ایرنا به نقل از وزیر نیرو از تایید نظرات مؤسسه آب دانشگاه تهران در موضوع سد گتوند از سوی شورای آب کشور خبر داد.

حمید چیت چیان با اشاره به آخرین وضعیت سد گتوند و شائبه های مطرح شده در جامعه در خصوص آن، اظهار داشت: این مساله موجب شد تا دولت تصمیم به بررسی موضوع از طریق نهادی غیر از وزارت نیرو کند و هم اینک هیأت دولت گروه ویژه ای متشکل از نمایندگان چند وزارتخانه و سازمان حفاظت محیط زیست را برای رسیدگی به مشکلات این سد مامور کرده است.

وی گفت: مؤسسه آب دانشگاه تهران به این منظور انتخاب و قرارداد انجام کار نیز از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی منعقد شد.

چیت چیان تصریح کرد: خوشبختانه تا امروز گزارش مرحله شناخت و گزارش گزینه برتر مؤسسه آب دانشگاه تهران بیرون آمده که نتایج معقول و منطقی در بر داشته و این نظرات در اختیار کارگروه متشکله قرار گرفته است.

مقام عالی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در جلسه هفته گذشته، این نظرات مورد تایید شورای آب کشور قرار گرفته است.

بررسی های کارشناسان حاکیست؛ رودخانه کارون که در طول سالیان گذشته آب شیرین با EC (شوری) حداکثر 400 تا 500 میلی موس در آن جریان داشت، با آبگیری سد گتوند هم اینک 17میلیون تن نمک از این سد خارج شده و وارد کارون می شود. این میزان نمک افزون بر هفت میلیون تن نمکی است که در مخزن سد وجود دارد.

سد گتوند علیا یکی از بزرگترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران در دست ساخت می باشد. این سد، در فاصله 380 کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله 25 کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد.

سد گتوند علیا آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است. دریاچه این سد با مخزنی چهار میلیارد و 500 میلیون مترمکعبی دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور (پس از کرخه)خواهد بود. ارتفاع این سد سنگریزه ای با هسته رسی 182 متر است که بلندترین سد خاکی کشور محسوب می شود. عملیات اجرایی این طرح در سال 1376 آغاز شده است. این سد در میان سدهای ساخته شده و در دست ساخت بر روی کارون، از همه پایین دست تر قرار دارد.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    11 0
    پروژه های بزرگ در ایران با قلدری و رشوه و فساد و بدون مطالعه جلو میرن.