مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری البرز با انتقاد از رویه حاکم بر کمیسیون ماده صد شهرداریها(مرجع قانونی رسیدگی به ساخت و ساز غیرمجاز)، اظهار داشت: در این کمیسیون نباید به سمتی حرکت کنیم که تخلف ساختمانی خریدنی شود، چرا که برخی سازه های ساختمانی بی کیفیت موجب تهدید جان و مال همشهریان شده است.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، دومین جلسه پدافند غیرعامل شهرداری کرج با حضور نمایندگانی از مناطق و سازمان های تابعه در محل سالن اجتماعات سازمان قطار شهری برگزار شد و طی آن مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری البرز توضیحاتی را پیرامون الزامات این روش صلح آمیز دفاعی ارایه کرد.
سید شهاب الدین حسینی با بیان اینکه با توجه به تهدیدهای خارجی، پیاده سازی مبانی پدافند غیرعامل یک اصل مهم دفاعی به شمار می رود، گفت: پدافند غیرعامل عامل بازدارنده ای در راستای جلوگیری از هدررفت منابع و سرمایه های مادی و معنوی میهن اسلامی به شمار می رود و جا دارد که مسئولان اهتمام بیشتری نسبت به تحقق مبانی و سیاست های آن داشته باشند؛ چرا که مقام معظم رهبری شخصا پیگیر مساله هستند.
وی در ادامه از پیگیری جهت تدریس مبانی پدافند غیرعامل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تحت عنوان واحد اجباری خبر داد و افزود: این روش مهم دفاعی باید مانند خونی تازه در رگ های آینده سازان فردای این مرز و بوم جاری شود و آنها از دریچه علمی و کارشناسی با باید و نبایدهای آن آشنا شوند. گرچه فی الحال گذراندن مبانی پدافند غیرعامل به صورت واحد اختیاری در دسترس دانشجویان قرار دارد اما تلاش می کنیم آن را به وضعیت اجباری و پایدار برسانیم.
این مدیرکل از افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقای پایداری ملی، تسهیل مدیریت بحران، جلوگیری از بر هم خوردن آرامش جامعه هنگام وقوع جنگ و بحران های طبیعی و غیر طبیعی و... به عنوان مزایای پدافند غیرعامل یاد کرد.
حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اذعان بر اینکه تهدیدها و بحران ها مانند ویروس ها و باکتری ها با گذشت زمان ماهیت های جدیدی به خود می گیرند، افزود: از این رو، مسئولان باید همواره در صدد دستیابی به روش هایی باشند که ضامن دفاع از جان و مال انسانها باشد و در زمان صلح و عادی، زیر ساخت ها را برای ورود احتمالی به شرایط جنگی و بحرانی مهیا سازند.
این مسئول استانی با تاکید بر اینکه پدافند غیرعامل ریشه قرآنی دارد، تصریح کرد: آمریکا در جنگ با عراق، این کشور را به دلیل ضعف دفاعی و عدم لحاظ اصول پدافند غیرعامل در ساخت سازه های مهم، حساس و حیاتی، با خاک یکسان کرد و در کمترین زمان ممکن عراقی ها را از پای در آورد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری البرز در ارائه توضیح و تشریح زیر ساخت های آسیب پذیر کشور بیان داشت: زیر ساختهای مهم: زیر ساخت هایی هستند که در صورت بروز آسیب به آنها ساکنین استان با مشکلاتی مواجه می شوند؛ زیرساختهای حساس زیر ساخت هایی هستند که با نابودی و تخریب شان، شاهد بروز خلل در روند زندگی مردمان چند استان خواهیم بود و زیرساختهای حیاتی، زیر ساخت هایی هستند که در صورت تهدید و تخریب آنها، امنیت در سطح ملی به مخاطره خواهد افتاد و جریان زندگی در کشور با آسیب های جبران ناپذیری رو به رو می شود.
وی گفت: بر اساس تعاریف ارایه شده، کمیته پدافند غیرعامل شهرداری کلانشهر کرج باید عمدتاً حول محور افزایش ایمنی زیر ساخت های مهم حرکت کند و به دنبال ارتقای کیفیت ساخت و سازهای شهری، استانداردسازی پروژه ها و جانمایی صحیح طرح های عمرانی باشد و در مباحث زیر ساخت های حساس و حیاتی، ضرورت چندانی برای ورود این کمیته احساس نمی شود.
این مدیرکل از ماده 110 قانون اساسی که بر اختیارات رهبری در اجرای سیاست های کلی نظام دلالت دارد، به عنوان ضمانت اجرایی مصوبات و تصمیمات سازمان پدافند غیرعامل کشور یاد کرد و ادامه داد: شهرداریها در احداث مترو، تقاطع ها، ابنیه، پارکها و... باید به گونه ای عمل کنند که در زمان وقوع جنگ یا سایر بحران ها شاهد حفظ شریان ها و پروژه های شهری باشیم تا زندگی روزمره مردم از روال عادی خارج نشده و هر موضوعی قادر به فلج کردن کشورمان نباشد.
به گفته وی، طراحی، اجرا و استحکام پروژه های شهری باید به نحوی باشد که در زمان حادثه و خطر نیز استحکام و دوام خود را حفظ کنند و بتوانیم در مقابل آسیب ها از سرمایه های ملی و محلی حفظ و مراقبت کنیم. پدافند غیرعامل قدمتی به طول تاریخ دارد و باید به عنوان یک اصل بسیار مهم، کلیدی و راهبردی مد نظر مسئولان قرار گیرد.
حسینی گفت: همچنین در کمیسیون ماده صد که به شهرداریها مرتبط می شود، نباید به سمتی حرکت کنیم که تخلف خریدنی شود؛ متاسفانه برخی ساخت و سازهای غیرمجاز لطمات جدی را به روح و روان شهرها وارد آورده و در صورت بروز حواثی همچون سیل و زلزله و آتش نشانی، شاهد به خطر افتادن جان و مال همشهریان خواهیم بود.
این مسئول استانی در پایان از مسئولان شهری کلانشهر کرج تقاضا کرد؛ در بحث ارتقاء کیفیت ساخت و سازهای شهری و همچنین لحاظ سخت گیری های لازم به منظور رعایت مباحث 22 گانه مقررات ملی ساختمان از سوی سازندگان بناها جدیت لازم را به خرج دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =