به رغم وجود موتورهای جستجوگر بین المللی در دنیا، ولی همچنان کشورهای مختلف درصدد راه اندازی جویشگرهای بومی با سبک و سیاق محلی هستند.

به گزارش خبرآنلاین،در نگاه اول شاید به نظر برسد که این موتورهای جستجوگر بومی به هیچ وجه توان رقابت با غولهایی نظیر گوگل و یاهو را ندارند ولی تجربه نشان داده که با روی کار آمدن هر جویشگر محلی، اقبال عمومی از این جستجوگرها به مراتب بیشتر از سایر موتورهای جستجوگر بین المللی بوده است.


به راستی در جویشگرهای بومی چه امکاناتی وجود دارد که لایه های مختلف یک جامعه ترجیح می دهند از این جستجوگرهای محلی استفاده کنند و یا انگیزه کشورها برای راه اندازی این موتورها چیست؟ این یادداشت سعی دارد با بررسی چند موتور جستجوگر بومی در سایر کشورها به این سوال مهم پاسخ دهد که به راستی اقبال عمومی به موتورهای جستجوگر بومی در کشورهای مختلف ناشی از چیست؟


در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کرد که در ایران روزانه 110 میلیون پرس و جو به موتورهای بومی فرستاده می شود که با در نظر گرفتن اینکه کاربران در کشور ما بیش از 40 میلیون نفر هستند، می توان به این نتیجه رسید که تعداد پرس و جوها به ازای هر نفر کمتر از 3 مورد است درحالی که کشور کره جنوبی با 45 میلیون کاربر، روزانه 385 میلیون پرس و جو در موتورهای جستجوگر انجام می دهند و درواقع در این کشور به ازای هر کاربر کمتر از 9 پرس و جو به موتورهای جستجو فرستاده می شود.


به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دلیل این اختلاف فاحش در استفاده از موتورهای جستجوگر نشان دهنده جای خالی خدمات کاربردی بومی برای کاربران در کشور ما است.
اما این خدمات کاربردی شامل چه مواردی است که نقطه قوت موتورهای جستجوگر بومی در مقایسه با رقبای بین المللی محسوب می شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به بررسی موفق ترین جویشگر بومی دنیا پرداخت.
موتور جستجوگر "بایدو" با بیش از 150 سرویس کاربردی، محبوب ترین موتور بومی کشور چین است که هم اکنون به عنوان چهارمین وب سایت پر بازدید در دنیا شناخته می شود.


این درحالی است که پرس و جوی کاربران "بایدو" 63 درصد از مجموع کل پرس و جوهای کاربران چینی را تشکیل می دهد؛ به طور نمونه سرویس مسافرت "بایدو" که فراهم کننده اطلاعات جامع سفر است یکی از خدمات پرکاربرد در بین مردم این کشور و توریست های بین المللی است، این سرویس به گونه ای عمل می کند که فرد قبل از مسافرت به مکان مورد نظر، کلیه پیشنهادات در این زمینه مانند هتل ها، رستوران ها، مکان های تفریحی و سیاحتی و بومی مقصد را با توجه به اطلاعات مربوط به آن و همچنین نظر کاربرانی که در گذشته به این مکان ها سفر کرده اند را بررسی می کند و همچنین در حین سفر با استفاده از این سرویس به مکان های مربوطه هدایت می شود و در نهایت کاربر می تواند نظرات خود را برای استفاده مسافران بعدی در این سرویس ثبت کند.


اما این همه ظرفیت و توانمندی جویشگرهای بومی نیست؛ موتور جستجوی کشور چک با نام تجاری "سزنم" یکی دیگر جویشگرهای موفق اروپایی است که در این کشور 11 میلیون نفری، "سزنم" دارای 6 میلیون کاربر است.
اگر چه "سزنم" تنها 15 سرویس کاربردی را ارائه می دهد ولی از محبوبیت فراوانی در بین مردم برخوردار است که البته این محبوبیت را از سرویس "کسب و کار" خود به دست آورده است.

 

این سرویس شامل 610 هزار کسب و کار مختلف با کلیه اطلاعات آنها است که کاربران می توانند هر نوع محصول یا کسب و کار را با توجه به نظر کاربران در "سزنم" جستجو کنند و حتی بر اساس امتیاز دهی آنها را اولویت بندی کنند، سرویسی که به کاربر امکان خرید، کسب تجربه خرید دیگران و حتی چگونگی مراجعه به محل آن بنگاه اقتصادی را فراهم می کنند.


با توجه به توضیحات ارائه شده می توان به این نتیجه رسید که پرس و جوهای کاربران در کشورهایی که دارای موتورهای بومی هستند در جهت رفع نیازهای روزانه است و اگر نخواهیم متعصبانه برخورد کنیم باید اذعان داشت، نحوه کاربری ما از موتورهای جستجوگر شکل ابتدایی خود را طی می کند و ایران پهناور ما، نیازمند یک جویشگر بومی با امکانات و سرویس های بومی و محلی است.

 


5656

 

کد خبر 459642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =