رئیس مجتمع آموزشی زنان پلیس: شغل پلیسی مردانه است، هدف از پلیس زن تامین امنیت زنان و کودکان

ایلنا نوشت: ۱۵ سال از آغاز بکار پلیس زن در کشور می‌گذرد و این روز‌ها شاهد نقش پررنگ‌تری از زنان در بین نیرو‌های پلیس هستیم. پلیس زن توانسته جایگاه خود را در بخش‌های مختلف به صورت تخصصی به اثبات برساند و دوشادوش مردان در این جایگاه عمل کند.

گرچه افکار عمومی با پلیس زن، بیشتر در ون‌های سبز رنگ پلیس اخلاقی آشنا شده است، اما حقیقت این است که هدف نیروی انتظامی برای این قشر از نیرو‌های خود، برنامه‌ریزی دقیق برای افزایش امنیت در بین زنان و کودکان است. شایگان (رئیس مجتمع عالی آموزشی زنان پلیس) با بر شمردن اقداماتی که نیرو‌های پلیس زن انجام می‌دهد، تاکید دارد که هدف ما نشان دادن زنان به عنوان پلیس یا مانور تبلیغاتی در این زمینه نیست، بلکه هدف ما افزایش و تامین آرامش و امنیت زنان در جامعه است و زنانی که به کلانتری‌ها مراجعه می‌کنند به خوبی این موضوع را درک کرده‌اند.

سردار‌ زاده‌کمند (جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی) نیز بر این عقیده است که با توجه به نقش مهمی که زنان به عنوان نیرو‌های پلیس ایفا می‌کنند، لازم است؛ افکار عمومی بیشتر با عملکرد آن‌ها آشنا شود. او تاکید می‌کند که نیرو‌های زن به عنوان پلیس از متخصص‌ترین نیرو‌ها در ناجا هستند.

تحصیل زنان پلیس در مجتمع عالی آموزشی

همچون دیگر دانشگاه‌ها که گرایش‌های مختلفی برای تحصیل در آن‌ها وجود دارد؛ زنان پلیس در «مجتمع عالی آموزشی زنان پلیس» نیز در رسته‌های مختلف تحصیل می‌کنند. از این رو فارغ‌التحصیلان در این دانشکده به صورت کار‌شناس انتظامی در رسته انتظامی، اطلاعات، آگاهی، راهور و موارد دیگر شناخته می‌شوند.

دورهای آموزشی این نیرو‌ها در برخی از موارد همچون استفاده از سلاح‌های سنگین و یا اردو‌های مناطق سخت با آموزش مردان متفاوت است، اما در دیگر موارد، دوره‌های آموزشی آن‌ها همچون نیرو‌های مرد در پلیس طی می‌شود. دانشجویان زن در دانشکده پلیس از طریق کنکور سراسری و از سراسر کشور با توجه به نیاز پلیس به این دانشکده راه پیدا می‌کنند. این دانشجویان ۱۳۴ واحد تئوری شامل دروس عمومی و تخصصی و ۳۰واحد عملی شامل انواع رشته‌های ورزشی می‌گذرانند تا فارغ‌التحصیل این دانشکده باشند. در حال حاضر بالا‌ترین درجه نیرو‌هایی که در پلیس زن فعال هستند، سرگرد است و تلاش‌هایی برای ارتقا درجه این نیرو‌ها نیز صورت می‌گیرد.

هدف پلیس زن تامین امنیت زنان و کودکان در جامعه

فریبا شایگان (رئیس مجتمع آموزشی زنان پلیس) در گفت‌و‌گو با ایلنا؛ درباره معرفی پلیس زن به جامعه آن طور که شایسته این نیرو‌ها است، گفت: شاید فکر کنیم؛ پلیس زن باید به جامعه معرفی شود، اما هدف پلیس زن این نیست. هدف ما این است که امنیت زنان و کودکان در جامعه به خوبی تامین شود و این مهم‌ترین وظیفه پلیس زن است.

وی با بیان اینکه اگر هر فردی به دلیل انجام کاری بخواهد به کلانتری مراجعه کند، پلیس زن را می‌بیند، افزود: پلیس‌های زن در بخش‌های مرتبط با زنان حضور پررنگی دارند. به طور مثال افرادی که برای سفر به خارج از کشور اقدام می‌کنند، با پلیس زن رو به رو می‌شوند.

تفاوت پلیس زن در ایران با خارج از مرز‌ها

رئیس مجتمع آموزشی زنان پلیس درباره تفاوت دیدگاه نسبت پلیس زن در خارج و داخل کشور گفت: هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران از تشکیل پلیس زنان، رسیدگی به امور مربوط به زنان و کودکان است. شغل پلیسی یک شغل مردانه است و انتظار نداریم؛ یک زن با جایگاهی که دارد و با نقش‌های متعددی چون مادری و همسری همچون مردان عمل کند.

شایگان با بیان اینکه اکنون کشور‌های پیشرفته نیز به این سمت می‌روند که از زنان پلیس برای امور زنان و حل مسائل و مشکلات آنها استفاده کنند، افزود: چند وقت پیش عده‌ای از زنان پلیس از ایتالیا به کشور ما سفر کرده بودند، وقتی با آن‌ها صحبت کردیم با تعجب از ما پرسیدند؛ مگر شما ازدواج کرده‌اید؟ وقتی پاسخ مثبت ما را شنیدند، گفتند ما به دلیل نوع کار و عملکردی که در نیرو‌های پلیس داریم؛ امکان ازدواج نداریم. هدف ما این نیست که مانند باقی کشور‌ها بدون توجه به نقش‌های دیگر زنان، فقط بگوییم پلیس زن داریم و در بخش‌هایی از آنها استفاده کنیم که خود فرد و جامعه آسیب ببیند.

به گفته وی اکنون پلیس‌های زن در ایران در رسته‌های اطلاعات، انتظامی و آگاهی در بخش‌هایی که مورد نیاز بانوان است، فعالیت می‌کنند.

دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای تقویت عملکرد پلیس زن

شایگان برای ارتقا و تقویت عملکرد زنان پلیس نیز گفت: در دوره‌های مختلف جلساتی برگزار می‌شود تا نیرو‌های پلیس زن خواسته‌ها و مشکلات خود را بیان کنند، پس از بیان مشکلات برای رفع آن تصمیم گیری می‌شود. به طور مثال اگر نیرو‌ها عنوان کنند که در برخورد و یا بازجویی از مته‌مان مشکل دارند، راهکار‌های تقویت این موضوع در کارگروه‌های آموزشی بررسی می‌شود. ما زنانی را داریم همچون خانم ترکاشوند که تخصص زیادی در بررسی صحنه جرم دارند.

تغییر دیدگاه‌ها نسبت به پلیس زن

سرگرد مریم سهل آبادی درباره آموزش زنان در پلیس در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: نیرو‌ها آموزش عمومی و تخصصی بر اساس رسته خدمتی دارند. این واحد‌ها علاوه بر دروس عمومی است که باید بگذرانیم.

وی که در رسته اطلاعات تحصیل می‌کند، افزود: در این رسته نیرو‌های در بخش‌هایی چون گذرنامه؛ گیت‌های ورودی و خروجی کشور، اتباع خارجی، پلیس مهاجرت و امنیت اخلاقی بکار گرفته می‌شوند.

سهل آبادی گفت: در ابتدای ورود به عنوان نیروی پلیس، نگاه‌های متعددی وجود داشت، اما بعد از گذشت زمان این دیدگاه تغییر کرد و الان خیلی بهتر شده است. در گذشته وقتی وارد اتاقی می‌شدیم که فردی با درجه بالا‌تر حضور داشت و ما احترام نظامی می‌گذاشتیم، آن فرد نمی‌دانست که باید چگونه برخورد کند، اما این نگاه‌ها تغییر کرده است.

وی افزود: زنان پلیس در بخش‌هایی کار می‌کنند که همه افراد جامعه به آن مراجعه ندارند و شاید مردم فقط در سطح شهر شاهد حضور زنان به عنوان پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی باشند، اما حقیقت این است که نیرو‌های زن تخصص‌های ویژه‌ای دارند به طور مثال نیرو‌هایی که در رسته آگاهی خدمت می‌کنند، درگیری پلیسی بیشتری نسبت به سایر همکاران دارند.

وی افزود: پیش از این برای اعزام نیرو‌های زن به ماموریت نیز دیدگاه‌های متعددی وجود داشت و برخی فکر می‌کردند که یک زن به عنوان پلیس نمی‌تواند در صحنه جرم یا قتل حاضر باشد. اما این دیدگاه نیز تغییر کرده و ما شاهد حضور توانمند زنان در بخش‌های مختلف پلیس چون آگاهی، تصادفات و کشف جرایم هستیم.

سهل آبادی درباره تاثیر اشتغال یک زن به عنوان پلیس بر زندگی اجتماعی این نیرو‌ها گفت: باید زندگی را مدیریت کنی. این مشکلات مختص به زنان پلیس نیست. ما نیرو‌هایی داریم که همچون کارمندان زن به صورت اداری فعالیت می‌کنند و زنانی را در نیرو‌های پلیس داریم که شیفت شب دارند و حتی در نیمه‌های شب برای بررسی صحنه جرم یا قتل به ماموریت اعزام می‌شوند.

دروه‌های بازآموزی برای ارتقا درجه

سرگرد رابعه جوان بخت (رئیس دایره تصادفات منطقه چهار) نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره برخورد جامعه با پلیس زن عنوان کرد: خیلی از افراد در مواجهه با زنان پلیس تعجب می‌کنند. در برخی موارد وقتی ارباب رجوع برای بررسی کارش به یک نیروی پلیس زن ارجاع داده می‌شود آنقدر از خود آن نیروی درباره کارش سوال می‌کند که کار خودش را فراموش می‌کند.

وی افزود: نیروهای زن در بخش‌های عملی همچون نیرو‌های مرد آموزش می‌بینند از این رو اگر فردی سلامت جسم و روان مناسبی نداشته باشد، امکان انجام این تمرین‌ها برایش میسر نیست.

رئیس دایره تصادفات منطقه چهار همچنین درباره دوره‌های بازآموزی نیرو‌های پلیس زن نیز گفت: هر چهار سال یکبار برای ارتقا درجه، دوره‌های تخصصی و اموزش‌های جدیدتری به نیرو‌ها داده می‌شود تا دانش نیرو‌ها به روز باشند.

۸۰ شغل در اختیار کارمندان پلیس زن

سردار‌ زاده کمند (جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی) نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ شغل در نیروی انتظامی احصا شده که الزاما در این مشاغل کارکنان زن پلیس حضور دارند گفت: این مشاغل مرتبط با متهمان و مجرمان زن در جامعه است و یا مشاغلی است که با توجه به توانمندی‌ها به کارکنان زن واگذار شده است.

وی تاکید کرد: جذب نیرو‌های زن در پلیس و آموزش‌هایی که می‌بینند نیز با توجه به نیاز پلیس صورت می‌گیرد.

جانشین معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی درباره شناخت جامعه درباره پلیس زن گفت: این نکته که جامعه شناخت کاملی از پلیس زن ندارد، کاملا درست است. این مساله به دلیل نقص اطلاع رسانی و فرهنگ سازی پلیس است.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نیز باید در این بخش به پلیس کمک کنند، گفت: برنامه‌هایی برای این موضوع برای سال ۹۴- ۹۵ داریم که این نقیصه را جبرای کنیم.

حضور تخصصی زنان در پلیس

سردار‌زاده کمند همچنین درباره ارتقا درجه نیرو‌های زن پلیس گفت: همچون مردان که برای ارتقا درجه آموزش‌های خاصی می‌بینند، زنان پلیس نیز در بخش‌های تخصصی خود با توجه به نوع شغل آموزش‌های مورد نظر را می‌بینند که یا به شکل حضوری در مجتمع عالی آموزشی انجام می‌شود یا به صورت مکتوب در اختیار نیرو‌ها قرار می‌گیرد. از این رو نگرانی بابت ارتقا نیروهای پلیس زن نداریم.

وی تاکید کرد: امروز در بخش‌های تخصصی شاهد حضور پر رنگ نیرو‌های پلیس زن هستیم، البته این حضور خیلی گسترده نیست؛ بلکه با توجه به نیاز جامعه حضور نیرو‌های زن برنامه‌ریزی می‌شود.

سردار‌زاده کمند تاکید کرد: امروز کارکنان زن در حوزه‌های تخصصی از متخصص‌ترین نیرو‌های ما بحساب می‌آیند. البته برنامه‌ای برای تشکیل یگان زنان پلیس نداریم، اما پلیس‌های زن به صورت تخصصی برای رشته‌های مختلف آموزش می‌بینند و نسبت به آموزش ارتقا درجه نیز پیدا می‌کنند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =