یک کارشناس تغذیه درباره ظروفی که در هیئت ها برای نذری مورد استفاده قرار می گیرد هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر ربابه شیخ الاسلام در مورد ملاحظاتی که استفاده از ظروف یکبار مصرف در پخش غذا دارد به خبرآنلاین گفت: قبل از شروع محرم تعداد زیادی پیامک از سوی مسئولان بهداشتی کشور به متولیان هیات مذهبی برای عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف و رعایت مسائل بهداشتی جهت طبخ و توزیع مواد غذایی ارسال شد.

او ادامه داد: ظروف یکبار مصرف علاوه بر ضرر هایی که برای انسانها دارد، موجب تخریب محیط زیست نیز می شود.البته ظروف یکبار مصرفی که در محیط زیست قابل تجزیه بشوند هم وجود دارد ولی به علت قیمت بالای این ظروف، استقبال چندانی از آنها نمیشود.

این کارشناس مواد غذایی و تغذیه گفت: ظروف یکبار مصرف که در بعضی از هیات و رستوران ها جهت ارسال مواد غذایی به خارج از رستوران استفاده میشود، جهت استفاده برای غذاهای داغ اصلا مناسب نیستند. در واقع موادی در این ظروف وجود دارند که در مواجهه با حرارت بالا، محتویات آن آزاد شده و وارد موادر خوراکی داخل ظرف شده و آن را سمی و آلوده میکند.

او در مورد عوارض استفاده از این ظروف گفت: ممکن است عوارض این مواد به سرعت روی بدن انسان تاثیری نشان ندهند ولی به تدریج این مواد سمی در بدن جمع می شوند و در این میان صدمه ی زیادی مخصوصا به کبد میخورد و بدن خیلی باید برای دفع این مواد تلاش کند.

دکتر شیخ الاسلام ادامه داد: در واقع وقتی مواد اینچنینی که بدن برای دفع آنها دچار مشکل است، وارد بدن میشوند، گلبولهای سفید که مسئولیت محافظت از بدن را عهده دار هستند، با این مواد درگیر میشوند و عدم توان آنها در دفع این مواد، باعث تضعیف این گلبولها شده و سیستم محافظت بدن دچار مشکل شده و مقاومت بدن در مقابل بیماری ها پایین می آید.

او گفت: در اثر این اتفاق بدن توان مقابله با سلولهای مهاجم که همان سلولهای سرطانی هستند را نداشته و ممکن است فرد دچار سرطان بشود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: اگر غذای سرد در این ظروف ریخته بشود و غذا در ظرف دیگری گرم شده و مصرف شود، خطر سرطان زا بودن این ظروف از بین میرود. البته این موضوع استفاده ظرفهای یکبار مصرف خاص هیئت ها و خاص این روزها نیست، رستوران هایی که برای ارسال مواد غذایی از ظروف یکبار مصرف استفاده میکنند هم شامل این موضوع میشوند که در بعضی از موارد حرارت غذا آنقدر زیاد است که دیواره های ظرف ذوب میشوند.

دکتر شیخ الاسلام در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم عزیزانی که بانیان هیئت ها هستند هزینه و وقت بیشتری برای آموزش و مسائل مربوط به توزیع مواد غذایی صرف کنند.
17304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مانی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    5 31
    این همه ساله تو این ظرفها داریم غذای نذری میخوریم چیزیمون نمیشه آقا خودش مراقبه.
    • سیدعلی موسوی A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
      5 0
      یعنی شما میگی امام حسینع مخالف با سلامتی هستند مخالف با علم هستند خواهشا مقداری عاقلانه تر حرف بزنیم و خودمان داریم با این سخنان بیهوده توهین میکنیم به ائمه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
      3 0
      فکر میکنی پس برای چی اینقدر سرطان زیاد شده؟ مطمئنا یکی از دلایلش همینه.
    • بی نام US ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
      6 0
      فردا که سرطان گرفتی بازم میگی آقا مراقبه؟
  • بدون نام ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    4 0
    وقتي ميگن سرطان زا هست يعني هست. يعني طبيعت و ماهيت اين ظروف ضرر داره. خدا و پيغمبر و امام كه در ماهيت اينها دخالت نمي كنن كه شما نوشتي اقا خودش مواظبمون هست. اين حرف شما مثل اين هست كه كسي سم بخوره بعد بگه خدا حواسش به ما هست طوريمون نميشه
  • بی نام US ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    6 0
    لطفاً زباله هاشم جمع کنید