۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱

هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا بطور شدیدا اتهام همکاری کاراکاس با گروه تروریستی اتا را تکذیب کرد.

رییس جمهوری ونزوئلا در تکذیب همکاری دولتش با سازمان جدایی طلبان ایالت باسک اسپانیا (اتا) تصریح کرد: این اتهام برگرفته از تفکرات دوران تسلط استعماری اسپانیا بر ونزوئلا است.

بنا برگزارش ایرنا، این نخستین بار پس از برقراری مجدد روابط اسپانیا و ونزوئلا در سال ‪۲۰۰۸‬میلادی و گرم شدن آن است که چاوز اسپانیا را بخاطر مسایل تاریخی و استعمار ونزوئلا مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد.

هوگو چاوز در جریان برگزاری اجلاس سران کشورهای ایبرو آمریکا در سال ‪۲۰۰۸‬ میلادی پس از اینکه چندین مرتبه سخنان خوسه لوییس رودریگز زاپاته رو نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا را قطع کرد از سوی خوان کارلوس پادشاه این کشور با لحن تندی مورد اعتراض قرارگرفت.

خوان کارلوس به خاطر قطع سخنان زاپاته رو توسط چاوز با لحن تندی خطاب به رییس جمهوری ونزوئلا گفت که ساکت باش و این امر واکنش و پاسخ متقابل وی را به همراه داشت که درنهایت به قطع روابط دو کشور و فراخوانده شدن سفیر ونزوئلا از مادرید منجر شد.

روابط اسپانیا و ونزوئلا دوکشوراسپانیایی زبان، پس از اینکه چاوز در همان سال دعوت خوان کارلوس برای سفر به اسپانیا را پذیرفت و از سوی وی مورد استقبال گرم و دوستانه قرارگرفت، دوباره رو به گرمی گذاشت.

به نظر می‌رسد که ایراد اتهام همکاری کاراکاس با باند اتا درعین اینکه چاوز آن را تکذیب کرده وی را به گونه‌ای برآشفته که دوباره رویه شدیدی را برای بیان نظراتش نسبت به اسپانیا در پیش گرفته است.

چاوز درسخنان روز گذشته خود ضمن تکذیب اتهام همکاری با باند اتا و نیروهای انقلابی فارک تصریح کرد: زمان استعمار به سر رسیده است و با این سخنان خود اسپانیا را مورد خطاب قرار داد.

بنا برگزارش تلویزیون دولتی ونزوئلا، چاوز تاکید کرد : زمان آن رسیده که جامعه بین‌المللی ، نیروهای انقلابی مانند سیمون بولیوار را از گروههای تروریستی متمایز نماید.

بازتاب گسترده سخنان چاوز در مطبوعات ورسانه‌های اسپانیا نشانگر حساسیت های موجود دراین کشور نسبت به رییس جمهوری ونزوئلا است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 47038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =