روز گذشته نامه مقام معظم رهبری درباره برجام در حالی منتشر شد که هنوز کشمکش ها درباره توصیب برجام ادامه داشت. حالا همه امیدوارند انتشار این نامه پایانی بر این کشمکش ها باشد.

به گزارش خبرآنلاین گذشته از بازتاب این نامه در روزنامه ها و رسانه های خارجی، نامه رهبری به رییس جمهور در داخل هم تیتر یک اغلب روزنامه ها بود و هر یک از آنها از ظن خود نگاهی به این نامه تاریخی داشتند.


روزنامه کیهان تیتر "فرزند عاشورا نقشه آمریکا را نقش بر آب کرد" را برای نامه رهبری درباره برجام را انتخاب کرد. حسین شریعتمداری مدیرمسئول این روزنامه هم در یادداشتی و با حفظ مواضع پیشین خود در مخالفت با تصویب برجام نوشت: "توصیه‌های اکید حضرت آقا به وضوح نشان می‌دهد که این توصیه‌ها ترجمان همان خط قرمز‌هایی است که حضرت ایشان پیش از این و بارها بر ضرورت رعایت آن در توافق هسته‌ای تاکید ورزیده بودند. خطوط قرمزی که باید از سوی متولیان امر در برجام که سند نهایی توافق وین است، گنجانده می‌شد که نشد و برخی از دوستان، آن را آنگونه که باید جدی نگرفته بودند".
اما روزنامه رسالت هم امروز از تیتر "رییس جمهور آمریکا و و اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ها تضمین کتبی بدهند" برای نامه رهبری استفاده کرد. این روزنامه همچنین در سرمقاله ای به قلم کاظم انبارلویی با اشاره به اینکه نامه رهبری پایان بگومگوهایی بود که درباره برجام وجود داشت، به دعواهای میان اصولگرایان در اینباره پرداخت و نوشت: "...وقايعي كه در جريان بررسي "برجام" در مجلس گذشت شايسته فرهنگ گفتگو بين اصولگرايان نبود. مجلس براي اينكه از "برجام" كنار نماند، دلايل تاريخي و قانوني داشت.... شتابزدگي در تصميم سازي در مورد برجام خيلي عقلاني نبود. خرج كردن از اراده‌هاي بيرون مجلس هم معقول نبود. بايد اضلاع اصولگرايي در مجلس با عقل جمعي موضوع را فيصله مي‌دادند. ..."
در این میان انعکاس نامه رهبری در روزنامه وطن امروز هم جالب بود. این روزنامه در ادامه مواضع پیشین خود در قبال برجام، با روتیتر "حفره های خسارت بار و گریزگاه های لغو تحریم ها مسدود شد" تیتر "پاد زهر" را برای این نامه انتخاب کرد. وطن امروز همچنین جدولی با عنوان "الزامات اجرای برجام" را در صفحه اول خود آورد. استناد این جدول به بند سوم نامه رهبری است. وطن امروز همچنین سرمقاله ای هم با عنوان "فرمان فرجامین " درباره نامه رهبری نوشت و در صفحه دوم خود هم با چاپ تصویری از علی اکبر صالحی، گزارشي با عنوان "بازی پلوتونیومی" و روتیتر "گزارشی درباره توجیه علی اکبر صالحی درباره تعهدات ایران در رآکتور اراک" ترجیح داد تا دوباره به مرور آنچه در روز تصویب برجام در مجلس اتفاق افتاده بود بپردازد.


همچنین روزنامه جوان با تیتر "تایید مشروط برجام با 9 الزام" نامه رهبری درباره برجام را در صفحه نخست خود آورد. این روزنامه همچنین در صفحه نخست خود در مطلبی با عنوان " هیئت رصد و پیشرفت برجام باید جامع باشد" سه پیشنهاد برای ترکیب هیئت مورد نظر رهبری برای اجرای برجام ارائه کرده است و در یک بند پیشنهادی خواسته تا نماینده ای از نیروهای مسلح هم در این هیئت حاضر باشند. روزنامه جوان همچنین در صفحه نخست خود ستونی را به دیدگاه حداد عادل رییس فراکسیون اقلیت مجلس درباره نامه رهبری اختصاص داد که گفته است:افراد و جریان ها با رعایت هشدارهای رهبر انقلاب مانع بروز دو دستگی شوند". این روزنامه در ستونی در صفحه دوم خود با انعکاس دیدگاه های صالحی،زاکانی، بروجردی و کوثری درباره نامه رهبری از استقبال موافقان و منتقدان برجام از نامه رهبر انقلاب سخن گفته است.
روزنامه جام جم هم «شروط 9 گانه اجراي برجام» را ابلاغيه اي از سوي رهبري براي رئيس جمهور قلمداد کرده است. سرمقاله اين روزنامه به جاي اين نامه، به سخنان رهبري در جمع مديران صداوسيما و نفش اين رسانه در مقابله با جنگ نرم اشاره دارد.
روزنامه همشهری هم با تیتر "تایید مشروط" به نامه رهبری در صفحه نخست خود پرداخت. روزنامه سیاست روز هم البته از همین تیتر استفاده کرد. این روزنامه علاوه بر انعکاس نامه رهبری، در مطلبی با عنوان " حواستان را جمع کنید لطفا" در صفحه سوم خود به مرور بندهای مختلف نامه رهبری پرداخت.
قرائت روزنامه ايران از نامه روز گذشته رهبري به رئيس جمهور، تاييد مصوبه شوراي عالي امنيت ملي از جانب ايشان است. اين روزنامه در روتيتر گزارش اصلي خود، اين نامه را « فرمان رهبری برای اجرای برجام» قلمداد کرده است. نقاط ابهام موجود در برجام، لزوم تضمين هاي قوي براي اجراي اين توافق، تاکيد بر حفظ کارخانه اراک و اورانيوم هاي غني شده و همچنين حس بي اعتمادي به آمريکا از جمله نکاتي بود که روزنامه ايران از محتواي اين نامه، برجسته کرده است. ارگان دولت همچنين در ستوني به بازتاب هاي اين نامه در رسانه هاي خارجي پرداخته است.
روزنامه جمهوري اسلامي اين نامه را «تاييد برجام و ابلاغ الزامات اجرايي آن توسط رهبر انقلاب» دانسته است. اين روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به فراز و نشيب هاي بررسي برجام در ايران و ديگر کشورهاي عضو 1+5، آورده است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب دیروز در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستوراتی در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تاکیدات و الزامات 9 گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19/5/94 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تایید و از همه دست‌اندرکاران این فرآیند قدردانی کردند.
روزنامه اطلاعات هم با تیتر "دستور رهبر معظم انقلاب برای اجرای برجام" به نامه رهبری پرداخت. این روزنامه یادداشت و تحلیلی دراین باره نداشت و تنها دیدگاه صالحی درباره نامه رهبری با این عنوان که" فریب طرف مقابل را در اقدامات پیش رو نمی خوریم" را در صفحه دوم خود آورد.
«تاييد مشروط» تيتري بود که روزنامه شرق براي نامه رهبري به رئيس جمهور برگزيده است. اگر چه اين روزنامه ستوني را به بازتاب هاي اين نامه در رسانه هاي خارجي اختصاص داده اما هيچ يادداشت يا تحليلي در باره ابعاد آن در چهار صفحه سياسي شماره امروز خود ندارد.
روزنامه آفتاب يزد هم تيتر«دستورات مهم رهبر انقلاب درباره برجام» را انتخاب کرده است. این روزنامه همچنين واکنش صالحي به نامه رهبري را که گفته بود تابع ايشان هستيم را در خبري جداگانه آورده است.
روزنامه اعتماد هم تيتر «تاييد مشروط برجام » را برگزيده و الزامات 9گانه رهبر انقلاب را به صورت مجزا و خلاصه شده در صفحه نخست خود برجسته کرده است. روزنامه اعتماد همچنين قرائت هاي صالحي و حدادعادل از اين نامه را منتشر کرده که معاون رئيس جمهور گفته بود «سعي مي‌كنيم فريب طرف مقابل را در اقدامات پيش‌رو نخوريم» و رئيس اسبق مجلس نيز خواسته بود«افراد و جريان‌ها مانع بروز دودستگي شوند».
روزنامه آرمان اما ترجیح داد نامه رهبری را در قسمت گوشواره صفحه نخست خود و با تیتر "دستورات مهم رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام" بیاورد. این روزنامه تنها به بازتاب نامه رهبری در رسانه های خارجی پرداخت و یادداشت و تحلیل دیگری در اینباره نداشت.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470464

برچسب‌ها