آمریکا چگونگی دسترسی داعش به خودروهای "تویوتا" را بررسی می‌کند

ایسنا نوشت: در بیشتر ویدئوها و تصاویر گروه داعش خودروهای تویوتا به چشم می‌خورد. حالا آمریکا به‌ دنبال پرسش و تحقیق از کمپانی تویوتا است. تویوتا می‌گوید آن‌ها به این گروه تروریست اتومبیل نمی‌فروشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بسیاری از تصاویر، ویدئوها و پوسترهای تبلیغاتی گروه تروریستی داعش یک وجه مشترک دارند: انواع مدل‌های خودروی "تویوتا" ژاپن در بسیاری از این تصاویر به‌چشم می‌خورد. حضور "تویوتا" آن‌قدر زیاد است که حالا به یکی از پرسش‌ها و دغدغه‌های مقام‌های امنیتی آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش "سی‌ان‌ان" وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به سراغ روسای کمپانی خودروسازی تویوتا رفته تا از آن‌ها درباره‌ی این فراوانی تویوتا زیرپای تروریست‌ها پرسش و تحقیق کند.

به گزارش دویچه‌وله، آمریکا می‌خواهد بداند چرا و چطور گروه داعش به این تعداد از انواع تویوتا و به‌ویژه مدل‌های "لندکروز" و "هایلوکس" دسترسی دارد.

کمپانی خودروسازی "تویوتا" با انتشار بیانیه‌ای با اعلام آمادگی برای پاسخ‌گویی به سوال‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا و دستگاه‌های امنیتی این کشور، اعلام کرد: «ما سیاست ‌سخت و محکمی داریم که به گروه تروریستی خودرویی نفروشیم.»

تویوتا اما تاکید کرده که غیرممکن است آن‌ها یا هر کمپانی خودروسازی دیگری بتوانند رد هر خودرویی را که تولید کرده‌اند، دنبال کنند و بدانند خریدار اولیه خودرو را بعدتر به چه افراد و گروه‌هایی فروخته است.

تویوتا تاکید کرد که کمپانی آن‌ها از شرکت‌های واسطه و شرکت‌های پخش‌کننده‌ خودروهای کمپانی نیز می‌خواهد که به سیاست منع فروش به افراد و گروه‌های تروریستی پایبند باشند. تویوتا اما می‌گوید درعمل هیچ راه مطمئنی نیست که بتوان رد خودروی مسروقه را به درستی گرفت یا کنترل کرد که افراد خودروی خود را به کدام شخص ثالث می‌فروشند یا واگذار می‌کنند.

مارک والاس، سفیر پیشین ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به شبکه‌ی خبری "ای‌بی‌سی" گفت: «متاسفانه تویوتا به قسمتی از هویت داعش تبدیل شده است.»

مقام‌های امنیتی آمریکا حدس می‌زنند که بیشتر خودروها به عراق وارد می‌شوند و از این نقطه به دیگر مناطق تحت کنترل یا محاصره‌ داعش می‌رسند.

لاک‌من فیلی، سفیر عراق در آمریکا نیز این احتمال را تایید می‌کند. او به "ای‌بی‌سی" گفت: «این سوالی است که ما هم از همسایگان خود در منطقه داریم. چطور این تعداد چشمگیر تویوتای آخرین‌ مدل و نو در اختیار تروریست‌های منطقه است؟ این تویوتاهای نو از کجا می‌آید؟ چه کسی پشت خرید و واردات این تعداد تویوتا است؟»

دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به‌دنبال پیداکردن رد دلال‌هایی‌اند که این خودروها و به‌ویژه انواع صفرکیلومتر تویوتا را خریده و به اعضای داعش می‌فروشند. آن‌ها خواهان همکاری کمپانی تویوتا برای احراز هویت این دلال‌های بازار خودرو هستند. تویوتا در این زمینه قول همکاری داده است.

کارشناسان می‌گویند یک دلیل اصلی علاقه‌ اعضای داعش به تویوتا استحکام و انعطاف خوب برخی انواع این اتوموبیل برای رانندگی در مناطق کویری و کوهستانی است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • max A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    22 10
    آخه این چطور تحقیق احمقانه و عوام فریبانه ای هست؟ اگر کار عربستان و قطر که معدن این خودرو ها هستند نباشه این خودرو ها همه جای دنیا گیر میاد مگه سفینه فضایی هست؟مگه خرید خودرو کار غیر قانونی هست که سخت باشه.فوق فوقش یه واسطه میخواد که راحت خریدشون رو انجام بده.جواب این سوال رو خود آمریکا بهتر میدونه ولی خودشو زده به کوچه علی چپ
    • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      6 1
      با این تحلیلهای سطحی هیچوقت به حقیقت پی نمی بری