مسکو با استقرار هواپیماها و جنگ افزار های دیگر خود در لاذقیه، برنامه های آنکارا مبنی بر سرنگونی اسد را عقیم گذاشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پولینا خیمشیاشویلی در تحلیلی در روزنامۀ ر.ب.کا به بررسی وضعیت کنونی ارتش سوریه و رییس جمهوری این کشور پرداخته است.

نویسنده در این مقاله به دو موضوع مهم اشاره می کند: اول اینکه وزارت دفاع روسیه به حضور نظامیان روس در سوریه اعتراف کرده است و اینکه به گفته کارشناسان غربی، حضور نظامی روسی تا کنون اوضاع منطقه را تغییر داده است. خبر اول از پاسخ وزارت دفاع روسیه به درخواست از سوی دمیتری گودکوف نماینده مخالف دومای روسیه به دست آمده است. محتوای این پاسخ توسط خود نهاد دفاعی روسیه فاش شد: نظامیان روس در سوریه حضور دارند ولی در عملیات جنگی شرکت نمی کنند بلکه بر اساس قراردادهای روسیه با دمشق فعالیت می نمایند. همچنین تأکید می شود که هیچ محدودیتی در زمینه همکاری نظامی فنی مسکو - دمشق وجود ندارد.

این روزنامه برای بسنده نکردن به پاسخ صریح و روشن وزارت دفاع، تاریخچه طولانی حضور نظامی روسیه در سوریه توسط وبلاگ نویسان و کارشناسان امریکایی را آورده و یادآوری می کند که رژیم اسد تا چند هفته پیش با خطر بزرگی روبرو شده و می توانست اراضی کشور از لاذقیه تا دمشق را از دست بدهد. ارتش سوریه که در آغاز مناقشه 300 هزار نفر داشت، هم اکنون حداکثر 70 هزار نفر دارد.

بنا به براوردهای ولادیمیر یفسییف کارشناس نظامی، جمع نیروهای طرفدار اسد به 140 هزار نفر می رسد. دمشق می تواند در سال جاری 25 هزار نفر به ارتش خود احضار کند که این شمار نفرات برای پیروزی کافی نیست ولی برای خرید وقت مناسب است. یفسییف تأکید می کند که ارتش سوریه بعد از پنج سال جنگ خسته شده و نیروهای جدید فرصت نمی کنند دوره کامل آموزش نظامی را ببینند.

به نوشته مارک پیرینی کارشناس بنیاد کارنگی، افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه به بشار اسد اجازه داد نفس راحتی بکشد. با وجود اینکه برنامه های مسکو تا آخر روشن نشده است، هم اکنون می توان گفت که مسکو با استقرار هواپیماها و جنگ افزار های دیگر خود در لاذقیه، برنامه های آنکارا مبنی بر سرنگونی اسد را عقیم گذاشته و احتمال تجاوز نیروی هوایی ترکیه به سوریه و هر گونه تجاوز بزرگ خارجی به این کشور را برابر صفر کرده است.

کارشناسان غربی خاطر نشان می کنند که تلاشهای مسکو، مخالفان سوری و حامیان آنها را به مکث کردن در حملات خود وادار می کند زیرا آنها درگیری مستقیم با مسکو را نمی خواهند. جستجوی راه حل سیاسی به جای راه حل نظامی، می تواند نتیجه دیگر این تلاش ها شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    42 26
    بله می شود و بهتر است نجات پیدا کند