بازار مداحان جناحی دوباره گرم شد/ تذکرات مراجع و بزرگان دین جدی گرفته نمی شود؟

درست وقتی که مجلس روضه خوانی به اوج رسیده است می گوید:"حضرت مسلم (ع) پس از اسارت وقتی وارد مجلس عبیدالله شد به او سلام نکرد،‌ بعد وزیر امور خارجه ما «غلط» کرد که با اوباما دست داد".

زینب صفری: این ها عبارت های یک مداح معروف تهرانی در مراسم شب اول محرم است. نه این مداح معروف اولین مداحی است که شخصیت های سیاسی را در مداحی هایش نشانه رفته و توهین می کند و نه ظریف اولین سیاستمداری است که نامش در منابر مداحی شنیده می شود. سبکی از مداحی های سیاسی که پایه گذارش منصور ارضی بود و از دهه 70  وارد حسینیه ها و تکایا شد؛ با وجود هشدارها و گوشزدهای مراجع و شخصیت ها اما همچنان به کار خود ادامه می دهد.

خود منصور ارضی همین چند وقت پیش و در مراسم دعای عرفه پای سیاست را وسط کشیده بود. او در مراسمی که در حسینیه صنف لباس‌فروشان تهران برگزار شد، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و برجام را زیر سوال برد. حاج منصور برجام را همانند جام زهر دانست و خطاب به حاضرین گفت: شما از برجام که همان جام زهر است چه می‌دانید؟ او ضمن اینکه گفت دیگر به کسی امید ندارد، هشدار داد: «مواظب باشید قیامتی هم هست، فریب نخورید.» او این را هم گفته بود که «برجام سازش با دشمن است.». حاج منصور میخواست برجام در مجلس رای نیاورد آنجا که گفته بود: «دعا کنید نمایندگان جایی نروند که در بن‌بست‌گیر کنند و مجبور شوند قبول کنند. اگر قبول کنند خیلی مشکلات به‌وجود می‌آید.»

منصور  ارضی اما در این مسیر تنها نیست. او شاگردانی دارد که شانه به شانه استاد و گاه حتی چندگام از او جلوتر حرکت می کنند. از جمله سعید حدادیان که در یکی از آخرین توهین هایش به شخصیت های سیاسی در ماه رمضان روحانی و هاشمی را آماج حملاتش قرار داده بود. او در دومین شب مناجات خوانی ماه رمضان در حسینیه اما م حسن مجتبی به سخنان «روحانی» در مورد تحریم‌ها که گفته بود «آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست، گویی که از جیب مردم بی‌خبرند» واکنش نشان داد و گفت: «آن آقا می‌گوید بعضی‌ها از جیب مردم خبر ندارند! تو دلت واقعا برای مردم سوخته؟ شما کجا می‌نشینی؟ زندگی‌ات چطور است؟ استخر را نفر قبلی خراب کرد، شما دوباره ساختید. می‌گویند رئیس‌جمهور باید گلف بازی کند و به استخر برود. شما بروید شنایتان را بکنید و جت‌اسکی‌تان را بروید. این حرف‌ها که در مورد جیب مردم می‌زنید از شما خنده‌دار است».

حدادیان که در کمپین انتخاباتی «محمود احمدی‌نژاد» در سال 88 حضور داشت، خطاب به هاشمی هم گفته بود «من چند حرف با جناب آقای هاشمی دارم. یکی اینکه: در کربلای 4 فرمانده چه کسی بود؟ خودت بودی! سال 65 شما فرمانده بودی. اگر واقعا دلت برای این مردم می‌سوزد، سه چهار تا سؤال من را جواب بده! یک: کدام عید به جای کیش پا شدی رفتی جبهه‌ها؟ این همه مردم رفتند سرزدند. چطور این مردم می‌روند به محل شهادت رفقایشان سرمی‌زنند؟ چطور این پدر و مادرها می‌روند به محل شهادت فرزندانشان سر می‌زنند؟ چطور این خواهر و برادرها می‌روند به محل شهادت عزیزانشان سر می‌زنند؟ شما می‌روی جت‌اسکی!؟».

به علاوه چندی پیش و بعد از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و اعتراض دلواپسان به این موضوع، فایل صوتی از "سیدرضا نریمانی" مداح اهل بیت در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نریمانی در این مداحی که محتوايي سیاسی داشت، مدعی شده بود این سفارتخانه در واقع جاسوسخانه است که دولت در بازگشایی آن بی تدبیری به خرج داده است.(اینجا) اظهاراتی که موجب شد تا محسن طاهری رییس خانه مداحان در گفت و گو با خبرآنلاین در اینباره بگوید: من شخصا موافق این کار نیستم. به جهت اینکه برخورد با یک جریان سیاسی، برخورد با یک تصمیم گیری سیاسی در یک کشور کار ما نیست. قوه مجریه یک کشور که ریاست جمهور متولی آن است و هیات دولتی دارد، به جمع بندی رسیدند و تصمیم گرفتند و در وزارت خارجه این سیاست گذاری شده که مثلا سفارت انگلیس باز شود. این کار ما نیست که با سبک مداحی از آن انتقاد کنیم. 

با این حال اینگونه اظهارات از سوی مداحان موجب شده تا هر سال در آستانه ایام محرم و صفر مراجع و شخصیت های مذهبی نسبت به سیاسی و جناحی نشدن مداحی ها هشدار دهند. از جمله آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: مجالس حسینی نباید به مباحث سیاسی و جناحی آلوده شود و در اشعار فقط باید مسائل انقلاب و نظام را مورد توجه قرار دهیم.

آیت الله یزدی هم  در دیدار مسئولین هیئت خادم الرضا نسبت به جریان‌های انحرافی که در مقابل سخن و نهی رهبری سعی در ترویج مسائلی مثل قمه زنی و یا مباحث اختلاف‌انگیز دارند هشدار داد و از هیئات عزاداری خواست که مواظب تحرکات این جریان‌ها باشند.

همچنین حجت الاسلام غرویان نیز در اینباره گفته است: مجلس عزاداری حسینی نباید تولید کینه، نفرت و عداوت بین مومنین و عزاداران کند، اگر مداحان و خطبا بخواهند مسائل جناحی و اشخاص حقیقی و حقوقی را مطرح کنند آن مجلس کینه و عداوت خواهد شد.

حتی حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه  بابیان اینکه فضای نقد دولت و مسئولان با فضای مجالس عزاداری تفاوت دارد گفته است: نقد دولت یا مسئولان در دعای ندبه یا مجلس عزاداری به خاکی زدن است و مردم پذیرش این نقدها را در مجالس عزاداری ندارند، زیرا هر سخن جایی دارد.

با وجود این هشدارها اما باز هم اولین روز محرم با حمله و توهین یک مداح به دولت آغاز شد. و این یعنی استفاده جناحی از منابر مداحی قرار نیست به این زودی ها پایان یابد. 

17214

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 468477

برچسب‌ها