با اولین جامعه بدون پول نقد جهان آشنا شوید

چندین دهه است که جوامع مختلف تلاش می‌کنند تا فرهنگ عدم استفاده از پول نقد را توسعه دهند و اینک می‌توان از سوئد به‌عنوان اولین آن‌ها نام برد که پول دیجیتالی را جایگزین پول سنتی کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، موسسه سلطنتی تکنولوژی سوئد در استکهلم اخیراً تحقیقی را منتشر کرد تا نشان دهد با چه سرعتی مردم این کشور استفاده از پول نقد را کنار گذاشته‌اند.{لینک}

نیکلاس آرویدسون مسئول این تحقیق یادآور می‌شود که استفاده از پول به‌صورت سنتی در حال ناپدید شدن است. به گفته وی در حال حاضر فقط 80 میلیارد کرون پول نقد در جیب مردم و صندوق‌هاست و نسبت به رقم 106 میلیارد کرون شش سال پیش کاهش زیادی را نشان می‌دهد. همچنین تحقیق نشان می‌دهد تنها 40 درصد از این پول نقد، واقعاً در گردش است.

با قدم زدن در دومین شهر بزرگ سوئد- گوتنبرگ - نشان می‌دهد تقریباً تمام فروشگاه‌ها کارت‌های اعتباری، NFC و سایر پول‌های دیجیتالی را می‌پذیرند و به‌ندرت پول نقد در آنجا پیدا می‌کنید. اغلب مردم از اپلیکیشنی بنام Swish روی موبایل خود برای پرداخت استفاده می‌کنند. بانک‌های هلندی و سوئدی باهم متحد شده و با تمرکز مالی روی اپلیکیشن Swish توانسته‌اند اغلب کاربران مجهز به موبایل و اتصالات NFC را ترغیب به خرید دیجیتالی کنند.

اما مهاجران خارجی، بی‌خانمان‌ها و افراد مسن به گفته آرویدسون، سه گروهی هستند که با دیجیتالی شدن پول به دلایل مختلف مشکل‌دارند.

همچنین برخی بانک‌ها پشت شیشه خود نوشته‌اند که پول نقد اعم از اسکناس و سکه ندارند و این امر باعث شده تا داستان پول‌شویی و یا منابع بانکی تروریست‌ها در این کشور به صفر برسد. در سیستم جامعه دیجیتال باگ‌ها و حفره‌های مالی به‌خوبی مشخص می‌شود و افرادی که سعی می‌کنند خلاف جریان آب شنا کنند، به‌سرعت شناسایی می‌شوند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    36 13
    ایرانی های پناهنده زیادی در سوئد هستن که تو ایران هم به برکت پولهای سوئدی خونه هم خریده اند و اونا پول نقد زیاد استفاده می کنن.خخخخخخخ
    • حميد ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
      38 9
      چه ربطي داشت دانشمند خريدن كه خريدن نوش جونشون
  • بدون نام ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۴
    5 4
    اين كشورهاي .... فاز شون چيه