اعتماد نوشت: «آنقدر هنرمند بزرگ در این کشور داریم که می‌توانیم هنرمندان دیگر کشورها را با نشان این هنرمندان مفتخر کنیم.»

اين را يكشنبه شب «حسين عليزاده» بعد از آنكه در همايش نكوداشت مولانا تجليل شد، گفت. سال گذشته همين روزها بود كه از دريافت نشان شواليه سر باز زد. دلايل خودش را هم براي ماجرا داشت؛ اتفاقي كه آن زمان در نامه‌اش هم منعكس شد: «شايد اگر در ديار ما توجه و درك از هنر والاي موسيقي همان‌طور كه نزد مردم است، نزد مسوولان - كه بايد خدمتگزاران تاريخ و فرهنگ و هنر باشند - مي‌بود، يك هديه و عنوان غيرخودي اين همه انعكاس نداشت. وقتي در فضاي هنري نور كافي نباشد، چراغي كوچك خورشيد مي‌شود اما من ضمن قدرداني از مسوولان كشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ايران، به نام حسين عليزاده قناعت كرده، تا آخر عمر به آن پيشوند يا پسوندي نخواهم افزود. در آخر ضمن تبريك به تمام بزرگان ايران و جهان كه نشان با ارزش شواليه را دريافت كرده‌اند، خود را بي‌نياز از دريافت هر نشاني دانسته، همچنان اندر خم كوي دوست و به شوق عشق تا آخر عمر خواهم ايستاد. با سپاس از تمام مردم هنردوست ايران و جهان.» حالا اما نه تنها از دريافت نشان شواليه خرسند است كه آن را افتخاري براي خودش هم مي‌داند و در عين حال يادآور مي‌شود كه در ايران آنقدر شخصيت هنري وجود دارد كه مي‌توان نشان آنها را به جهانيان داد.

برنامه با اجراي قطعاتي از «محمد معتمدي» همراه بود؛ خواننده‌اي كه پيش از اين فعاليت‌هاي مشترك بسياري با عليزاده انجام داده است و بعد نشان خالق ني‌نوا داده شد. او پس از دريافت اين نشان گفت: «خوشحالم كه در كشور خودم ايران عزيز جايزه‌اي مي‌گيرم كه برايم ارزش بسيار زيادي دارد. اميدوارم در كشور ايران كه بزرگاني چون مولانا، حافظ‌، خيام و بسياري ديگر از بزرگان را دارد، هنرمندان ديگر كشورها به اين نشان‌ها مفتخر شوند چون ما آنقدر هنرمند بزرگ در اين كشور داريم كه مي‌توانيم ديگران را به تنديس و نشان اين بزرگان مفتخر كنيم.»

اگرچه اين اتفاق نيز تحت تاثير اتفاقي بود كه در «منا» رخ داده است.«مهديه الهي قمشه‌اي» هم چند داستان مولانا را خواند و به تفسير آنها پرداخت. او از مولانا به عنوان مفسر قرآن ياد كرد. اما يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين همايش، گفت‌وگوي «سعيده قدس» نويسنده كتاب «كيميا خاتون» بود و بنيانگذار محك. او در سخنانش به اين مساله اشاره كرد كه خوشه‌چين اين فرهنگ و تمدن است كه در همه اشكال آن عشق انسان به انسان روشن است و از سوي شاعران و حكما نيز توصيه شده است: «در كنار تمام آموزه‌هاي مذهبي، شاعران و عارفان بر عشق انسان به انسان تاكيد دارند. هم‌اكنون ما در محك با وجود تمام محدوديت‌ها مي‌توانيم بگوييم ديگر هيچ كودك سرطاني در كشور و حتي منطقه و حتي كشورهاي اروپايي از فقر نخواهد مرد و اگر امروز ١٠٠ كودك بيمار سرطاني افغاني، آذربايجاني و حتي سوئدي به محك بيايند پشت در نمي‌مانند كه همه اين اتفاق به لطف ميراث‌خواري از اين فرهنگ و تمدن است.»

شايد به همين خاطر بود زماني كه حجت‌الاسلام والمسلمينسيدمحمود دعايي، مديرمسوول روزنامه اطلاعات براي دريافت لوح و تنديسش به جايگاه رفت، دست جمشيد مشايخي را بوسيد و در عين حال با صدايي بغض‌آلود گفت: ‌«هميشه آرزو داشتم كه بنيانگذار محك خانم سعيده قدس را از نزديك ببينم و بگويم خاك پايت هستم، موفق باشي.»

در همايش نكوداشت مولانا، از تعدادي ديگر نيز تقدير شد؛ از كساني چون مولوي‌شناسي: دكتر اميرحسين شاه‌خليلي، تحقيق: عبدالرحيم گواهي، شعر و ادبيات: علي‌قلي محمودي بختياري، انتشارات: حسين علمي (انتشارات علمي)، تاليف: حسين وحيدي مولف ٢٠ جلد كتاب فرهنگ مولانا‌، خط و نقاشي: محمود فرشچيان، دبيري انجمن: دكتر محسن فرشاد يكتا، رسانه جمعي: حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمود دعايي مديرمسوول روزنامه اطلاعات و البته پري صابري كه در همايش حضور نداشت.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    30 3
    درود بر استاد علیزاده خداوندگار تار دنیا
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    8 5
    اسم نشان مولانا خیلی قشنگ تره تا شوالیه