هشدار به خطر خروج خلبانان ایرانی از کشور/حقوق کم و ناوگان نامناسب عامل مهاجرت خلبانان ایرانی

در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر خلبان یکم (کپتن) و کمک خلبان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر کپتن هستند که بیش از ۴ هزار ساعت پرواز کرده‌اند.

عضو هیأت مدیره انجمن خلبانان ایران با اشاره به فعالیت ۱۰۰ خلبان ایرانی در ایرلاین‌های خارجی گفت: هر روز خطر خروج خلبانان از کشور وجود دارد.

کاپیتان غلامرضا محمدی با اشاره به تشدید انگیزه خروج خلبانان ایرانی از کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ نفر خلبان یکم (کپتن) و کمک خلبان در کشور فعالیت دارند که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر کپتن هستند که بیش از ۴ هزار ساعت پرواز کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حقوق کم و ناوگان نامناسب در کشور موجب شده تا خلبانان ایرانی به ویژه جوانان در حال حاضر در کشورهای ترکیه، هند، امارات، قطر و سایر کشورهای همسایه و اروپایی فعالیت کنند، افزود: کمک خلبان در یک کشور همسایه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار حقوق ثابت دارد در حالی که برخی ایرلاین‌های ایرانی حقوق ۳ میلیون تومانی به خلبانان پرداخت می‌کنند؛ در این شرایط انگیزه جوانان برای فعالیت در کشور کاهش می‌یابد.

عضو هیأت مدیره انجمن خلبانان کشور گفت: بخش عمده‌ای از حقوق خلبانان در کشور ما به ساعات پرواز خلبان در ماه بستگی دارد. در این شرایط قطعا تعداد ناوگان یک ایرلاین در حقوق خلبان موثر است چراکه اگر تعداد ناوگان ایرلاینی کم باشد تعداد پروازهای آن نیز کم است و این امر کاهش حقوق خلبان شرکت هواپیمایی مربوطه را در پی دارد.

کاپیتان محمدی با بیان اینکه حقوق پایه کمک خلبان در ایرلاین‌های دولتی به طور میانگین حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است گفت: با توجه به اینکه تعداد پرواز این ایرلاین‌ها کم است حقوق یک کمک خلبان در ماه حدود ۲ میلیون تومان می‌شود. البته این حقوق ثابت و بدون در نظر گرفتن ساعات پرواز در ایرلاین‌های خصوصی حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان است که با احتساب تعداد ساعات پرواز این میزان به حدود ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه میانگین حقوق خلبانان ایرانی در ماه بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است گفت: بر اساس آمار جمع‌آوری شده خلبانان از ابتدای انقلاب در ۳ یا ۴ مقطع کشور را ترک کردند و در ایرلاین‌های کشورهای خارجی مشغول فعالیت شدند که علت عمده‌ تصمیم آنها دریافت حقوق کم بود.

عضو هیأت مدیره انجمن خلبانان کشور با بیان اینکه حدود ۱۰۰ خلبان ایرانی در کشورهای خارجی فعالیت می‌کنند اظهار کرد: حقوق خلبانان در سایر کشورها تقریبا در یک نرخ مشخص است و اختلاف بین حقوق خلبانان در این کشورها ناچیز است.

کاپیتان محمدی گفت: برای آموزش به کمک خلبان که به خلبان یکم ارتقا یابد یک میلیارد تومان هزینه می‌شود بنابراین یک سرمایه گذاری است؛ از طرفی یک خلبان جوان ایرانی با وجود تعصبی که روی کشور خود دارد برای دریافت حقوق بیشتر به امارات می‌رود تا در ایرلاین‌های این کشور فعالیت کند. هر روز خطر خروج خلبانان ایرانی از کشور وجود دارد و رو به افزایش است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    39 68
    چراحقوقشان کم است؟ مگرحقوق یک مهندس یاپزشک باتجربه حدود20 تا25 سال دردولت چقدراست؟ مگر سواد وتجربه وتلاش آنها ازخلبانان کمتراست؟ باورکنید که مظلوم نمایی زیادهم خوب نیست .بایدبرای مملکت تلاش کرد وفقط دم ازمنافع خودیاصنف خودزدن کارخداپسندی نیست
    • نسیم US ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      72 8
      پزشکان عزیز و محترم که در هر ویزیت بین 35 تا 45 هزارتومان دریافت می نمایند آیا هر زمان که طبابت می کنند با خطر از دست دادن جان خود دست به گریبانند؟ اما پرسنل پرواز با ناوگان فرسوده کشور و با توجه به سوانح متعدد هوایی هر بار با این حس که این سفر ممکن است برگشتی نداشته باشند پرواز خود را به سرانجام میرسانند. حاضرید این استرس را هر بار تحمل کنید؟
    • دريانورد ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      40 2
      دوست عزيزي كه دم از كار خداپسندانه و مظلوم نمايي ميزني مطمن اگر جايه ديگه اي به شما حقوق بيشتري بدن خود شما هم ميري. الان چند ساله كه فقط و فقط بخاطر داشتن پاسپورت ايراني به متخصصين ايراني تو كشور هايه ديگه كارنميدن. شركت هاي دولتي ايراني هم تا تونستن ما رو استثمار كردن از نپرداختن حقوق و پرداخت ريالي با نرخ دولتي و كم كردن انواع مزايا بگير تا ندادن حقوق و مزايا و غيره. نمونه اين شركتها هم فقط هواپيمايي نيست و كشتيراني ج ا ايران رو هم ميشه مثال زد. حالا مني كه بيست سال طبق قوانين بين المللي درس تخصصي خوندم وزحمت كشيدم حق دارم كه براي به دست اوردن حقوق اوليه ام جايه ديگه كار كنم يا نه. اگر عيب از كار منه پس چرا كمپاني هايه خارجي چند برابر به من حقوق ميدن. حقوق ادم متخصص همه جايه
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      11 2
      دوست گرامی با این وضعیت فرسودگی ناوگان هوایی کشور و وجود عناصر بدخواه در بیرون مرزها کار خلبانی نیاز به شجاعت و تلاش بی وقفه را نیاز دارد تنها شلیک یک موشک , و بهتر از همه می دانیم که بمب و موشک به دست تروریستهای از خدا بی خبر افتاده و هر لحظه خطر در کمین این انسانهای از جان گذشته و شجاع می باشد. خدا توفیق خلبانان ؛ خسته نباشید
  • رضا A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    27 4
    متاسفانه یکی از ارلاین های معروف هوایی کشور به تازگی خلبان هایش را موظف به سپردن تعهد و وثیقه های بسیار سنگین نموده آن هم در شرایطی که حقوق ناچیزی هم به آن ها اختصاص داده و در شرایطی بسیار ناعادلانه می خواهد به نوعی این خلبانان را در زنجیر اسارت خود نگه دارد که همین باعث نارضایتی شدید ایشان گردیده بطوری که اغلبشان به دنبال پیوستن به ارلاین های خارجی هستند .
    • دريانورد ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      26 0
      ايضا كشتيراني. ضمنا همين شركت ها به كاركنان خارجيشون چند برابر ايرانيها حقوق ميدن ما هم ميريم جاهايه ديگه كار ميكنم.
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    27 0
    در مورد كارمندان عمليات زميني شركتهاي هواپيمايي هيچ سخني گفته نشده. ظاهرا همه چه آقايان محترم خلبانها و چه شركتهاي هواپيمايي فقط و فقط چشمشان خلبانها را مي بيند و كارمندان زميني گويا جزو آمار نيساند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    13 0
    کاملا قابل پیشبینیه، در حمل و نقل دریایی مدت زیادیه که این اتفاق شروع شده و با رفع تحریمها و بهتر شدن روابط خارجی با کشورهای دیگر در حال اوج گرفتنه، قطعا با توجه به اینکه مدارک هوانوردها هم بین المللیه این مشکل در صنعت هوانوردی هم اوج خواهد گرفت
  • ايراني A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    6 0
    سلام ارز آوري اين بهتر
  • ن ک A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    28 12
    خلبان های ایرانی بایستی مثل خلبان های شرکت لوفتانزا اعتصاب کنن تا حقشون رو بگیرن.جونشون کف دستشونه ولی کمتر از نصف میانگین حقوق دنیا رو دریافت میکنن،این وضعیت واسه تکنسین ها و مهندسین تعمیر و نگهداری هواپیما هم به همین شکله و حتی بدتر،اونا هم اکثرا دنبال فرصت شغلی در خارج از ایرانن
    • دريانورد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      21 1
      هر چي ما دريانورد ها به حقمون رسيديم. شما هم ميرسيد
  • بی نام US ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    5 0
    اگرمدیریت هوانوردی یک اشنایی و تبادل نظری با مدیریت حمل و نقل دریایی میداشت و اگر اراده لازم وجود داشت میتوانست از این بحران بسیار بد جلوگیری کنند سو مدیریت و غدم کفایت مدیریت درحمل نقل دریایی سال ها است گریبانگیر این مشکل است
  • رضا.م IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    1 0
    مشکل ارزش پول ماست وقتی که ریال وحتی تومن ماارزشش ازافقانیپول افقانستان کمتر هست بایداین مشکلات راداشته باشیم.
  • مسعود CA ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    1 0
    دوستان نگران نباشند اينور اب هم خبري براشون نيست . ديگه مثل قبل خلباناي ايراني رو نميگيرند چند تا از دوستان خودم سالهاست بيكارن
  • سلماز CA ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    مطلب رو اينقدر بال پر دادين كه اولش برداشت ميشه ٧٠٠ نفر خارج دارن كار مي كنن با گذارش خودتون ميشه يك دوازدهم كه در مهاجرت رشته هاي ديگه عددي نيست
  • بی نام CA ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    مطلب رو به شكلي نوشتين كه اولش برداشت ميشه نصف خروجي داشتيم .درصورتيكه طبق مطلب خودتون يك دوازدهم ميشه كه نسبت به مهاجرت رشته هاي ديگه جايگاهي نداره.