ایسنا نوشت:نیروهای مردمی عراق از آغاز مرحله دوم عملیات "لبیک یا رسول الله" برای آزادسازی کامل استان صلاح الدین خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المسله، پیش از اعلام نیروهای مردمی عراق حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور آغاز مرحله دوم عملیات را برای پاکسازی کامل صلاح الدین اعلام کرده بود.

نیروهای مردمی عراق تهدید کرده‌اند که در جریان این عملیات زمین را زیر پاهای داعش به لرزه درخواهند آورد.

این عملیات شامل مناطق باقی مانده از استان صلاح الدین به ویژه پالایشگاه "بیجی" خواهد بود.

به گفته منابع عراقی، داعش کنترل شمال، شرق، مرکز و غرب شهر بیجی را در اختیار دارد. نیروهای مردمی تنها کنترل بخش غربی پالایشگاه بیجی را در دست دارند و در این مرحله تلاش خواهند کرد تا شهر بیجی و پالایشگاه آن را به طور کامل پس بگیرند.

برخی از منابع نظامی و امنیتی می‌گویند که حمله به بیجی ثمره همکاری اطلاعاتی میان ائتلاف چهارگانه ایران، عراق، روسیه و سوریه است.

به گفته منابع عراقی، در حال حاضر هواپیماهای عراقی بر فراز آسمان بیجی بوده و مشغول رصد کردن تحرکات داعش و جمع آوری اطلاعات درباره مراکز حضور آن‌ها هستند.

در همین راستا، گروه اطلاع رسانی درباره جنگ علیه داعش در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای عراقی به پیشروی در منطقه البوفراج در استان الانبار دست یافته و 35 تروریست را از پای درآوردند.

نیروهای عراقی همچنین هشت خودروی داعش را منهدم و 65 بمب را خنثی کردند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که طی عملیات عراقی‌ها در منطقه الکرمه و دیگر مناطق ده‌ها تروریست از پای درآمدند.

همچنین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که نیروهای عراقی طی هفته اخیر 15 کیلومتر از شهر رمادی، مرکز استان الانبار را آزاد کردند.

به گفته پنتاگون، نیروهای عراقی از چهار محور شهر رمادی را محاصره کرده‌اند.

همچنین حیدر العبادی با هیاتی از کنگره آمریکا دیدار و با آن‌ها درباره روند عملیات نظامی و امنیتی در استان‌های الانبار و صلاح الدین، بسته اصلاحات دولتی و آموزش نیروهای عراقی بحث و گفتگو کرد.

هیات کنگره حمایت خود را از اصلاحات العبادی و آمادگی خود را برای ارائه کمک به عراق در جهت اصلاح اقتصادی اعلام کرد.

از سوی دیگر، حاکم الزاملی، رئیس کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: مرکز اطلاعاتی که با مشارکت شش نماینده از کشورهای ایران، روسیه، عراق و سوریه در بغداد ایجاد شده است تقریبا از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی گفت که عراق با کمک مرکز اطلاعات جدید پایگاه‌های داعش را بمباران کرده است.

الزاملی افزود: براساس اطلاعات مرکز اطلاعات بغداد اخیرا کاروان ابوبکر بغدادی را در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار دادیم و به اعتقاد ما می‌توان از اطلاعات روسیه برای انجام حملات هوایی بسیار استفاده کرد.

مسئولان عراقی تصمیمی گرفته‌اند بیشتر به روسیه در عملیات علیه داعش اعتماد و تکیه کنند چون که از ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا ناامید شد‌ه‌اند.

یک مقام عراقی گفته است که در حال حاضر دو ژنرال روسی در مرکز اطلاعاتی بغداد هستند.

در همین حال فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که آزادسازی استان نینوا وظیفه تمامی عراقی‌هاست و تلاش و همکاری همگان را می‌طلبد.

وی گفت که پیروزی علیه داعش در نینوا همکاری جدی ارتش و پیشمرگ‌ها و تقویت همکاری میان گروه‌های سیاسی و مردمی را می‌طلبد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =