پس از فاجعه تاریخی که دو روز پیش در مکه اتفاق افتاد، مقامات عربستانی آمار کشته شده ها را 717 نفر اعلام کرد و با این وجود که حدود 850 نفر زخمی هستند و تعداد زیادی از حجاج نیز گم شده اند، این آمار تغییر چندانی نکرد و به 719 نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ صبح روز پنجشنبه پس وقوع حادثه منا، رسانه های خارجی مانند گاردین آمار کشته شده ها را حداقل 150 نفر اعلام کردند، اما فقط 5 ساعت بعد این آمار به 717 نفر رسید، چیزی که مقامات عربستانی نیز آن را تایید کردند اما به شکل عجیبی با وجود زخمی شدن حدود 850 نفر و مفقود شدن هزاران نفر پس از گذشت حدود 2 روز فقط 2 نفر  به تعداد کشته شدگان اضافه شد.

این در حالی است که رئیس سازمان حج و زیارت ایران تعداد کشته شده ها را حدود ۲هزار نفر نفر اعلام کرده است یعنی حدود سه برابر بیشتر از آمار تایید شده توسط مسئولان عربستانی. البته یک رسانه چینی نیز اعلام کرده است که تاکنون 1300 کشته و 2000 نفر نیز زخمی شده اند.

آمار کشته شده های هر کشور

مردم بیش از 180 کشور در مناسک حج امسال حضور دارند و بسیاری از کشورها در حادثه منا آسیب دیده اند؛ از کشور های آفریقایی تا استرالیا و بسیاری کشور های اروپایی تاکنون 120 مسلمان بریتانیایی و 236 مسلمان مقیم پاکستان پس از این فاجعه گم شده اند.

اما آمار کشته شده های تعدادی از کشور ها از این قرار است:

تعداد کشته شده ها

  کشور

131

ایران

87

مراکش

18

ترکیه

30

مالی

14

هند

14

مصر

7

پاکستان

5

سنگال

6

نیجریه

3

کنیا

3

الجزایر

3

اندونزی

1

افغانستان

1

هلند

1

سودان

1

فیلیپین

البته در مجموع تعداد کشته ها در این آمار 325 نفر است یعنی حدود 400 نفر کمتر از آمار اعلام شده توسط مسئولان عربستان. درواقع سعودی‌ها هنوز به شکل دقیقی ملیت و تعداد کشته شده ها را منتشر نکرده اند.

آمار مفقود شده ها در بعضی از کشور ها:

تعداد مفقود شده ها

کشور

365

ایران

236

پاکستان

120

بریتانیا

8

افغانستان

5

ترکیه

 

یکی از دلایلی که ایران توانسته Hمار دقیق تری نسبت به دیگر کشورها داشته باشد، نظم خوب کاروان ایران در ساماندهی زائران خود است. تقریبا هیچ زائر ایرانی به طور متفرقه برای حج تمتع به عربستان نمی رود. حتی ایرانیان خارج از کشور هم ترجیح می دهند با ساز و کار سازمان حج و زیارت ایران به حج مشرف شوند. به همین دلیل ایران بهتر می تواند زائران خود و حوادث اینچنینی را مدیریت کند.

چنین شرایطی برای زائران بسیاری از کشورها وجود ندارد. به همین دلیل مسوولان سعودی توانسته اند تاکنون در یک بایکوت خبری، تلفات حادثه روز پنجشنبه جمرات را مسکوت نگه دارند. حتی آنها به مسوولان ایرانی اجازه بررسی اجساد را نداده اند. تنها دیروز مجوز بررسی بیمارستان ها برای یافتن مفقودان از میان مصدومان حادثه داده شد در پی این اتفاق هم تعداد مصدومان کاروان ایران بالا رفت و از مفقودان ایرانی کاسته شد.

‌47237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    ماشاالله اینقدر این نظم خوب بوده که بیشترین کشته و زخمی رو ما داریم. خسته نباشید با این نظم. در ضمن اقایون مسئول کاروان ها که گفتند از شب قبل بهشون اعلام شده که مسیرها بسته هست چرا زائران رو تقسیم بندی نکردند؟ مگر نه اینکه کل روز برای انجام این فریضه وقت داشتند؟
    • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 1
      واسه اینکه بیشترین زایرین رو بین کشورها ایران داره . انقد که از ایران واسه حج و عتبات عالیات ثبت نام می کنن کدوم کشور دیگه انقد ثبت نام کننده داره؟
    • mah A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 2
      همونطور که گفته شد این آمار عربستان هست وگرنه کشورهای آفریقایی حدود 600 کشته دارن
    • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 0
      ما بیشترین آمار رو نداریم، ما دقیق ترین آمار رو داریم. بقیه جایی که درست و درمون آمارشونو بگیره ندارن
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    85 7
    ما که به این جور آمار ها عادت کرده ایم مشکلی نیست
  • shahab IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    79 4
    خیلی جالبه.... تازه دیشب تو اخبار می گن سوء مدیریت باعث این اتفاق بوده... بابا خودمونو به اون راه نزنیم... قشنگ ترین مدیریتو کردن برای چزوندن ایران...
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    12 4
    چون تلفات این حادثه ناشی از خفگی بوده است، نه ضربه یا زخمی شدن. بنابراین فرد یا در محل خفه شده یا نه. اگر فرد خفه نشده باشد، احتمالا فقط زخمی کوچکی برداشته یاکمی در تنفس مشکل دارد یا ترسیده است.
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    39 10
    به به عجب مدیریتی ؛ انقدر منظم بودن و همدیگه رو هل دادن این همه مفقود این همه کشته. کاش کمل به جای کارت پستال پست کردن کمی روی فرهنگمون کار کنیم
    • احمدرضا A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      2 0
      به جای اینکه کشته شدگان را به بی فرهنگی و هل دادن یکدیگر متهم کنید کمی به شرایط ازدحام در اون محل فکر کنید کافیه نفر جلویی شما بیافته زمین، فشار جمعیت شمارو هم زمین خواهد انداخت و اینطوری میشه که خیلیا له میشن. پس لطفا تا بهانه ای گیر میارید همه را به بی فرهنگی متهم نکنید. درد از دست دادن عزیزان برای بازماندگان کفایت میکند.
  • مهدی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    30 16
    آمار نشون میده این کار عمدی بوده
  • الکس IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    56 13
    آمار درست همینه که عربستان اعلام کرده...اما یک سوال دیگه...چرا اکثر کشته و زخمی ها ایرانی هستند؟؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      27 29
      خودت شمردیشون که مطمئنی یا از جایی خبر مبرها بهت میرسه؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
      0 0
      همین که ایرانی ها رو به بی فرهنگی و بی نظمی معرفی کنند به بخشی از اهدافشون رسیده اند.
  • رضا A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    اولا آمار کشته ها بیش از 2000 نفر است که احتمالا سهم ایران حدود 250 نفر در آخر میشه . این کار هم به عمد توسط آل سقوط انجام شده چون شلیک موشک از سوی یمن و تلفات نظامی امارات و عربستان رو سلاح ایرانی می دونند و به نظرشون تلافی کردن . و در آخر چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ، وقتی در ایران اینقدر بی سرپرست و یتیم و بدبخت داریم و در کنارمان هستند بهتر است عبادت را همینجا انجام دهیم حد اقل ناموس و جانمان بیشتر از مکه و مدینه با وجود آل سعود در امانه .
  • ناشناسی 21 A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    1 0
    تازه فاش شده که کاروان حجاج ایرانی عمدا مسیر حرکتشونو به خاطر اعتراض عوض کردن و بالعکس مسیر تعیین شده رفتن و سبب این فاجعه شدن
  • عباس A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    نامردا جوری تنظیم کردن که ایرانیها برسن و بعد راه رو ببندن که بیشترین تلفات رو ما بدیم
  • مجید A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    چرا باید کشته هاو زخمی های ایرانیان زیادتر از سایر کشورها باشد؟
  • فرید A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    خدا چگونه به ما بهماند که اینجا نیایید ودر مملکت خودتان خرج کنید حج همین نزدیکی و اطراف ماست کمی چشم ها را باز کنید چه قدر بی احترامی ؟خداوند بیامرزدشان ولی به چه قیمتی
  • دهواری IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    0 0
    امارو ول کنید دعا کنید ۴نفر از قوم خویشام یا خبر شهادتشون برسه یه تکلیف خودشون که کجا هستن و ما ازاین بلاتکلیفی زحر اور دربیایییم