اقتصادنیوز نوشت: مهر ماه با حال و هوای نسبتا گرمش در حالی به واپسین روزهای خود نزدیک می شود که بازار خودرو در حال سپری کردن سردترین روزهای خود است.

درجه سرما در بازار خودرو آنقدر بالاست که خرید و فروش در آن یخ بسته و در نمایشگاه ها، پرنده پر نمی زند. قیمت ها همچنان بالا و جیب مشتریان کماکان خالی است و در این شرایط، کمتر کسی هوس خرید خودرو به سرش می زند، چه آنکه خیلی ها حتی در تامین نیازهای اولیه معیشت خود مانده‌اند«خودرو» اصلا جزو اولویت های خریدشان نیست.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آنچه بازار خودرو را به چنین ورطه ای از رکود کشانده، آب رفتن قدرت خرید مشتریان و قیمت بالای خودروها است، هرچند نباید از اثر توافق هسته ای نیز چشم پوشی کرد. به باور کارشناسان، توافق جامع هسته ای در وین، ایرانی ها را به شدت نسبت به آینده بازار خودرو کشور امیدوار کرده، به نحوی که گمان می برند خودروهای ارزان و با کیفیت خارجی به زودی روانه ایران خواهند شد. از آن سو البته یک امیدواری دیگر نیز در میان مشتریان ایرانی به وجود آمده، که طبق آن، خیلی ها گمان می کنند خودروسازان تا چندی دیگر قیمت محصولات خود را کاهش خواهند داد.

این در حالی است که کارشناسان تاکید می کنند نه خودرو قرار است آن چنان ارزان شود و نه محصولات خارجی به این زودی ها و با قیمت موردنظر مشتریان، روانه کشور خواهند شد.

هرچه هست، این روزها مشتریان یا نمی توانند و یا نمی خواهند راهی بازار خودرو شوند آنها که قدرت خرید ندارند، به انتظار روزهای خوب نشسته اند و خیلی ها نیز چون خرید خودرو را در مقطع زمانی فعلی ریسک می دانند، منتظرند تا ببینند در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

در این شرایط، به نظر می رسد دولت بهتر است فکری به حال دسته اول مشتریان بکند، چه آنکه آنها اگر توان خرید پیدا کنند، به بازار باز خواهند گشت و در نتیجه سایه رکود کمی تا قسمتی کنار خواهد رفت.

در این شرایط البته به نظر می رسد، دولت در بسته سیاستی خود برای خروج از رکود، نگاهی ویژه به بازار خودرو دارد، چه آنکه در نامه ارسالی چهار وزیر کابینه به رییس جمهور (در مورد خطرات عمیق شدن رکود بازارها)، به طور مستقیم به بازار خودرو اشاره شده و وزرا نسبت به فروش نرفتن 100 هزار خودرو داخلی هشدار داده بودند.

از طرفی، ازآنجاکه خودروسازی نقشی اساسی در رشد اقتصادی سال گذشته داشته، دولت نمی خواهد کاهش تولید در این صنعت به واسطه کمبود تقاضا، بیش از اینها شود و از همین رو قصد دارد با روش هایی مانند افزایش تسهیلات خرید، مشتریان را به بازار خودرو برگرداند.

از قیمت ها چه خبر؟

سری اما به بازار خودرو بزنیم و ببینیم این هفته چه افت و خیزی دامان خودروهای داخلی را گرفته است. آن طور که فعالان بازار می گویند، این هفته خودروهایی مانند پژوپارس با افزایش و تندر-90 با کاهش قیمت مواجه شده اند. به گفته آنها، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 300 هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت می کند. با این حال، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 تثبیت قیمت داشته و هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت از بازار پژو 405 نیز خبر می‌ دهند که این محصول هم اکنون 29 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رسد و این موضوع از جهش 700 هزار تومانی آن حکایت می کند.

همچنین پژو پارس نیز که به اصطلاح بازاری ها، زمینه اش کم است، این هفته حدود 600 هزار تومان گران شده تا قیمت آن به 35 میلیون و 500 هزار تومان برسد.

آن طور که از بازار رانا خبر می رسد، این خودرو همچنان 32 میلیون تومان به فروش می رود. از سوی دیگر اما دنا نیز که دیگر خبری از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار آن نیست، هم اکنون 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می شود.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، هم اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان خرید و فروش می شود و برای خرید همچنین برای خرید مدل 131 پراید نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد. به گفته فعالان بازار، این هفته پراید مدل 111 نیز با قیمتی معادل 20 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش شد و مدل 132 نیز قیمتی برابر با 20 میلیون و 500 هزار تومان داشت.

در مورد تندر-90 نیز گفته می شود که مدل پارس تندر با کاهش قیمتی 300 هزار تومانی طی این هفته مواجه شده است و با این حساب، این خودرو هم اکنون قیمتی برابر با 38 میلیون و 900 هزار تومان دارد، آن هم در حالی که پیش ترها قیمت آن تا 44 میلیون تومان نیز پیش رفته بود.

کاهش قیمت پارس تندر در شرایطی است که مدل های اتومات و E2 تندر-90 تغییر قیمت خاصی را در این هفته تجربه نکرده و مدل اتومات آن 46 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد و برای خرید مدل E2 نیز باید 38 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کرد.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    39 9
    آخه کی دیگه ال90 میخره ماشین زشت بدقواره
  • بهنام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    39 0
    جو ندید قیمتها تو بازار از اینهایی که گفتید پایینتره
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    36 0
    ملت مسخره کردید یا میخواید بازار رونق بدید. 300 هزار تومن سقوطه ؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    28 0
    بالا ببرید هم کسی نمیخره
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    33 0
    "سقوط قیمت" ؟ حالا 300 تومن شد سقوط قیمت؟ بیخیال بابا. اونموقع که قیمتش دو برابر و سه برابر میشد چرا از حرفا زده نمیشد؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    44 0
    ببین ، 4 میلیون گذاشتم کنار برای خرید پراید صفر . دوستم 6 میلیون گذاشته کنار تا پژو پارس صفر بخره . بیشتر از ایناه هم نمی ارزند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    33 0
    نمیخریم. زیاد خودتون خسته نکنید
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    2 24
    وقتی مردم متحد و یکصدا نباشند وضعیت همین هست و بدتر هم خواهد شد عاقبت کمپین هم که این شد بالا رفتن بیشتر قیمت
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    21 0
    الکی دارن شلوغش میکنن
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    28 0
    اينا جو رواني ايجاد مي كنند ما هم چنان اين آشغال ها رو نميخريم
  • مهدی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    3 25
    قیمت پژو پارس با نخریدن مردم هم بالا رفت یعنی کمپین کشک
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    24 1
    قیمتهارو با 2،3سال پیش مقایسه میکنم یاد اصحاب کهف میفتم واقعا عجب اعتماد به نفسی دارن این خودرو سازهای داخلی
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    20 0
    بدنه پرشیا خیلی ضعیف هست ، 405 و سمند به اجبار بهتر از پرشیا هستند ، چون واقعا بدنه پرشیا در حد مقوا است
  • عماد A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    23 1
    قرار بود تندر 90جایگزین پیکان شود با همان قیمت پیکان خدا وکیلی این خودرو تندر15میلیون بیشتر نمی ارزد.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    21 0
    الکی جو ندید پژو پارس هر کی خواست بیاد 35 تومان
  • علی A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    22 0
    الکی میخواهید تو مردم شوک ایجاد کنید برو آقا ....
  • بی نام RO ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    22 0
    همچنان این خودروهای بنجل رو نمی خرییییییم.
  • علی کرمانشاه A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    18 0
    کشور از خودروهای بنجل اشباه شده و حال باید شرکتها دنبال طور دیگری جهت مشتری یابی باشند مردم که تا ابد مشکل خودرو که ندارند آنها که نیاز داشته اند خریده دنبال زندگیشان هستند قرار نیست که تمام اقشار خودرو شخصی داشته باشند شرکتهای وطنی باید مرحله دوم را خیلی زودتر اجرا میکردند دنبال مشتری یابی ویژه گرفتن سفارش وطرح تعویض انواع خودروها پس از یکسال تولید به بالا با خودرو سال البته نه بصورت خودرو های ما که طی 30سال هیچ نوآوری و ارتقاع کیفیت و تنوع در شکل رنگ و طرحهای ویژه مثل دیگر شرکتهای دنیا همه خودروهای اسنوک کارکرده را میبینیم که توسط کشورهای غیر خریداری و مورد بهره برداری مجدد قرار میگیرد مثل اتوبوسهای شرکت واحد که در چند مرحله از المان خریداری ودر ناوگان شهری بکار گرفته شدند چاره همین است
  • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    22 0
    به امید خدا ارزون تر هم میشه.
  • مهدی A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    4 0
    کمی صبر کنیم میاد پایین نکته بعد کیفیت هس بره بالا 1کاریش میشه کرد
  • بابک A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    1 0
    دوستان و مدیران محترم ایران خودرو بخدا مشکل شما با وام گرفتن از دولت و دادن وام به مردم حل نمیشه این روش عین دارو مسکن است اغلب ما حقوق بگیرانی هستیم که میزان حقوق حول و حوش یک میلیون تومان است بهترین راه برای فروش ماشین همان قیمتهای سال 90 است بیاید برگردید به همان قیمتها
  • بی نام A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    اگه ملت هماهنگ میشدن فقط ی ماه خودرو نمیخریدن اونوقت همین پراید فرغون میشد 3میلیون.افسوس....