ایسنا نوشت: مرکز هوافضای HY4 آلمان از هواپیمای جدیدی رونمایی کرده که قرار است از سال 2016 پروازهای کوتاه و بدون انتشارات گلخانه‌ای در آسمان شلوغ و دوستدار محیط زیست اروپا را ارائه دهد.

این هواپیمای تمام برقی که قرار است نخستین پروازهای خود را از تابستان 2016 از فرودگاه اشتوتگارت آغاز کند، با یک سلول سوختی دارای غشای تبادل پروتون نیرودهی می‌شود.

سلول‌های سوختی با غشای تبادل پروتون یک ایده قدیمی هستند و در ماموریت‌های کاوشی اولیه فضا بکار می‌رفتند اما بعدها به دلیل تولید ضعیف نیرو کنار گذاشته شدند. سلول‌ سوختی با اکسیژن و هیدروژن کار می‌کند و محصول جانبی آن آب است.

سلول‌های سوختی بتازگی هواپیماهای تجربی را نیرودهی می‌کنند، اما روش ساخت آن‌ها از لحاظ اقتصادی هنوز پنج سال تا واقعیت فاصله دارد.

طراحی و رویکردی که برای HY4 در نظر گرفته شده، خیلی متفاوت بنظر نمی‌رسد. این هواپیما با همکاری دانشگاه اولم، شرکت هواپیماسازی Pipistrel و شرکت تولیدکننده سلول سوخت Hydrogenics طراحی شده است.

هدف کنونی، ساخت یک هواپیمای چهار سرنشینه با سلول سوختی است که 80 کیلووات نیرو تولید می‌کند. حداکثر سرعت مورد انتظار 201 کیلومتر در ساعت بوده و سرعت استاندارد کروز آن 145 کیلومتر در ساعت است. وزن کلی هواپیما 1497 کیلوگرم و محدوده پرواز آن بین 724 تا 1448 کیلومتر است.

این ویژگی‌ها برای یک هواپیما بسیار عالی به نظر می‌رسند اما جالب‌ترین موضوع در مورد آن، بدنه هواپیماست که شامل یک بال بلند با دو بدنه دو سرنشینه جدا و یک موتور در مرکز است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =