مهر نوشت: بانک مرکزی تصمیم گرفته تا ۸۰ درصد قیمت خودروهای داخلی را وام بپردازد. البته سقف ۲۵ میلیون تومانی را هم برای این وام در نظر گرفته است. با یک حساب سرانگشتی،یک پراید را می‌توان با ۴ میلیون تومان صاحب شد.

دولت بسته رونق اقتصادی در شش ماهه پیش رو را بالاخره رونمایی کرد. این بسته بندهای زیادی داشت که تحریک تقاضا را شاید بتوان شاه بیت همه آنها دانست. برخی روایت‌ها خبر از ۹ هزار میلیارد تومان کالای مانده در انبارها خبر می‌دهند و برخی تولیدکنندگان هم، پای خود را از روی گاز تولید برداشته‌اند و به مانعی به نام موجودی انبار برخورده‌اند. حال دیگر نه تولید برایشان باصرفه است و نه انبارهایشان اجازه تولید بیشتر را می‌دهد.

پشت پرده افزایش ۱۰ میلیونی وام خودرو

شاید در ابتدا دولت این موضوع را خیلی جدی نمی‌پنداشت و معتقد بود که تولیدکنندگان باید خود، بازار را پیدا کنند و شیوه‌هایی را به کار بگیرند که تقاضای مشتریانشان را تحریک کرده و آنها را به خرید وادارد. اما اینگونه نشد؛ یعنی هر چقدر که تولیدکنندگان در بازار زور زدند، به دلیل تفکری که در عامه مردم شکل گرفته بود که بالاخره به زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و کالاها راه ارزانی را در پیش می گیرند، استراتژی‌های فروش آنها شکل نگرفت و همین امر سبب شد تا مانعی بزرگ پیش روی تولید بیشتر و حتی ادامه روند فعالیتشان گذاشته شود.

اکنون این تولیدکنندگان بودند و کالاهایی که در انبار مانده بود. خودرو هم از این قاعده مستثنی نشد و اول کمپینی راه افتاد که مانع از خرید خودروهای داخلی شد تا سبب ارزان شدن از سوی مردم شود و پس از آن، بازار هم به همین کمپین و رفتارهای مردم واکنش نشان داد و راهی را در پیش گرفت که عملا، هیچ چیز گرمابخش بازار خودرو و رونق معاملات نشد. البته دولت برای تحریک تقاضا، در شورای پول و اعتبار مصوب کرد که وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد؛ در حالیکه تا پیش از آن، بانکها اگر حاضر می شدند که وامی به خریداران خودرو و متقاضیان دریافت این تسهیلات بپردازند، تنها ۷ میلیون تومان پرداخت می شد.

اما مدتی که گذشت، ترفند دولت برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم نتوانست سردی را از معاملات خودرو پس بگیرد و گرمابخش بازار باشد. از سوی دیگر، موجودی انبار کارخانجات خودرو هم روز به روز بیشتر می شد و در نتیجه خودروسازان تصمیم گرفتند که ترمز تولید را بکشند؛ در حالیکه آنها مرز تولید یک میلیون دستگاه را هم رد کرده بودند.

حال این محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که باید دست به قلم می‌شد و شاید از بحرانی در صنعت خودرو به دلیل سردی بازار می گفت. او که البته پای نامه‌ای را به درخواست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کرد که هشدار می داد رکود دارد به بحران تبدیل می شود؛ به صراحت از موجودی انبار کارخانجات خودرو گفت. در این نامه ذکر شده بود که در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

البته کار به همین جا هم ختم نشد. بلکه خودرو که یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی بود و در سال گذشته که کشور رشد ۳ درصدی اقتصاد را تجربه کرد، یک پای ثابت و البته اثرگذارش در ۴ فصل متمادی، افزایش تولید خودرو بود. به همین دلیل دولت دست به کار شد و تصمیم گرفت که در بسته رونق اقتصادی که برای شش ماهه دوم سال جاری تدوین کرده است، توجه ویژه ای به تحریک تقاضای خودرو داشته باشد. به همین دلیل ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و ۸ ساله پس دهند.

وام ۲۵ میلیونی با بازار خودرو چه می کند؟

بر همین اساس، یک حساب سرانگشتی به خوبی نشان می دهد که اگر یک متقاضی، ۸۰ درصد نرخ یک خودرو را بخواهد وام از بانک دریافت کند، می تواند با پرداخت ۴ میلیون تومان یک پراید ۲۰ میلیون تومانی بخرد و ۱۶ میلیون تومان مابقی را هم ظرف مدت ۷ سال و با نرخ ۱۶ درصد بازپرداخت کند. البته بعد دیگر داستان، همراهی بانکها و تامین منابع مورد نیاز آنها برای متقاضیان است.

در این میان البته افزایش وام خودرو، موافقان و مخالفان بسیاری هم دارد. برخی می گویند که نباید مجدد خودروسازان را در لاک حمایتی دولت فرو برد و برخی دیگر نیز بر این باورند که هر گونه تلنگری در صنعت خودرو، منجر به فعال شدن صنایع پایین دستی یعنی فولاد و قطعه سازان و قالب سازان و سایر بخش‌های مرتبط با تولید خودرو می‌شود.

اما فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش وام خودرو می تواند تحرکی در بازار ایجاد کرده و گرمای بهاری را به بازار سرد و پاییزی خودرو بدهد. یکی از این فعالان خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: حال که دولت تصمیم به این گرفته که تحرکی در بازار خودرو ایجاد کند؛ بانکها نیز باید همراهی لازم را صورت دهند؛ به نظر می رسد که این ترفند دولت بتواند تقاضای بازار را تحریک کند.

وی می افزاید: اکنون موقعیت و فرصت خوبی برای مردم پیش آمده تا با حداقل قیمت و در واقع، پیش پرداخت، خودروهای داخلی را خریداری کنند؛ چراکه ممکن است با فعال شدن شورای رقابت، مجدد خودروسازان فیلشان یاد هندوستان کند و تقاضای افزایش قیمت را به این شورا ارایه دهند.

اولتیماتوم سیف به خریداران خودرو

این گفته فعال بازار خودرو در حالی است که روز گذشته نیز علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم شرایط بازار را اکنون در بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانست و گفت که نه به عنوان یک وزیر، بلکه به عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی، اگر قصد خرید کالایی را داشته باشد، حتما و حتما اکنون را بهترین فرصت برای مراجعه به بازار می داند.

البته ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز با تائید صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ممکن است در سال آینده و پس از اتمام دوره اجرای شش ماهه بسته رونق اقتصادی، دیگر چنین فرصت‌هایی برای مردم در خرید کالا با وام مناسب و تسهیلاتی که دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته، پیش نیاید.

با ۴ میلیون تومان خودرو بخرید

حساب سرانگشتی نشان می دهد که با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می توان به قیمت ۴ میلیون تومان خریداری کرد.

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۲۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، رانا ۳۲میلیون تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۱۹ میلیون تومان در بازار است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۲۰۰ تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    9 125
    رفتم که بخرم
  • ehsan A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    311 3
    برای ی ۲۰۶v8 باید هفت و خورده ای پول پیش داد و تا هفت سال ماهی چهارصد هزار تومن قسط داد.ی خانواده ای ک یک میلیون درامد داره و نصف حقوقش میشه اجاره خونه.خخخخ خیلی باحالید ب خدا.
  • محمدحسین ف GB ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    278 1
    باسلام. باید به عرض برسانیم که دولت همان سقف قیمتی که مبلغ چهار میلیون تومان برای خرید خودرو تعیین نموده البته باوام. قیمت خودروهای داخلی همان قیمت است اضافه اش سودی است به جیب بعضیها سرازیر میشود وبنظر بنده بهتر است که خودروها در پارکینک حمام افتاب بگیرند .
  • میلاد A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    خیلی خوب شد... من که میرم یه دنا بگیرم... این کمپین هم الکی مارو 4 ماه علاف کرد از همون اولم من میدونستم خودرو ارزان نمیشه و فقط خواستم تو اتحاد مردمی شرکت کنم که هدفمون عملی نشد
    • مرگن A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      76 0
      فردا بیست و سی از این کامنت یه گزارش میسازه. مردم که دیدن ...
    • احمد IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      88 1
      چرا میگی عملی نشد؟؟؟؟؟؟ مگه قبلا این تسهیلات رو میدادن؟ فقط دم از این میزدن که بیاین خودرو بخرین که گرون میشه با یه وام ناچیز و با سود بالا، مگه غیر این بود همین نخردین مردم باعث شد که به چه کنم چه کنم بیوفتند.
  • بی نام EE ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    385 8
    بسته رونق اقتصادی یا رونق خودرو اندازی؟
  • ناشناس A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    298 2
    اگه مردم بخرند خودروسازن قیمت که هیچ کاهش نمی دهند تازه افزایش هم می دهند.کاش مردم خود را بدهکار بانک ها نکنند
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    300 4
    نمی خریم
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    338 5
    16 درصد سود؟؟؟؟؟ 7 سال بازپرداخت میشه 112 درصد بیشتر باید به بانک بدیم و اینگونه پراید 38 میلیون می شود عجبببببببببببببببببببب همچنان اتوبوس را ترجیح می دهم
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    268 2
    معنی این وام اینه که بازم به خودروسازهای گران فروش بیرحمی که همچنان دارن خودروی بی کیفیت تولید میکنن یارانه بدن از خزانه دولت. یعنی از جیب مردم.
  • علیرضا IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    274 1
    چی شد خودرو سازان ؟ تقاضای شما که زیاد بود چی شد که انبارهاتون پر شد ؟ جواب بدید ..........
  • احسان IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    228 2
    جناب اقای طیب نیا در جایی به عنوان یک شهروند بهترین زمان را اکنون می دانند اما یک سوالی که بنده از ایشون دارم اینست که اقای طیب نیا خودرو شخصی شما به عنوان یک شهروند چیست که اینگونه مردم را دعوت به خرید خودروی بی کیفیت داخلی می نمایید. دولت برای خروج از رکود حاظر است که وام 25 میلیونی به خریداران پرداختکند ولی ای کاش این به اصطلاح کارشناسان این پبشنهاد را به خودروسازان می دادند که ابتدا خودروسازان کیفیت را افزایش و قیمتها را منصفانه تعیین کنند. تا زمانی که خودروسازان انحصار را در اختیار داشته باشند وضعیت به همین صورت باقی می ماند
  • حمدی A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    192 1
    پس چرا نمی گویید بابت 16 ملییون با بهره 16 درصد چقدر باید پس بدهیم؟ مگر قراره همه پراید سوار بشن که تبلیغ میکنید با 4 ملییون خودرو بخرید چرا نمی گویید که همین پراید با قیمت 7 ملییون به کشورهای همجوار صادر میشه؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    132 0
    لطفا واقع بین باشید و قیمت ها را واقعی اعلام کنید ، من بقیه را نمی دانم ولی تندر 90 ای 2 پارس خودرو الان در بازار 37 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می شود .
  • رضا ح IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    150 1
    اگر قرار به حمایت مردم برای خرید باشه اقای سیف باید فکری به حال کاهش دلار بکنند و اقای طیب نیا نیز در مقام یک شهروند که خودشان می گویند ببیند وام ۲۵ میلیونی با ۱۶ سود توی هفت سال چه مبلغی میشه. مردم حرفشان ارزانی و کاهش نرخ هاست ولی اقایان بسته حمایتی برای خودرو سازان در نظر میگیرند. حرف مردم چیز دیگریست اقایان. ارزانی ارزانی ارزانی
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    140 0
    مسئول محترم درد مردم تنها خودرو نیست با حقوق هفتصد هزار تومانی کارگر فقط دارد خود را زنده نگه می دارد دیگر پولی نمی ماند که سیصد هزار تومن قسط پراید بدهد این وام را به خود کارگران بدهید تا خودش مدیریت کند با دادن این وام به خرید خودرو تنها خوش به حال کارگران قطعه ساز چینی میشود
  • امیر A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    126 0
    بجای حل مسئله صورت مسئله رو پاک میکنن با وام دادن شما بازهم خودرو بی کیفیت تولید خواهد شد این دو خودرو ساز باز خیالشون راحت که محصولاتشون فروخته میشود و هر روز بدتر از دیروز خواهند شد واقعا متاسفم برای خودم و برای همه ایرانیان که فقط اجبارا باید فرغون سوار بشن
  • habib A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    9 155
    الان دقیقا مرحله ابتدایی کار کجاس؟ب کجا باید مراجعه کنیم
  • رضا.ب IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    60 3
    کامنت بنده رو منتشر کن خبرآنلاین
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    196 2
    نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم
  • سروش A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    البته میدونم این کامنت روهم مثل بقیه کامنتهام منتشر نمی کنید . اما چه کنم نمیشه ننوشت تو همه جای دنیا برای رونق اقتصاد دستمزدها راافزایش میدهند و مالیاتهارا کاهش . آقای طیب نیا بجای این معجزات اقتصادی لطف کنید همون کاری روبکنیدکه تو همه دنیا میکنند . ینی . 1. افزایش حقوق وتوانمندسازی قشرمتوسط 2. کاهش ماایاتها . 3. پرداخت وامهای کم بهره . نه 16 که نزول خورها هم چنین پولی نمیگیرند .
  • حسین IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    154 0
    وقتی وام 4 شدو کیفیت خودروها هم خوب شد آنوقت خودرو می خریم.
  • علي A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    82 1
    واقعا گرونه
  • hrsb BE ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    182 0
    وام خودرو 25 ميليون، وام ازدواج 3 ميليون... ما خيييلی باحاليم
    • احسان A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      54 0
      خیــــــــــــــــــــلی
    • بی نام RO ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      40 0
      خیییییییییییییلی
  • رضا.ب EE ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    79 0
    25میلیون از بانک اسلامی وام بگیریم و تا هفت سال بعد جمعا 39میلیون و 500 پس بدهیم. بعد میپرسیم چرا برکت از زندگی مردم و رونق و سلامت از اقتصاد جامعه رفته؟
  • ماشناس A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    50 0
    حذف گروهها با منافع ویژه در تولید و فروش خودرو باعث واقعی شدن قیمت میشه.چرا باید پراید و سمند در سوریه و عراق خیلی ارزونتر از ایران که خودش تولیدکننده هست به فروش بره چه کسی پاسخ این سوالو میده طیب نیا،سیف یا صاحبان خودروسازی ایران.
  • بی نام RO ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    44 1
    بهتره مشکل اصلی حل بشه کیفبت و قیمت واقعی
  • reza A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    61 0
    چرا خود خودروسازان حاضر نیستن ماشیناشونو‌ با نرخ بهره صفر قسطی بدن؟یعنی محصولاتشون بهتر از بنز و بی ام دبیلیو هست اونا دارن با نرخ بهره صفر ماشین میدن دست ملتشون آگاه باشید ملت همه جای دنیا این کمپانیه که دنبال مشتریه نه مشتری دنبال محصول بی کفیته کمپانی
  • فرشاد A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    64 2
    این فقط برای تحریک بازار است واگرنه اگر 100 نفر بروند و درخواست کنند 10 نفر هم به وام نمیرسند . مدارک لازم : 2 تا کارمند دولتی که نامه کسر از حقوق بیاورند و چک کارمندی و جواز کسب و سند ملکی و ... که آخرش میگن وام تموم شد حالا بریم یه تکوم بدیم به قیمتا چون مشتری از سر و کولمون داره میره بالا .
  • حسین A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    78 0
    این اتحاد رو ادامه بدیم تا نتیجه مثبت شو ببینیم دست خدا با جماعته
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    8 41
    شامل خرید خودرو های چینی هم میشه؟
  • مهدی A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    65 1
    بجای اینکه دولت بیاد درامدشو خرج زیرساختها و اشتغالزایی کنه ،میریزه تو جیب خودرو سازی فلج.... متچکریم
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    5 0
    از این بهتر نمی شه هم خودروساز سود میکنه هم بانک تمام ضرر وزیان نوشه جان مشتری افرادی که فکر میکنند با 4میلیون صاحب ماشین میشن درست حساب کنند بیبنند یه پراید مسخره چقدر تمام میشه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    3 1
    پرشیا صفر گرفتم مونده دستم تروخدا ماشین صفر نخرین
  • مسلم IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    3 0
    باسلام به مردم عزیز کشورم. شمارو به حق این ماه فریب این دست و دلبازیا رو نخورید. چرا برای بالا بردن کیفیت به خودرو سازان فشار نمیارن. چند ماه پیش مدیرعامل یکی از خودروسازان گفته بود که چون قیمت بالا نمیره ما هم کیفیت خودروهارو هم پایین میاریم... قیمت هرماشین تولید داخل بین 10 تا 12 میلیون تومن اگه پایین بیاد خودروسازان به هیچ عنوان ضرر نمیکنن. چون قیمت تمام شده پراید زیر 10 میلیونه. انواع پژو و سمند به 14 میلیون هم نمیرسه.