ایسنا نوشت: معاون اول رییس قوه قضاییه گفت: در امر قضا باید مراقب باشیم گناه را به دامان ما نیاورند و دعا کنیم که انسان‌های شیطان صفت بر ما مسلط نشوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با بیان اینکه ان‌شاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا در این ماه قرائت زیارت عاشورا را فراموش نکنیم اظهار کرد: در رابطه با اهمیت منصب قضا در اسلام و اثربخشی قضای اسلامی در جامعه اسلامی بسیار شنیده‌ایم. امر قضا و قضاوت در هر جامعه‌ای و مخصوصا جامعه اسلامی عقلا لازم است؛ در واقع نمی‌شود در جامعه‌ای قضاوت وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد:‌ در جامعه اسلامی باید همه حقوق رعایت و مرز حق نگه داشته شود؛ بنابراین قضا یک امر لازم است.

معاون اول دستگاه قضایی با بیان اینکه امر قضا واجب کفایی است گفت: اگر امر قضا زمین بماند بر همه مکلفین که می‌توانند به امر قضا وارد شوند، واجب می شود. امر قضا بسیار پرمخاطره است، اما به دلیل پرمخاطره بودنش نمی‌شود آن را کنار گذاشت. در واقع با اتکا به خدا و تقوا به عنوان یک امر لازم و اثرگذار در جامعه برای تحقق اوامر الهی و برای ایفای حق باید وارد میدان شد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: طبیعی است که امر قضا به میزان خطر و اهمیتش دارای پاداش زیاد خواهد بود. امروزه باید خدا را شکر کنیم که بستر بسیار خوبی برای فرا گرفتن علم و تجربیات گذشتگان و آسیب شناسی برای شما عزیزان وجود دارد.

معاون اول دستگاه قضایی اظهار کرد:‌ امروزه با همت همه دست‌اندرکاران امر قضا بستر مناسبی برای شما عزیزان فراهم شده است. همکاران ما در قوه قضاییه از بین خوبان جامعه و از بین برترین‌ها افرادی را گزینش می‌کنند تا آنها وارد دستگاه قضایی شوند؛ در واقع این ما هستیم که چقدر می‌توانیم از این بستر استفاده کنیم.

معاون اول رییس دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: شما با این مراسم تحلیف و سوگندی که انجام می‌دهید مسئولیتی را بر عهده می‌گیرید و باید از خدا بخواهید که بتوانید به نحو احسن این مسئولیت را تا پایان عمر به خوبی حفظ کنید. در واقع شما عزیزان باید به مسائل طرفین دعوا به دقت گوش دهید و سپس اقدام به صدور حکم کنید.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: نباید به آموخته‌های خود در حد حوزه یا دانشگاه اکتفا کنید. آموخته‌های شما بسیار خوب و مفید بوده است، اما تحقیق و پژوهش باید در کار شما استمرار پیدا کند. اگر به آموخته‌هایی که تاکنون دارید اکتفا کنید کافی نیست.

وی با بیان اینکه شما باید علم را با حلم درآمیزید افزود: مسیری که شما عزیزان قرار گرفته‌اید صبر در تحقیق، بردباری در شنیدن و بردباری در جمع بندی را طلب می‌کند، اما به کمک خدا قطعا این مسیر آسان خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر علم، حلم و توکل با یکدیگر درآمیزد هراسی وجود نخواهد داشت. برخی‌ها می‌ترسند که حکم صادر کنند و در صدور حکم دچار تردید و وسوسه می‌شوند؛ در واقع نباید سلیقه‌ای کار کرد و باید قانون و موازین شرع را مد نظر قرار داد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: گاهی احتیاط‌ها در صدور حکم ما را به ضلالت و خطا می‌برد. علم و حلم و شجاعت در صدور حکم لازم است و این احتیاط برای قاضی ضرر دارد.

وی گفت: این جایگاهی که شما در آن قرار گرفته‌اید جایگاه پیامبر (ص) و وصی پیامبران است. باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشید. در این جایگاه باید مراقب باشیم که به سمت گناه نرویم. همچنین در امر قضا باید مراقب بود که گناه را به سمت دامان ما نیاورند که این امر به پیشگیری نیاز دارد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: باید از همان ابتدا مراقبت‌هایی صورت گیرد و اگر گناه به دامان ما وارد شد رهایی از آن سخت می‌شود.

وی گفت: طبق تجربیاتی که تاکنون داشته‌ام به شما عزیزان می‌گویم که ضمن رعایت تقوای الهی مراقب باشیم که گناه را به دامان ما نیاورند. در واقع شیطان خیلی راحت به ما می‌گوید که چه حکمی را صادر کنیم؛ بنابراین نباید اجازه دهیم شیطان بر ما مسلط شود و در این صورت باید به خداوند پناه ببریم. همه ما می‌دانیم که شیطان گام به گام به ما ورود پیدا می‌کند و به تناسب هر کسی او را وسوسه کرده و بر او وارد می‌شود؛ لذا باید دعا کنیم انسان‌های شیطان صفت بر ما مسلط نشوند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =