متن و حاشیه جلسه برجام امروز/ مخالفان همه کاری کردند، از نطق و تذکر و اخطار تا تهدید به قتل / پرونده

امروز مجلس روز پر تنش و پر خبری داشت. موضوع اصلی مجلس هم بررسی کلیات طرح اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام بود.

به گزارش خبرآنلاین، مجلس امروز با 88 غایب جلسه خود را آغاز کرد.(ایـــنـــجــــا) در ابتدای جلسه امروز نمایندگان رای دادند که دستور جلسه تغییر کند و طرح «اقدام مناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در اولویت قرار گیرد. (ایـــنــــجـــا) البته این تغییر دستور جلسه با اعتراض برخی نمایندگان مواجه شد. (ایـــنــــجــــا)

پس از این مجلس وارد بررسی کلیات طرح مذکور شدند و به نوبت موافقان و مخالفان طرح سخنان خود را ابراز کردند.کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل خطاب به نمایندگان مجلس گفت: به خاطر تعداد محدود کاسبان پشت پرده تحریم، استمرار فشار معیشتی بر ملت را کلید نزنید.(ایـــنـــجــــا) در مقابل مهرداد بذرپاش به عنوان مخالف طرح گفت: اینکه تاخیر در اجرای برجام ضرر می زند یک دروغ است. الیاس نادران نماینده تهران هم نسبت به اینکه در جلسه امروز مجلس به مخالفان برجام فرصت کمتری نسبت به موافقان داده می شود، اعتراض کرد.(ایـــنـــجـــا)  همچنین روح الله حسینیان در جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با بررسی طرح برجام در خارج از دستورکار نمایندگان اظهار کرد: گویی دست‌های پشت پرده می‌خواهد مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و این عهدنامه به عنوان گلستان و ترکمانچای دوم در تاریخ خواهد ماند. (ایـــنـــجـــا) حسینیان کنایه ای هم به پیرموذن زد و گفت: کسی از خانواده ما پناهنده نشده! و کاسب تحریم نیستم و یک ریال پس انداز ندارم .

اگرچه مخالفان برجام در مجلس معتقد بودند که هیات رئیسه به موافقان وقت بیشتری می دهد اما مجموع تذکرات و نطق های آنان به گونه ای بود که فرصت محدودی در اختیار موافقان قرار می گرفت. سید بهلول حسینی، نادر قاضی پور و علاءالدین بروجردی هم در موافقت با برجام سخن گفتند. موافقان برجام در مجلس گفتند: اگر مخالفان راه کم هزینه دیگری دارند، ارائه دهند . قوامی نماینده اسفراین هم گفت: اگر در گذشته به قانون اساسی توجه شده بود امروز وضع بهتری داشتیم .

روح الله حسینیان در ادامه جلسه امروز مجلس چند تذکر قانون اساسی را مطرح کرد که با واکنش لاریجانی مواجه شده و گفت: این ها از جنس مخالفت است و نه تذکر. (ایـــنـــجـــا)

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس هم از مخالفان طرح بود و آن را طرح وندی شرمن خواند. زاکانی همچنین مدعی شد که شمخانی گفته که شورای عالی امنیت ملی در جریان برجام نبوده است! زاکانی همچنین در تذکری، عدم رعایت آیین نامه در سیر رسیدگی به موضوع طرح برجام و عدم انعکاس آن به کمیسیون مربوطه را مورد انتقاد قرار داد. که این ادعاهای زاکانی پاسخ لاریجانی را در پی داشت. لاريجاني به او گفت من با شخص آقاي شمخاني صحبت کردم و شما با کس ديگري صحبت کرده ايد! ولي زاکاني گفت که او هم با شمخاني صحبت کرده است و لاريجاني نبايد به او اتهام دروغ گويي بزند! لاريجاني هم گفت من اتهامي به شما نزده ام و نسبت سوئي به شما نداده ام. حرفتان را بزنيد و مخالفتتان را بيان کنيد. (ایـــنـــجـــا) همچنین ابراهیم نکو عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: چرا مدام پیامک می زنند و به ما فحش می دهند؟ کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس هم به عنوان موافق طرح به صحبت پرداخت و روایتی از پشت پرده نگارش طرح عنوان کرد که با روایت دلواپسان مغایر بود. (ایـــنــــجــــا) حسین طلا نماینده تهران هم به عنوان آخرین مخالف در مجلس صحبت کرد و از نمایندگان پرسید: اسرائیل نگران موشک ماست یا هویج؟

پس از صحبت های مخالفان و موافقان این طرح نوبت به نماینده کمیسیون و نماینده دولت رسید. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در سخنان خود گفت: برخلاف آنچه گفته می شود که این طرح نصیحت نامه است اتفاقا یک طرح کاملا الزام آور برای دولت است.(اینجا)

علی اکبر صالحی پشت تریبون مجلس رفت. رئیس سازمان انرژی اتمی در صحن علنی مجلس گفت: آقایی مرا تهدید کرده و گفته: تو را در قلب اراک دفن کرده و رویت سیمان می ریزیم! (ایــــنــــجــــا)

آخرین تلاش مخالفان طرح این بود که پیشنهاد کردند که رای گیری به صورت برگه ای و نوشته باشد تا نمایندگان مجبور شوند نام خود را درج کنند که این پیشنهاد هم به در بسته خورد.( ایـــنــــجــــا)

در نهایت جلسه علنی امروز مجلس با رای گیری نمایندگان درباره این طرح به پایان رسید. روي تابلوهاي مجلس در صحن علني نتيجه آرا به اين نحو نقش بست: 139 رای موافق، 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع. (ایـــنــــجــــا)

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 466829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    این مخالفان بیچاره گانی هستند که برای حفظ منافع شخصی و گروهیشان با این ادبیات و تهدید کردنشان ، نشان میدهند از چه قشری هستند و از هیچ کاری در جهت منافع خودشان رویگردان نیستند
    • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      273 5
      خیلی خوب موقعی این مسائل پیش اومد. فقط امیدوارم ملتمون این نمایندگان عزیزشونو بهتر بشناسن که چقدر به فکر این مردمن تا چند ماه دیگه دوباره نرن پای صندوقای رای و باز هم به همینا رای بدن ...
    • خودم IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      1 1
      آخ جووووون برجام اجرائی شد از فردا مملکت گل و بلبل میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    اين گفته جناب نماينده بار حقوقي ندارد؟ مدعي العموم نميتواند وار اين قضيه شود ؟ تهديد به قتل وزير مملكت اسلامي جرم نيست؟
    • مصطفی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      295 5
      عزیزم بستگی داره اون وزیر کی باشه و از کدوم طرف و همینطور اون نماینده از کدوم طرف باشه .......... اگه همین یه نماینده 8 سال پیش یه همچین حرفی زده بود تا الان داشت اب خنک میخورد
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    337 5
    ای داد از این مجلس خدا خود پاسخگویشان باشد
    • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      175 6
      این مجلس نتیجه قهر بچه گانه ما با انتخابات مجلس بود
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    322 6
    با حضور آگاهانه در انتخابات آينده مجلس، متحجران دلواپس و افراطيون ضد ملت را در گورستان تاريخ دفن خواهيم کرد و سيمان اراده ملت را براي هميشه بر گورشان خواهيم ريخت،‌ به اميد حاکميت عقلانيت و منطق و اعتدال بر زور و افراط و تحجر، درود بر روحاني، ظريف و صالحي عزيز.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      126 3
      البته اگه اون کسایی که توانایی احقاق حقوق ملت رو دارن بتونن از فیلتر ها عبور کنند ......
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    235 6
    مخالفین به هر قیمتی است میخواهند توافق برجام را بر هم بزنند و در این راه از هیچ حیله و دروغ و افترایی و شانتاژی ابا ندارند .چگونه است که دکتر صالحی دانشمند علم هسته ای با صدای بسیار رسا در صحن علنی مجلس پیش چشم نمایندگان مردم و در محضر حدود هشتاد میلیون انسان ایرانی غلنا این توافق را خوب و همه ملزومات ایران در بحث هسته ای صلح امیز محقق یافته میداند بعد ادمهایی که تشخیص کیک زرد فراوری شده از فرایند هسته ای را با کیک جشن تولد فرزندان خود نمیدانند به او فحاشی میکنند .
  • مصطفی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    329 5
    واقعا ما تهرانیها باید از خودمون خجالت بکشیم که هرچی توطئه است تو مجلس از نماینده های ماست .... کسایی که سال تا سال نمیبینیمشون شدن نماینده ما
    • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      179 4
      واقعا شششرم بر ششما با این نماینده هاتون خجالت اوره..همه با هم ااسفند پاسخ امروزششونو میدیم پایه صندوق رای
    • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      185 4
      با نظر شما كاملاً موافقم ما بايد واقعاً خجالت بكشيم با اين نمايندگان مثل رسايي زاكاني بذرپاش طلا و...
  • سهام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    تعجب میکنم که چرا بعضی ها اینقدر خوشحالند ؟ ......هنوز نفهمیدید زیر بار چه تعهداتی رفتید؟....تعقل هم خوب چیزیه
    • بی نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      173 6
      زير بار اين تهعدات رفتن شرف داره به زير يوغ زورگوياني مثل شما زندگي کردن.
    • سعید A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      94 3
      فقط بلدین شما دوستان از حرف های قلمبه سلومه استفاده کنید. . بس کنید لطفا
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    140 2
    اينايي كه با هزار هزينه و ريخت و پاش و وعده و وعيد ميرن مجلس چرا راي ممتنع ميدن؟ خب راي ممتنع رو كه بقالي سر كوچه هى ميتونه بده، نماينده مجلس بايد قادر به تمايز خوب و بد و تصميم گيري و نظر دادن باشه
  • ميهن پرست IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    169 4
    اين راي گيري نشون ميده حداقل 100 نفر از تركيب مجلس فعلي بايد در دور بعدي نباشند. مردم به هوش باشند
    • مریم A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      برعکس اون 139تا نباید باشن
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    68 6
    همش بازی سیاسیه که از امریکا باز نمونن نمیشه که امریکا این همه مخالف داشته باشد ولی تو ایران همه موافق باشن
  • علی A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    89 2
    یک سند عینی و عملی در خوب وبد برجام اینکه تا در مخالفت و ضد برجام صحبت میشود همه کالا ها و ارز و طلا گران میشوند و به محض قوت گرفتن موضوعی به نفع برجام سیر نزولی قیمتها قوت میگیرد، پس افراد مخالف برجام نفع ملت ،مملکت رت نمی خواهند
  • محمد جمالی US ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    79 1
    من با این حرف نماینده ها که رای گیری با برگه انجام میشد تا نام رای دهنده در برگه مشخص باشه موافق بودم . اونجوری راحت تو دور بعد مجلس میشد رای داد و این مجلس رو مردمی کرد .
  • حامد A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    113 2
    نکته ی تاسف برانگیز اینجاست 88 نفر از نمایندگان نیومده بودند تصیمیم به این مهمی کشور که نزدیک به 10 سال تمام وضیعت معیشتی مردم رو بشدت تحت تاثیر گذاشته بود 88 نفر نیومده بودند اسم اینا واقعا نمایندست.... خدا رو صد هزار مرتبه شکر که دوره پیش من جزو رای دهندگان این مجلس نبودم
    • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      51 3
      باید رای می دادی تا نماینده خوب میامد مجلس .
  • کاکتوس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    58 3
    مطابق ماده ۱۲۴ آیین نامه داخلی مجلس،تعدادی از مخالفان طرح درخواست کردندتا رای گیری درباره کلیات طرح به صورت علنی باشد.بر اساس این بند از آیین نامه اگر این پیشنهاد رای می آورد،اسامی موافقان،مخالفان و افراد ممتنع طرح تایید ضمنی برجام, روی برگه نوشته ودر صورت مذاکرات چاپ می شد. اما این پیشنهاد از ۲۵۳ نماینده حاضر با ۱۴۸ رای مخالف،۱۶رای ممتنع،۱۹نفر بدون رای و تنها۷۰ رای موافق، حدنصاب لازم را نیاورد سئوال اين است، چرا؟ مگر موافقان و مخالفان این طرح به رای خود اعتقاد و ایمان نداشتند؟ مگر موافقان این طرح معتقد نيستند که طرحشان مطابق منافع ملی و مطالبه مردم و بر اساس مر قانون و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری است، مگر تمام مخالفان و موافقان نمیخواهند در پیشگاه خدا سر خود را بالا بگیرند.
    • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      10 1
      واقعا خوب تحلیل کرذی مرسی. در راستای اعدادی که ذکر کردی اگر مرجع می دادی تا صحت و سقم آن ها را خودمان بررسی کنیم خیلی خوب میشد.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    81 1
    بخاطر اینک درصد مشارکت مردم تو انتخابات مجلس تو تهران از همه شهرها کمتره و وقتی مشارکت پایین باشه این قماش آدما میتونن رای بیارن
  • محسن A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    57 1
    کاش روی برگه ها اسم می نوشتن تا مخالفان و موافقان را بشناسیم
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    5 155
    خوشبختانه تا انتخابات مجلس در اسفند ماه معلوم ميشود كه كداميك از تحريم ها برطرف شده 120ميليارد دللربه كشور برگشته سايت هاي موشكي ما بر روي نقشه هاي جاسوسي استكبار مشخص شده و ... انگاه كاسه چه كنم چه كنم را دست خود ميگيريم و ميگرديم دنبال نمايندگان فهيمي كه به برجام خوش آمد گفتند بلكه در كاسه چه كنمان جمله مانبوديم دولت بود را بگذارند
    • بی نام RO ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
      64 1
      بقول جنابخان اخییییی.شما دلواپس نباششش
  • بی نام RO ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    38 1
    آزادی مطلق برای دلواپسان عزیز
  • عليرضا ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    63 1
    آقاي طلا بفرمايند از كجا آوردند يك ساختمان پنج طبقه در سهروردي ميسازن....!!!!
  • سیدغریب A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    17 3
    خوش بحال موافقان طرح . آقایان خواهش مندیم مقداری از آبروی نداشته خودتان را برای روز مبا دا ذخیره کنید .
  • على RO ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    28 1
    فقط متاسفم براى خودمان با اين نمايندگان .
  • امير ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    64 3
    واقعا شرم آوره براي تهرانيها كه افرادي مثل حسينيان ذاكاني رسايي كوچك زاده فاطمه آليا طبيب زاده بذرپاش و....نمايندگانشونند
  • حسنعلی محسنی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    18 1
    خوبه که خبرآنلاین درست تیتر بزنه مثلا این تیتر که: کلیات طرح اجرای برجام در مجلس تصویب شد. چرا این تیتر رو نمیزنن وقتی اکثریت رای مثبت به اجرای اون دادن. میخوایین مجلس رو یه جور دیگه نشون بدین
  • یارمحمدی DE ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    47 1
    حتما اسامی اون 88 غائب رو پیدا کنید و همچنین صد نفری که مخالف بودن،اینا نباید تو مجلس بعدی باشن،دشمنی با مردم نتیجه ش سقوطه البته بازی سیاسی در مقابل آمریکا هم فرضیه درستی میتونه باشه.
    • بی نام A1 ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
      1 0
      منم میخوام بدونم ....باید چه طوری این اسامی رو پیدا کنیم؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    92 2
    وقتي ميگن رسايي و بذرپاش و کوچک زاده و حسينيان و کوثري و ... نمايندگان تهران، پيش وجدان خودم و از تهراني بودنم شرمنده ميشم و حالم خراب ميشه.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    11 22
    اینا همش نقشست که ملت دوباره برن رای بدن. ام
  • m A1 ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
    1 0
    88 نفر غایب جالبه
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    اسامي نمايندگان غايب لطفا.