روزنامه شرق در گزارشی مدل جدید خانواده ها را بررسی کرده است؛ خانواده های تک نفره!

جلوی در خانه‌اش همان‌طور که کیسه کوچک خریدش را روی زمین می‌گذارد و کلید را در قفل می‌چرخاند با لبخند می‌گوید: «من نمی‌دونستم به کسانی که یک‌‌نفره هم زندگی می‌کنند می‌گن خانوار! پس الان تعداد امثال ما زیاد شده. عجب!»

نامش محسن است و حال پنج سال است تنها زندگی می‌کند. درست از وقتی که مادرش از دنیا رفت و سهم‌الارثش را گرفت. محسن ٣٤ساله آپارتمان کوچکی در خیابان سهروردی رهن کرده و در آن روزگار می‌گذراند. محسن می‌گوید همه‌چیزش یک‌نفره است و با لبخند و شادمانی می‌گوید: «حتی یخچالم». وارد خانه‌اش که می‌شوی می‌بینی واقعا همه‌چیزش یک‌نفره است، کاناپه‌ای تخت‌خواب‌شو در نشیمن قرار داده و شب‌ها آن را شکل تخت می‌کند و روبه‌روی تلویزیون لم می‌دهد و فیلم نگاه می‌کند. در فریزرش را که باز می‌کنم، می‌بینم حتی بسته‌بندی آذوقه‌هایش نیز یک‌نفره است.

او می‌گوید: «برای هر وعده خورشتی که درست می‌کنم، پنج تکه گوشت در غذا می‌اندازم که برای دو وعده‌ام جواب می‌دهد. برای همین هر بسته از گوشت‌ها تنها پنج تکه است. در کابینت‌هایش هم چیز زیادی پیدا نمی‌شود. چند تکه ظرف و ظروف ساده و با سلیقه و مقداری حبوبات، تمامی دارایی محسن در آشپزخانه است.

او که در شهرداری کار می‌کند و انگار از این وضعیت ناراضی نیست، دلیل ازدواج‌نکردنش را این‌طور بیان می‌کند: «من این خانه را ٧٠ میلیون رهن کرده‌ام. ٧٠ میلیونی تمام دارایی‌ام است، حقوق یک‌میلیون‌و٥٠٠ هزارتومانی شهرداری را هم به آن اضافه کن. من اگر بخواهم زن بگیرم حداقل ٢٠ میلیون این پول را باید برای عروسی و مخارج آن کنار بگذارم. با ٥٠ میلیون در کجای این شهر می‌شود یک خانه مناسب برای دو نفر پیدا کرد؟»

بعد هم درحالی‌که میوه‌ها را در یخچال جا می‌دهد می‌گوید: «چه جالب. به من می‌گن خانوار...»آماری که روز دوشنبه از سوی مرکز آمار کشور منتشر شد، نگران‌کننده به نظر می‌رسید. مدیرکل اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، از بروز تغییر و پدیده‌های نوظهور در خانواده‌های معاصر ایرانی خبر داد و گفت: روند تشکیل خانواده‌های تک‌نفره و زوجی نسبت به گذشته افزایش داشته است.

علی‌اکبر محزون، درباره آمار شش‌ماهه ازدواج که نشان‌‌دهنده افزایش ۲.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است، گفت: از سال ۹۰ تا ۹۳ با کاهش آمار ازدواج در کشور مواجه بودیم؛ به‌طوری‌که در سال گذشته ۷۲۴هزارو ۳۲۴ ازدواج ثبت شد که نسبت به سال قبل ۶.۵ درصد کاهش داشته است.مدیرکل اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال در این گزارش تأکید کرده است: آمارهای سازمان ثبت احوال و همچنین جدیدترین سرشماری مرکز آمار نشان می‌دهد تحولی در نوع خانواده و ساختار جمعیت ایجاد شده است؛ به‌طوری‌که مشخص شد ۶۱ درصد خانواده‌ها به صورت هسته‌ای (زن، شوهر و فرزند)، ۱۴.۶ درصد زوجی (فقط زن و شوهر) و ۳.۸۴ درصد نیز به‌صورت خانواده گسترده (چند نسل با هم) زندگی می‌کنند.

در چند دهه گذشته آمار خانواده‌های گسترده از ۱۰ درصد به کمتر از چهار درصد رسیده است. وی با تأکید بر اینکه چند پدیده نوظهور در خانواده‌ها در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: خانواده تک‌نفره در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که آمار این خانواده‌ها از ۵.۲ درصد در سال ۸۵ به ۷.۱ درصد در آخرین سرشماری رسیده است.

این پدیده که روزبه‌روز بر آمار آن افزوده می‌شود و در سال‌های اخیر از شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها به دیگر مناطق سرایت کرده، پدیده‌ای است که آن را به نام «زندگی مجردی» می‌شناسیم و البته منحصر به جوانان نمی‌شود. بسیاری از افراد مسن که پس از درگذشت همسرانشان تنها شده‌‌اند نیز در شهرهای بزرگ یا به‌تنهایی زندگی می‌کنند یا به سرای سالمندان سپرده می‌شوند.

شاید پیش از این، خانواده‌ها در برابر ظهور این پدیده مقاومت می‌کردند، اما درحال‌حاضر که جوان‌ها زودتر از گذشته مستقل می‌شوند و منبعی برای درآمد پیدا می‌کنند، دیگر عملا نمی‌شود جلوی آنها را برای ترک خانواده گرفت. جوان‌ها بیشترشان دلیل اشتیاق به زندگی مجردی را تفاوت فرهنگی و فکری با خانواده‌هایشان عنوان می‌کنند.

به علاوه، افزایش فاصله خانوادگی از نگاه فرهنگی، یافتن استقلالِ مالی و علاقه‌نداشتن دختران به مادرشدن، از دیگر عللی است که موجب شده هر سال تعداد دختران مجرد روند صعودی پیدا کند که نتیجه آن بروز و تعمیق گسست نسلی است.

اکثر افرادی که این زندگی را برای خود انتخاب کرده‌‌اند، نه ازدواج کرده‌‌اند، نه طلاق گرفته‌‌اند و نه بیوه هستند، اما به صورت مجردی زندگی می‌کنند. به لحاظ تعداد، فراواني پسراني كه خانوارهاي مستقل را تشكيل مي‌دهند، بيشتر است، اما درباره دختران در سال‌هاي اخير شيب نمودار تمايل آنها به زندگي مستقل، چشمگيرتر بوده است.

دکتر سیدمحمد میرزایی، جمعیت‌شناس، درباره دلایل بروز پدیده خانوارهای تک‌نفره می‌گوید: «این مسئله چند بُعد دارد، اول باید دید این افرادی که تمایل به زندگی تکی دارند، در چه سن و جنسی قرار دارند. آیا دختران و پسران جوان هستند؟ میان‌سال هستند یا مسن؟ هرکدام از اینها را در نظر بگیرید، دلایل و شرایط مختلفی این پدیده را پیش می‌آورد. در درجه اول می‌شود گفت اگر سن افراد را در نظر بگیریم، جوانان به دلیل استفاده از آزادی فردی و رهایی از نظارت بالا به پایین خانواده‌ها که به صورت سنتی باقی مانده، سعی می‌کنند خود را از زیر بار این نظارت رها کنند. دوم اینکه از آزادی‌های فردی خودشان که احساس می‌کنند باید داشته باشند، استفاده کنند».

میرزایی با اشاره به عوارض منفی ظهور خانوارهای تک‌نفره می‌افزاید: «من اصلا نمی‌خواهم وارد جنبه‌های منفی ماجرا بشوم، اما وقتی که یک جوان ٢٥ساله تمایل به زندگی مجردی دارد، دلیل آن این است که نوع زندگی‌کردنش را خودش تعیین می‌کند. البته دلایل اقتصادی هم در این مسئله مؤثر است. یک جوان ضمن اینکه آزادی فردی‌اش را در این نوع زندگی به دست می‌آورد، می‌خواهد از نظر اقتصادی هم مستقل باشد، بدون اینکه خانواده به او وابسته باشد. نکته سوم هم، این که راه فراری است از به‌عهده‌گرفتن مسئولیت‌های ناشی از تشکیل خانواده. وقتی کسی عادت کرده است مجرد زندگی کند، احتمال این وجود دارد که که تمایل زیادی برای تشکیل خانواده نداشته باشد. با وجود این، نمی‌شود به صورت انتزاعی اظهارنظر کرد، چون شرایط مختلفی وجود دارد و اقشار مختلفی به سمت این پدیده می‌روند و باید آنها را به صورت میدانی موردبررسی قرار داد و انگیزه‌های آنها را پیدا کرد. اما این پدیده در جامعه ایران پسندیده نیست و احیانا خطراتی را به دنبال دارد و ضرورت دارد به‌صورت میدانی موردبررسی قرار بگیرد».

محسن حالا روی صندلی راحتی کنار اتاقش نشسته و با واژه خانوار تک‌نفره شوخی می‌کند و می‌گوید دوستان زیادی دارد که این‌طور زندگی‌کردن را انتخاب کرده‌اند. او همان‌طور که چایش را سر می‌کشد می‌گوید: «تصور کن یک دختر در بهترین شرایط باید ١٥ میلیون برای جهیزیه‌اش خرج کنه. اون هم برای ازدواجی که آخرش معلوم نیست، به نظرت براش راحت‌تر نیست که برای خودش زندگی کنه؟ ما چند تا دوستیم که همه به این زندگی تمایل داریم. همه چیز این زندگی خوبه. اما تنهاییش گاهی دیوانه‌کننده می‌شه. تنهایی بُعد جدانشدنی ما خانواده‌های یک‌نفره‌ست...».

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهیلا IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    12 7
    منهم خانوار تک نفره هستم. مطلقه هستم و بچه ها که پیش خودم بودند هم برای خودشان تشکیل خانواده دادن دوست دارم از این تنهایی که واقعا ازارم میده رها بشم ولی به کی میشه اطمینان کرد؟؟؟زمونه بدی شده همه فقط برای ارضای هوای نفسشون تورو میخوان خیلی کم کسی پیدا میشه که تو رو برای خودت بخواد و تو رو از تنهایی نجات بده خیلی کم.ترجیح میدم تنها باشم تا با کسی که منو برای خودم نخواد زیر یک سقف نباشم.
  • امین IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    اینجانب نیز به زودی اینگونه می شوم
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      1 7
      خدا کمکت کنه
    • شایان A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      17 1
      فک میکنم نسل بعدی همه اینجوری بشیم مگه اینکه یکی باباش پولدار باشه
    • ساره IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      66 9
      منم همينطور
    • محمد A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      67 9
      و بنده نیز.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      12 0
      منم
    • علی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      13 0
      من هم
  • mary IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    18 6
    ولی در این بین جوونایی هم هستن که همسر مورد نظرشونو پیدا نمی کنن وگرنه برای ازدواج بسیار هم مایل و راغب هستن، خود من دختری هستم با تحصیلات دکترا، صاحب خونه در شمال تهران، با درآمدی که اگه مرد بودم میتونستم زندگی مرفهی برای خانواده م تشکیل بدم ولی مرد متناسب کجاست؟ ضمن احترام به آقای محسن و امثال ایشون که در گزارش آوردین، آیا منطقیه برم با مردی که ده درجه از خودم پایین تره ازدواج کنم؟ خوب معلومه با این اوصاف ترجیح میدم خانوار تک نفره باشم
  • جوان وبنده خدا .انشا.. IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    6 13
    محسن انشا.اگرازاین نوع زندگی ناراحتی وتمایل داری زندگی متاهلی راپیشه کنی.اماهمانطور که میدانی" که عشق اسان نمود"من فوق لیسانس دارم وهمسرم هم لیسانس.25 سال پیش وضعیت ما بدترازحالای شما بود .2 نفر درغایت تمول ودرنهایت محرومیت.به حول وقوه الهی بایک تعهداخلاقی.دینداری وصداقت واقعی درکنارهمدیگربدون هزینه انچنانی مراسم عقدوعروسی وبدون دست طمع وحقارت درازکردن به سوی دیگران بااجاره یک اتاق درشهرری بدون هیچ امکاناتی.فقط بااستعانت از خدا.زندگی کردیم.8 هزارحقوق خانم با200 هزار تومان پول پیش اجاره تک اتاق.نه ماشین.جهیزیه. تلویزیون. یخچال.به لطف خداپس از22 سال.درشرف بازنشستگی هستم.لطف خدااپارتمان درنیروی هوائی دارم.دختردانشجوی معماری.پسردبیرستانی.وازهمه مهمترخدارو داریم بنده خداباش.خداهمسرفاطمی نصیبت کند
  • رامین A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    27 1
    بیچاره مردم به چه روزی افتادن . این کشور اخر و عاقبت خوشی نخواهد داشت چون هیچ کس سر جای خودش نیست .
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    26 0
    فقط دوست دارید همه چی رو کاملا استاندارد و اونجوری که مایلید ببینید . من خودم متاهلم با یه فرزند عاشق هر دوتا شون هم هستم ولی وقتی کارد به استخون میرسه به حال این افراد غبطه می خورم . مسئولین یه چیزی رو یاد گرفتن که جامعه در بستر خانواده در مسیر درست حرکت میکنه ولی نمی بینن چه فشاری به سرپرستان خانواده میاد منظورم تنها مشکلات مالی نیست . آرامش روانی مهم تر از همه چیزه وقتی میبینی وابستگانت چیزی میخوان و نمیتونی بهشون بدی نابود میشی تاکید میکنم مسائل مادی رو نمیگم همین که نمیتونی باهاشون وقت بگذرونی خودش عذابه کاش تنها بودم و همسرم با خانواده پدریش از زندگی لذت میبرد خبرآنلاین به گوششون برسون کیفیت زندگی ما غیر قابل تحمل داره میشه هر کسی به دنبال یه راه چاره ست ازدواج نکردن یه راهه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    30 0
    این راحت گرفتنه که به این آدما انگ بیخیال و مسولیت ناپذیر بچسبونیم اتفاقا این افراد دور اندیشن کاری رو که از توانشون بر نمیآد رو انجام نمیدن نه مثل خیلیا که ازدواج میکنن و بچه میآرن بدون برنامه مشخص زندگی
  • بی نام RO ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    8 4
    تنهایی خیلی سخته
  • سامان A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    14 3
    بیایید محله های پایین بشینید که 70 میلیون پول رهن ندید من یک خونه 70 متری در یک محله پایین شهر گرفتم 30 ملیون رهن کامل. محل عالی و زنده. همسایه های خوب و خونگرم. ملت از همه چیز زندگی می زنن که مثلاً بالاشهری باشند... تجمل گرایی و چشم و هم چشمی و میل به خودنمایی هم یکی دیگه از فلاکت های مملکت هست.
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    11 1
    والله به خدا حرف خاصی نداریم ولی چه کنیم چاره چیه؟ وقتی شرایط و امکانات متاهلی و ازدواج و زندگی مشترک فراهم نیست شما بگین چه کنیم؟
  • مريم IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    52 36
    منم تمايل زيادى دارم ، پزشك متخصص هستم و از گرفتن ازاديم فراريم، تا چند ساله ديگه كه وضع ماليم خوب بشه يه دختر از شيرخوارگاه به فرزندى ميگرم
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      19 5
      من هم عضو هیات علمی دانشگاه و دختری مجرد هستم و با تثبیت وضع مالی ام بزودی از خانواده جدا خواهم شد
    • مادر IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
      6 20
      برا اين خواهر گرامي و امثال ايشون با اين طرز تفكر متاسفم . ارامشي روحي كه انسان با ازدواج پيدا ميكنه هيچ جا نمي تواني پيدا كني فقط دركنار همسر وخانواده. درسته يه كم ممكنه زندگيها سختتر شده اما به چشيدن لذت دركنارهم بودن يك خانواده با تمام سختياش مي ارزه . تازه اونم يه قشر تحصيلكرده و پر درامد ماشالله پزشك از شما بعيده . تازه كي گفته ازادي ادم با ازدواج سلب ميشه به خود ادم بستگي داره من يك مادرم با 2تا دختر ناز وخوشگل و دوست داشتني سالم من و شوهرم هردو يه كارمند ساد ه ايم بدون كمك مالي والدين ازدواج كرديم و خدارو شكر راضييم لحظات قشنگي ونابي تو زندگي با همسر يافرزندان گاهي اوقات اتفاق ميافته كه با هيچي تو دنيا دوست نداري عوض كني و به تمام آزادياي دنيا مي ارزه گلم ....
  • محمد IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    16 0
    "درحال‌حاضر که جوان‌ها زودتر از گذشته مستقل می‌شوند و منبعی برای درآمد پیدا می‌کنند." این رو جدی نوشتین یا شوخی کردی. یعنی من به تنهایی میانگین آمار منبع درامد رو نابود میکنم. خدا کنه این دروغه راست باشه.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    کاش منم قبل از ازدواج عقلم میرسید واین روشو انتخاب میکردم.......................
    • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      0 11
      اشتباه مثبت دادم.
    • سعید A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      14 2
      کاششششش
  • بی نام RO ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    82 17
    مسئولین باید کلاهشان را بالاتر بیندازن............ ایرانی داره نابود میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      5 13
      ایرانی سنتی داره نابود میشع، درواقع ایران داره مدرن میشه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      21 1
      اين نتيجه "كاغذ پاره" دونستن قطعنامه هاي سازمان ملله.
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    17 3
    چهل سالمه. تو خانه که مال ورثه است با مادرم زندگی مینکن. بیکارم و توانایی کاری ندارم. مقداری پول داشم. شش میلیون. رفتم زن بیوه ای راصیغه کردم. گفتم تا خر هستم اگه زن خوبی باشی. زنه با انواع دوز و کلک شش میلیون نفله کرد و سه ماه بعد ولم کرد. میگه چون نمتونی خرجی بهم بدهی و خانه برام رهن کنی باید برم صیغه یکی دیگه بشم
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    22 2
    مثلا خواهر من با 48 سال سن دبیر بازنشسته و کارشناس دارای تحصیلات عالی و دارای وجاهن صورت و سیرت تا به حال حتی یک خواستگار هم نداشته و بعد از سال ها انتظار و امید در حالی که از ازدواج نا امید شده چه کار کنه آیا حقش نیست حداقل توی این آخر عمر کمی برای خودش زندگی کند و لااقل آرزوهایش را خودش به انجام برساند تا کی خانه پدری باشد به نظرم این حداقل سهمش از زندگیه
  • خانواده تک نفره A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    19 0
    منم همینطور زندگی میکنم. عسلویه کار میکنم با حقوق 1،800 تومان در ماه. 400 هم اجاره خونه میدم. هزینه آب و برق و زندگی رو هم کم کنید خودتون.منطقی باشید. با بقیه پولش نمیشه خانواده تشکیل داد. اگه ازدواج کنم میشه جون کندن دو نفره.چه پیشرفتی میتونیم داشته باشیم؟ اون بچه بیگناه که بیاد چه تضمینی برای آیندش میتونم داشته باشم؟ متاسفانه ما فکر می‌کنیم به هر ضرب و زوری شده باید ازدواج کنیم و ازدیاد نسل کنیم. اگه بابام هم همینطور مثل من فکر میکرد الان این روزگار من نبود.تازه اینم بگم که ضمانت شغلی هم نداریم. استخدام هم نیستم.شاید تا عید همین حقوق رو هم نداشته باشم.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    15 8
    لطفا به این تعداد اضافه کنید، دخترانی که میخواهند مستقل باشن اما خانواده ها بهشون اجازه نمیدن قضاوت نکنید، حلال نمیکنم چون تهمت میزنید. ما از بودن با پیرمرد و پیرزن خسته شده ایم نه اینکه بخواهیم با کسی رابطه داشته باشیم. رابطه با پسر کمترین و اخرین نیاز روحی امثال منه. اینو از طرف خودم، عمو و خاله زاده ام، دوستای خودم و همکارام و دوستان و همکاران اون دو تا مینویسم
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    20 5
    حرف حساب من دختر اینه که زنان را فقط محدود به پستوی خانه میدانند به ما کار خوب نمی دهند چون زن هستیم منم ترجیح میدم ازدواج نکنم تا اینکه از نظر مالی وابسته به شوهرم باشم و او هم سواستفاده کندوهم سرنوشت دخترانم مثل من شود و هم چون من افسرده ومحتاج باشند دوم قوانینی که شوهر را ارباب زن میداند وزن هیچ اختیاری ندارد مرا به شدت از ازدواج میترسانند
  • بی نام AU ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    12 0
    اینجانب سال هاست اینگونم خدارو شکر راضیم
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    14 0
    أنان كه مسول اندمسوول گرانی ونداری وفقروتنهایی افرادند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    19 1
    32 سالمه.یه پسر 4 ساله دارم.شغلم ازاده.12 ساله تو بازار مغازه دارم.زیر فشار این بازار کم اوردم.ورشکست کردم.قرض بالا اوردم.تو تموم این سالها رو پای خودم وایسادم و یه قرون قرض نکردم از کسی.اما تو یک سال گذشته پیش هر کس و ناکسی دستم و دراز کردم.وضعیت اقتصادی کمر خیلی ها مثل منو شکست.کاش منم این زندگی رو انتخاب میکردم و 2 نفر دیگه رو شریک بدبختی خودم نمیکردم.حالا من موندم و یه مشت بدهی اتبار شده و احساس میکنم 70 سالمه.بریدم..................
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    18 1
    وقتی یک جوان فوق لیسانس یک میلیون و دویست هزارتومان حقوق می گیرد انتظار بیشتر از این هم نمی شود داشت. تازه اگر کار پیدا بشود
  • صاحبدل A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    14 0
    یکو نیم میلیون خوب میگیری وضع بیشتر افراد بدتر از اینه فعلاً بخاطر مسائل مالی ازدواج ممنوعه برام ....
  • پسر مجرد A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    19 0
    منم مجردم و 32 ساله و احتمالا همین روش رو انتخاب کنم اما برخلاف دوستانی که این مسیر رو به خاطر داشتن آزادی و از این موارد انتخاب میکنن من اجبارا و فقط به دلیل نبود دید درست به زندگی در جامعه احتمالا انتخاب کنم.وقتی همه چیز مادی دیده شد تنها زندگی کردن بهتره.مادیات هم جزیی از زندگی هست ولی وقتی همه چیز شد مادیات و راحت طلبی و شعار زدگی و عدم تفکر همون بهتر که تنها باشی.این انتخاب واسه یکی مثل من نه رویایی بلکه انتخابی بین بد و بدتر هست.
  • محسن A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    25 0
    منم 33 سالمه و ازدواج نکردم.... حالا بگذریم از معایب و محاسن ازدواج ...... دخل و خرج من کفاف ازدواجو نمیده....درآمدم ضعیفه. هر چی حساب کتاب میکنم یک درصد هم برام دید مثبتی نداره . حالا هی منفی بدین
  • مهدیار A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    12 8
    بازم صد رحمت به ازدواج سفید...تنهایی آدم دق میکنه :
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    10 2
    منم مجبور نیستم سریالهای ترکی ببینم.
  • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    2 20
    خانم پزشک متخصص به نظر من شما بهتر است ازدواج کنید وخود فرزندی بیاورید باور کنید مردان خوب وفهمیده زیاد است بنیان کوچکترین جامعه که خانواده است از پدر ومادر وفرزند شکل گرفته است/
  • زلفعلی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    8 17
    علت اصلی زندگی مجردی برای مردان: فرار از مسئولیت و مشکلات اقتصادی و برای زن ها: توقعات نابجا در اول زندگی و عدم تمکین از همسر است.
  • یوسف A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    27 1
    دلایل مختلفی داره که این زندگی رو انتخاب کردیم منم بیش از 5 ساله تنهام و 34 سال دارم. دانشجوی دکترام و کلی برنامه برای آینده م دارم فکر میکنم اگه زن بگیرم کل برنامه هام به هم میریزه از پس اندازی که براش کلی جون کندم و برنامه ریختم تا ادامه تحصیل و آرامش خونه ای که هیچ صدا و سوالی توش نیست و استفاده ای که از وقتت میتونی بکنی من هفته ای حداقل 500 صفحه کتاب میخونم زن بگیرم باید بشینم آئین همسرداری و پوشک بچه و .. بخونم گاهی خودمو به شام بیرون از خونه دعوت میکنم و گاهی به خودم مرخصی میدم و گاهی خودمو میبرم مسافرت و ... اینها لذتهاییه که تنها با تنهایی عایدم شده. دل متاهلاشم بسوزه..
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
      4 0
      دمت گرم .منم مث توام . این همه کتاب در زمینه های جامعه سناسی و اقتصاد و ریاضیات هست که اونقدر که علاقه به خوندنشون دارم باور کن علاقه به مسافرت خارج کشور ندارم.بامطالعه کردن دوست دارم ببینم اطرافم چه خبره. ایا حیف نیست این حق مطالعه با خریدن پوشاک و پیاز و سیب زمینی عوض بشه . از اون گذشته با ازدواج وارد این سبک اشتباه زندگی ایرانی بشم که چی بشه . همش فلانی چی گفت؟چرا فلان مبلمان رو ما نداریم . و....
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    3 13
    تنهایی پیامد خانمان برانداز عصر ارتباطات برای بشریت... تعارض جالبیست
  • امید A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    16 0
    خوش به حالتون. واقعا ما که داریم زیر فشار زندگی خورد میشیم . خوش به حال نسل جدید .من دو فرزند دارم که از پسه خرجشون بر نمیام
  • بردیا IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    12 15
    بهترین روش زندگی در ایران با شرایطی که فعلا هست همین سبک زندگی هست منم 380 میلیون ارث گیرم اومد و ماهی حدود 2 تومن هم حقوقمه و تنهایی تو خونه خودم زندگی می کنم و راضی هستم.ازدواج توی این زمانه چیزی جز یک اشتباه بزرگ برای آقایون نیست و البته برای خانم ها یک برد بزرگ.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
      24 8
      کدوم برد؟ مرد به طرفه العین میتونه طلاق بده،زن میره تو یه باتلاقی که دیگه نمیتونه بیرون بیاد.جک میگی
  • محمد IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    16 2
    منم دانشجوی پزشکی ام ......نمیدونم چرا ولی به هیچ دختری تمایل ندارم ...هر وقت هم که بحث زن گرفتن میشه کنار میکشم .......تنهایی و ارامش کلن بهتره تا اینکه این همه مسعولبت داشه باشی
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    15 1
    حضرات بچسند به آرمانهایشان که باد نبرد.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    14 0
    منم خانواده تک نفرم، چندین ساله، مشکل ما خانواده های اینجوری تنهاییه، بعضی اوقات واقعا اذیت کننده میشه، من خودم وقتی می بینم رفاهی رو که خودم رو راضی کنه هنوز نتونستم برای خودم به وجود بیارم چطور میخواد روم بشه برم خواستگاری یک نفر دیگه، بهش بگم چی دقیقا؟ اونم با انتظارات امروز. واقعا ازدواج از هر چیزی که تو زندگیم دیدم پیچیده تره، ما تک نفره ها کم پیش بیاد حضور دیگری رو بتونیم تحمل کنیم چون به تنهاییمون عادت کردیم.
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    19 0
    منم 57 ساله هستم 9 ساله بازنشسته شدم اجاره نشین هم هستم دریافتی ام 807000 تومان هست حالا فکر کنید اگر کمک خانواده ام نبود باید رو به قبله میشدم و از دولت های نهم و دهم نمیگذرم که تحریم ها را کاغذپاره خواندوبیت المال را به اختلاس گران داد از دولت آقای روحانی گله ای ندارم چون واقعا با ندانم کاریهایی که احمدی نژاد ووزرایش کردند و کشتی به گل نشسته ای که تحویل دولت وقت داد ،واقعا دارند کارمی کنند آیا وقت آن نرسیده که به وضعیت بازنشستگان بااین زندگی سخت رسیدگی اضطراری شود؟آیا وقت آن نیست مسکن ارزان شود تا همه بتوانند کمی نفس بکشندآیا گرانی ها نباید متوقف شود؟مردم فقط برای پای صندوقهای رای ، مردمند؟
  • امير IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    5 5
    سخت شده خوب ديگه ... من مشكل مالي ندارم ماهي 5 ميليون ميگيريم . زياد سخت گير هم نيستم . از هركي خوشم مياد تهش معلوم ميشه رابطه غير شرعي داشته . خوب من بايد چي كار كنم . 30 سالمه ميخوام زن بگيرم... . بايد چشمامو ببندم برم با يكي ازدواج كنم پشيمون بشم ؟