رییس سازمان صداوسیما با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از حجاج در حادثه منا، گفت: دولت عربستان تاکنون هیچ توضیحی درباره فاجعه منا ارائه نکرده و باید توضیح دهد چرا راه را بر مسلمانان بسته است.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیما، دکتر محمد سرافراز که در مراسم آغاز پخش 24 ساعته شدن سیمای اردو شبکه سحر سخن می‌گفت، تصریح کرد: حادثه بزرگ منا در روز عید قربان، عید مسلمانان را به عزا تبدیل کرد.

وی گفت: اکنون حدود یک هفته از این حادثه می‌گذرد و دولت عربستان تاکنون هیچ توضیحی درباره این فاجعه ارائه نکرده است؛ فاجعه‌ای که هزاران مسلمان در آن جان باختند اما در مقابل، دولتی که باید خود را مسئول بداند، هیچ توضیحی در این باره نمی دهد و فقط اعلام می کند که در حال بررسی اتفاق است.

سرافراز گفت: در مراسم حج، میلیاردها دلار خرج می‌شود در حالی که امنیت مسلمانان حفظ نمی‌شود.

وی به کارشکنی‌های دولت سعودی در امداد رسانی به حادثه دیدگان در منا اشاره کرد و افزود: دولت عربستان اعلام می‌کند که هر سال با دوربین‌های مدار بسته و هلی کوپتر، مراسم حج را کنترل می کند اما در این حادثه می‌بینیم هیچ تصویری از این اتفاق و از دوربین‌هایی که نام می‌برند دریافت نشده است و حتی وقتی سعی در از بین بردن تصاویر ضبط شده کردند، آن‌ها حتی دوربین‌های حجاجی را که از حادثه تصویر گرفته بودند، ضبط کردند .

رییس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه از دولت عربستان انتظار می‌رفت که راه را برای کمک کردن باز کند، گفت: حاجیان زیادی در شرایط بسیار بد و با تشنگی ساعت‌ها روی زمین‌ افتاده بودند و کسی به آن‌ها کمک نمی‌کرد و این سؤال وجود دارد که چرا اجازه دادند این تلفات به شدت بالا برود.

وی با طرح این سؤال که چرا اکنون اجازه نمی‌دهند تکلیف جنازه‌ها مشخص شود، یادآور شد: ما در این چند روز در صدا و سیما زمان بازگشت جنازه‌های پاک زائران را چندین بار اعلام کرده‌ایم اما بازگشت آن‌ها هر روز عقب می‌افتد و دولت عربستان پیکرها را به ما تحویل نمی‌دهد و با انواع و اقسام شیوه‌ها، تحویل این پیکرها را به تاخیر می‌اندازد.

رئیس رسانه ملی گفت: این حادثه از هر جهت تاسف‌بار است و قابل توجیه نیست؛ حادثه‌ای به این بزرگی اتفاق افتاده که از نظر حقوق بشر نیز قابل پیگیری است چرا که طبق قوانین بین المللی وقتی عده‌ای زائر یا حتی توریست به کشوری می‌روند، آن کشور مسئولیت آن‌ها را از بدو ورود تا زمانی که خارج می شوند برعهده دارد و باید پاسخگو باشد.

سرافراز در ادامه به رفتار سعودی‌ها پس از این حادثه اشاره کرد و گفت: رسانه‌های عربستان فرافکنی می‌کنند و شروع به کاریکاتور کشیدن و متهم کردن حاجیان و ایرانیان کرده‌اند. آن‌ها به جای اینکه عذرخواهی کنند، دلیل بیاورند و یا حداقل پیکرهای حجاج را سریع تحویل دهند، دست به اقدامات دیگری می‌زنند و هر روز که می‌گذرد، این اتفاق ابعاد بدتری پیدا می‌کند.

رییس سازمان صدا و سیما در ادامه با توجه به اهمیت شبکه های برون مرزی و 24 ساعته شدن سیمای اردو گفت: امیدواریم این آغازی برای ارتباطات بیشتر با مسلمانان شبه قاره و اردو زبان‌های منطقه باشد.

وی افزود: زبان اردو مخاطبان زیادی در شبه قاره هند و همچنین دیگر مناطق جهان دارد، چون زبان مسلمانان شبه قاره هند است و این زبان در کنار زبان فارسی به دلیل اشتراکات زیاد میان فرهنگ اردو و فرهنگ و زبان فارسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

سرافراز با اشاره به اینکه زبان فارسی پیشینه‌ای هفتصد ساله در شبه قاره هند دارد، اظهار کرد: زبان فارسی به بسیاری از نقاط دیگر جهان هم رفته است و آنچه که این زبان را برجسته کرده، اشعار ما در این زبان است که بسیاری از مردمان منطقه در سالیان دراز اشعار فارسی را نسل به نسل حفظ کرده‌اند و امیدواریم سیمای اردو، پل ارتباطی فرهنگی برای ترویج زبان فارسی و فرهنگ اسلامی در شبه قاره هند باشد. وی افزود: وقتی استعمار انگلیس وارد هند شد، سعی کرد فرهنگ و زبان فارسی را از آن منطقه بگیرد و ما امیدواریم این فرهنگ و زبان دوباره احیا شود.

وی در ادامه به حضور طلبه‌های اردو زبان در سیمای اردو اشاره کرد و گفت: این طلبه‌ها هم ‌اکنون در رادیو و تلویزیون اردو مشغول به کار هستند و من از همه آن‌هایی که در این شبکه فعال هستند، از اقوام هند و پاکستان گرفته تا ایرانی‌ها سپاسگزارم و امیدوارم 24ساعته شدن آن، آغاز خوبی باشد تا در کنار سایر شبکه‌های فرامرزی که چاره‌ای جز تمام وقت شدن ندارند، به فعالیت خود ادامه دهند.

سرافراز درباره رویکرد 24 ساعته شدن شبکه‌ها و افزایش ساعت پخش آن ها گفت: با این رویکرد، هم هویت شبکه‌ها برای مخاطب حفظ و هم زمان دسترسی به برنامه‌ها زیاد می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر تعاملی شدن شبکه‌های جدید، اظهار کرد: شبکه‌های جدید، باید تعاملی باشند زیرا در دوره جدید، شبکه‌ها نمی‌توانند یک طرفه با مخاطب ارتباط برقرار کنند. بخشی از این تعامل از طریق فضای مجازی امکانپذیر می‌شود تا مخاطب هم بتواند نظرش را ارائه کند و حضوری جدی و پررنگ نسبت به امر برنامه‌سازی داشته باشد و انتظار ما این است که تولیدات در دوره کنونی با کیفیت بالایی ارائه شود و هدف ما این است که با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌ایم، شبکه‌هایی پرمخاطب و تاثیرگذار داشته باشیم، چرا که در حوزه مسائل فرهنگی و دینی، اشتراکات زیادی با بسیاری از مردمان منطقه داریم که می‌توانیم درباره آن‌ها سخن بگوییم.

در ادامه مراسم، دکتر محمد اخگری معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما با اشاره به اهمیت زبان اردو و مخاطبان فراوان آن در جهان گفت: گستردگی این زبان و میراث فرهنگی ماندگار آن از انگیزه های سازمان صدا و سیما برای 24 ساعته این شبکه رادیویی و تلویزیونی است و این اتفاق به ما کمک می‌کند با تکیه بر مفاهیم اسلامی و دینی آنچه را رسانه‌های غربی پوشش نمی‌دهند ،آشکار کنیم.

وی راه‌اندازی این شبکه را براساس هم‌افزایی بر محور زمان و بدون صرف هزینه‌های فنی دانست و افزود: براساس زیرساخت‌هایی که از سال‌های قبل در این شبکه رخ داده ‌بود، توانستیم سیمای اردو را با برنامه‌های با کیفیت با هزینه‌های اندک راه‌اندازی کنیم . هرچند 24 ساعته شدن یک شبکه به معنی تولید برنامه در همه ساعات نیست بلکه هدف ما تولید 6 ساعت مفید برنامه کیفی و تنظیم پلکانی آن در کنداکتور پخش است.

در پایان، علیرضا سلیمانی زاده مدیر شبکه جهانی سحر نیز با اشاره به معرفی اسلام ناب و الگوی ایرانی و اسلامی در سیمای اردوی شبکه جهانی سحر گفت: با توجه به پیشرفت رسانه‌ها در سپهر رسانه‌ای و پیچیده‌تر شدن آنها تلاش کردیم در حوزه‌های مختلف، مخاطبان را افزایش دهیم و از طریق مهندسی جدول پخش و وب‌سایت شبکه به رادیو تلویزیون جهانی در سطح مطلوبی برسیم.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    70 1
    اقای سرافراز اگر جواب سوال دادن خوب است چرا شما به ملت خودمان جواب نمی دهید که چرا رسانه ملی را به 8درصدی ها اختصاص داده اید؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    70 1
    در رفتار زشت دولت عربستان تردیدی نیست اما ایکاش آقای سرافراز نیم نگاهی هم برفتار یکجانبه و عدم پاسخگویی مجموعه تحت مدیریت خود داشته باشند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    17 4
    جنازه ها را برای تشخیص و شناسایی افراد خاص تحویل نمی دهند
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    58 2
    بیخیال سرافراز جان، ما خودمون همچین کارنامه درخشانی نداریم که به صدا و سیما عربستان ایراد بگیریم
  • عباس A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 14
    عزیزان چرا بایک دلگیری سخنان دشمنانمان را تکرار می کنید ایرانی اگرازهم ناراحت هستند یک ملت یکپارچه اند از شما خواهش می کنم انصاف را رعایت کنی