سید حسین موسویان معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی گفت: ایران قبل از توافق هسته ای هم آماده همکاری برای حل و فصل بحران سوریه بود و اکنون هم موافق حل بحران های منطقه بر اساس چهارچوب دموکراتیک است.

به گزارش خبرآنلاین نشست هسته ای مادرید در مرکز اقتصاد جهانی و ژئوپلتیک دانشگاه مادرید با حضور خاویر سولانا مسوول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین موسویان سخنگوی پیشین پرونده هسته ای ایران برگزار شد.

سید حسین موسویان در این نشست با اشاره به اهتمام ایران برای حل و فصل مسائل منطقه ای گفت: ایران قبل از توافق هسته ای هم برای همکاری در حل بحران سوریه آماده بود و برای حضور در کنفرانس های ژنو 1و2 اعلام آمادگی کرد اما آمریکا تحت فشار عربستان مانع از حضور ایران در این کنفرانس ها شد.
وی در عین حال تصریح کرد: ایران تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت که گروه های افراطی تروریست - تکفیری - وهابی بر سوریه یا منطقه مسلط شوند.
عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان یادآور شد:ایران موافق حل بحران های سوریه،یمن و بحرین براساس انتخاباتی آزاد و رای اکثریت، حفظ تمامیت ارضی، حذف تروریست ها،تامین حقوق اقلیت ها ومشارکت همه گروه ها در قدرت می باشد.
موسویان با بیان اینکه مشکل پروسه صلح در خاورمیانه نتانیاهو است و نه ایران،گفت:دولت اوباما با تمام ظرفیت برای حل پروسه صلح براساس تشکیل دو دولت فلسطین و اسراییل وارد عمل شد و اکثر کشورهای جهان نیز همراه بودند، اما لابی صهیونیست ها و نتانیاهو به محض مشاهده جدیت آمریکا در ختم پروسه صلح و حل مسئله هسته ای ایران،وارد پروسه تغییرحکومت در آمریکا و ساقط کردن اوباما شدند.
وی خاطرنشان کرد:ازدید آمریکا و همه قدرت های جهانی، توافق هسته ای تمام راه های ساخت بمب هسته ای را بسته است و این ادعای درستی است، اما اگر این قدرتها در مورد عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای صادق هستند، اصول توافق هسته ای با ایران را در کل خاورمیانه اجرا کنند تا خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تحقق یابد.
این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه مشکل ایران با آمریکا و غرب رفتار دوگانه و غیر صادقانه است،گفت: برای مثال اوباما در 2009 در پراگ خواستار جهان بدون سلاح هسته ای شد دوسال بعد هم تصویب کرد که یک هزار میلیارد دلار برای بازسازی و نوسازی سلاحهای و تجهیزات آرسنال هسته ای آمریکا در 30 سال آینده هزینه کند. ایران کدام را بپذیرد، ادعای جهان عاری از سلاح هسته ای یا بودجه یک هزار میلیاردی برای توسعه نوسازی آرسنال هسته ای در آمریکا؟
موسویان خاطرنشان کرد:وقتی من خبر توافق هسته ای را شنیدم هم خوشحال شدم و هم ناراحت. خوشحال شدم از اینکه دیپلماسی پیروز شد و خطر یک جنگ جدید در خاورمیانه مرتفع شد اما ناراحت شدم برای اینکه همین چارچوب را ما در سال 2005(بهار 1385) پیشنهاد کردیم که بخاطر لجاجت آمریکا در مخالفت با حق غنی سازی ایران شکست خورد و 10 سال زمان بیهوده از دست رفت.
وی در پایان گفت: در این 10 سال هم سهم 50 درصدی اروپا در اقتصاد ایران بخاطر همراهی با آمریکا در تحریم ها به 15درصد کاهش یافت.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =