای این تعداد دانش آموز ناچیز است.
وی گفت: برای سال تحصیلی جدید سه میلیارد و 500 میلیون ریال برای سرانه دانش آموزی استان اختصاص یافته که این میزان جوابگوی نیاز مدارس نیست.
امیدی بر حمایت خیران و همچنین مشارکت اولیاء دانش آموزان برای تامین اعتبار برای مدارس تاکید کرد و گفت: سرانه دولتی جوابگوی نیاز مدارس نیست و خانواده ها باید بخشی از درآمد خود را برای تحصیل فرزندانشان هزینه کنند.
امیدی سرانه مدارس شبانه روزی استان را یک میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد وگفت: امید است با مشارکت مردم و اولیا حداقل امکانات برای این مدارس فراهم کنیم.
***
صد درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان ثبت نام شدند
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: در سال تحصیلی جدید صد درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان ثبت نام شدند .
امیدی گفت: در سال تحصیلی جدید 182 هزار و 741دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در سامانه سناد ثبت نام کردند که 11هزار و 952 نوآموز در مقطع پیش دبستانی، 96 هزار و 46 دانش آموزان در مقطع ابتدایی، 38 هزار و 200 دانش آموز در متوسطه اول، 21هزار و 800 دانش آموز در متوسطه نظری، هشت هزار و 992 هنرآموز در فنی وحرفه ای، چهارهزار و 650نفر در مدارس بزرگسالان و یکهزار و 101نفر نیز در مدارس استثنایی ثبت نام شدند.
وی گفت: هم اینک در مقطع ابتدایی و متوسطه اول همه دانش آموزان براساس آمار ثبت نام کردند و ثبت نامی در مدارس متوسطه نظری به دلیل تجدیدی و یا برخی دلایل دیگر به صورت صد درصد انجام نشده و امید است تا پایان شهریور ماه در این مقطع نیز به پوشش صددرصد برسد.
***
34 درصد تقاضای نقل و انتقال فرهنگیان مورد موافقت قرار گرفت
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال وبختیاری گفت: برای سال تحصیلی جدید دو هزار و 266 نفر از فرهنگیان متقاضی انتقال داخل استانی بودند که با انتقالی 716 نفر آنان موافقت شد، 462 نفر نیز متقاضی انتقال به خارج استان بودند که با انتقال 218 نفر آنان موافقت شد.
امیدی گفت: در مجموع دو هزار و 728 نفر از فرهنگیان استان متقاضی انتقال بودند که با انتقال 934 نفر آنان که در مجموع 34 درصد متقاضیان را تشکیل می‎دهد، موافقت شد.
وی گفت: بیشترین موافقت در انتقال فرهنگیان برای بانوان بوده به طوری که 569 نفر از مجموع 934 متقاضی موافقت شده با انتقالی آنان، بانوان فرهنگی بوده‎اند که نشانگر توجه آموزش و پرورش به کانون خانواده و همچنین رفع مشکلات بانوان برای رفت و آمد است.
امیدی در خصوص ساماندهی و سازماندهی فرهنگیان در سال تحصیلی جدید گفت: در پنج سال گذشته بیش از شش هزار نفر از فرهنگیان استان به دلیل بازنشستگی، نقل و انتقالات از سیستم آموزشی خارج شده اند و دراین مدت جذب نیروی جدید صورت نگرفته است.
وی گفت: برای مقابله با کمبود معلم در استان با برنامه ریزی از جمله روستا مرکزی، ادغام کلاس های زیرنرم، ادغام مدارس زیر نرم، زمینه سازی برای اضافه تدریس به همکاران و همچنین استفاده از همکاران بازنشسته و سرباز معلم کمبود معلم در مدارس جبران شد.
وی اظهار کرد: با برنامه ریزی و ساماندهی فرهنگیان پیش بینی می شود در سال تحصیلی جدید هیچ کلاس درس و هیچ مدرسه ای بدون معلم نباشد.
*********
استقبال از رشته های فنی درچهارمحال وبختیاری به 30 درصد نرسید
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: درسال تحصیلی جدید استقبال دانش آموزان از رشته های فنی به 30 درصد آمار دانش آموزان مقطع متوسطه نیز نرسیده است.
عوضعلی حبیبی در جمع رسانه های استان افزود: براساس برنامه پنجم توسعه و دستور العمل وزارتی باید 43 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه استان در رشته های فنی و حرفه ای و کارو دانش مشغول تحصیل شوند اما این امر در سالجاری به عنوان آخرین سال برنامه نیز محقق نشد.
وی گفت: درسال تحصیلی گذشته 36 درصد دانش آموزان استان در این رشته ها مشغول تحصیل شدند که این آمار در سال تحصیلی جدید به 30 درصد نیز نرسیده است.
وی اظهار کرد: اکثر والدین ترجیح می دهند فرزندانشان در رشته های نظری تحصیل کنند و مشاوران مدارس باید در این خصوص والدین را توجیه کنند.
حبیبی گفت: بیشتر دانش آموزان نیز متقاضی تحصیل در رشته های علوم انسانی و تجربی هستند و در میان کنکوری ها نیز رقابت بر سر چند رشته پزشکی است و اینکه در کدام دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.
وی گفت: براساس نیازسنجی از بازار کار رشته های تجربی بازار کار خوبی در آینده نخواهند داشت.
حبیبی در خصوص اجرای طرح آموزش همراه با تولید گفت: این طرح یک قانون و مصوبه مجلس است که تاکنون معطل مانده ولی از سال تحصیلی گذشته در استان اجرا شده است.
وی از اجرا شدن مجدد این طرح در سال تحصیلی جدید خبرداد و افزود: دراین طرح دانش آموزان و هنرآموزان در هنرستان در کنار درس، کار و تولیدی انجام می دهند که پس از فارغ التحصیل شدن می توانند در زمینه یک رشته تولیدی فعالیت کنند.
گفتنی است ، در سال تحصیلی جدید هشت هزار و 992 نفر در هنرستان ها و مراکز کارو دانش استان چهارمحال وبختیاری ثبت نام کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =