۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۷

بالگردهای فعلی از موتورهای پیستونی با مصرف سوخت بالا برای تولید نیروی لازم استفاده می‌کنند. اما بزرگ‌ترین شرکت بالگردسازی اروپا قصد دارد با استفاده از موتورهای جدید دیزلی، مشکل سوخت را برطرف کند.

محمود حاج‌زمان: بزرگ‌ترین شرکت سازنده بالگرد دنیا قصد دارد که طی 5 سال آینده، یک بالگرد قدرتمند دیزلی را تولید و روانه بازار کند. شرکت Eurocopter نمونه‌ای از یک موتور پیستونی دیزلی را در نمایشگاه هلی‌اکسپو در هوستون به نمایش گذاشت. مسولان شرکت اعتقاد دارند که یک مولد نیرو با راندمان بالا، می‌تواند جایگزین موتورهای پیستونی بالگردهای سبک و تک موتوره این شرکت شود. اولیور جوئیز، سرپرست امور زیست‌محیطی شرکت یوروکوپتر می‌گوید: «اکنون فناوری دیزل به سطحی رسیده که می‌توان از آن در ساخت بالگرد نیز استفاده کرد.»

به گزارش وایرد، موتورهای دیزلی کارایی خود را در صنعت خودروسازی در دهه گذشته اثبات کرده‌اند. با سپری شدن دوران موتورهای دیزلی پر سر و صدا و پر دود، امروزه این موتورها بسیار آرام و پربازده هستند و توان تولیدی آنها نسبت به وزنشان بسیار مناسب است. امروزه از این موتورها حتی در مسابقات استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، خودرو‌های دیزلی آئودی و پژو در مسابقات 24 ساعته اتوموبیل‌رانی LeMans موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند.

مشکل مهمی که یوروکوپتر می‌بایست بر آن غلبه کند، کاهش وزن موتورهای دیزلی موجود است. در هواپیماها نسبت نیروی موتور به وزن آن بیشتر از نسبت عالی آن در ماشین‌های مسابقه است. اما جوئیز اعتقاد دارد که همان نسبتی که استفاده از موتورهای دیزلی را برای خودرو‌ها جذاب کرده، برای بالگردها نیز مناسب خواهد بود. وی می‌گوید: «در مقایسه با موتورهای توربینی موجود که در شرکت‌های بالگردسازی کوچک‌تر استفاده می‌شود، مصرف سوخت موتورهای جدید 40 درصد کمتر است.»

در حال حاضر تمام بالگردهای یوروکوپتر از موتورهای توربینی استفاده می‌کنند. این موتورها به طرزی باورنکردنی قابل اطمینانند و نیروی زیادی را نسبت به وزن موتورشان تولید می‌کنند. اما این موتورها مصرف سوخت بالایی دارند. هزینه سوخت یک بالگرد کوچک ممکن است بالغ بر چند صد دلار در ساعت شود. به همین دلیل مصرف‌کنندگان از هر چیزی که بتواند مصرف سوخت را کاهش دهد استقبال می‌کنند.

نکته دیگری که جوئیز به آن اشاره می‌کند مزیت استفاده از موتورهای دیزلی در ارتفاعات بالا است. راندمان دیزل در ارتفاعات نسبت به موتورهای پیستونی بهتر است. توان موتورهای توربینی که در بالگردها استفاده می‌شود، با افزایش ارتفاع به شدت کاهش می‌یابد. به دلیل این افت توان، شرکت‌ها اغلب از بالگردهای با موتورهای قوی‌تر برای پرواز در کوهستان‌ها استفاده می‌کنند. موتورهای بزرگ‌تر مصرف سوخت به مراتب بالاتری دارند که خود به معنای هزینه‌های بیشتر است.

موتورهای دیزلی یوروکوپتر از توربوشارژر استفاده خواهند کرد. استفاده از توربوشارژرها در هواپیماها باعث حفظ توان موتور در ارتفاعات می‌شود، جایی که هوا رقیق‌تر است. به گفته جوئیز، شرکت هنوز اعلام نکرده که چه نوع موتور دیزلی را انتخاب خواهد کرد. به گفته وی، شرکت به جای وارد شدن به صنعت تولید موتور، با یکی از تولیدکنندگان فعلی برای توسعه موتورهای دیزلی همکاری خواهد کرد. همچنین به گفته وی یکی دیگر از مزایای استفاده از موتورهای دیزلی، هزینه کمتر ساخت آنها نسبت به موتورهای پیستونی است.

یوروکوپتر زمان دقیقی را برای ارائه یک بالگرد با موتور دیزلی به بازار اعلام نکرده‌است. با این حال جوئیز انتظار دارد که نخستین نمونه این بالگردها در 5 سال آینده آماده پرواز شود.

کد خبر 46638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =