اقتصادنیوز نوشت:میزان درآمدهای نفتی ایران در سال 94 چقدر است؟ مقامات دولتی هر کدام عددی را در مورد رقم درآمدهای نفتی عنوان می‌کنند و در این مورد ارزیابی یکسانی وجود ندارد.

 با کاهش قیمت نفت، پیش‌بینی درآمدهای نفتی اهمیت بسیاری پیدا کرده است. به خصوص آنکه دولت با بدهی‌های بسیاری هم مواجه است و باید بتواند هم بودجه سالانه خود را از این محل تامین کند و هم بدهی و یا کسری جدیدی از خود به جای نگذارد. 


اما آن‌طور که به نظر می‌رسد هنوز ارزیابی دقیقی از رقم بدهی‌های دولت وجود ندارد. بالاترین پیش‌بینی در مورد درآمدهای نفتی پیش‌بینی رئیس جمهور است. حسن روحانی در برنامه تلویزیونی چند روز گذشته خود گفت: «امسال پیش‌بینی ما برای درآمدهای نفتی حدود 25 میلیارد دلار است. شما ببینید در سال 90، درآمد نفتی کشور 119 میلیارد دلار بوده است، امسال 25 میلیارد دلار است. تقریبا کمترین درآمد نفتی کشور در طول 10 سال گذشته با کمترین قیمت نفت است.» 

اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گوید درآمد نفتی امسال 24 میلیارد دلار است. وی با اعلام کاهش شدید درآمدهای دولت از محل فروش نفت گفت: «زمانی کشور با درآمد 120 میلیارد دلاری و نفت بشکه‌ای 108 دلاری اداره می‌شد اما اکنون دولت در شرایط سختی قرار دارد. قیمت نفت کاهش یافته و به بشکه‌ای 50 دلار رسیده و امروز منابع ما به 24 میلیارد دلار رسیده است.»

کمترین پیش‌بینی در مورد میزان درآمدهای نفتی هم مربوط به معاون اول رئیس جمهور است که گفته میزان درامدهای نفتی سال جاری کمتر از 20 میلیارد دلار است. اسحاق جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات گفت: درآمد نفتی در سال 90، 118 میلیارد دلار بوده و با آن کشور را اداره کردیم. اما رشد اقتصادی در سال 91 منفی 6.8 درصد بوده است. امسال درآمد نفتی کمتر از 20 میلیارد دلار است، بنابراین معلوم است که کشور با مشکل مواجه می شود اما ما نگذاشتیم ثبات اقتصادی کشور بهم بخورد.» 

اختلاف میان کمترین و بیشترین میزان پیش‌بینی درآمدهای نفتی حدود 5 میلیارد دلار است یعنی یک پنجم تا یک چهارم کل درآمدهای نفتی. البته با توجه به آنکه تنها نیمی از سال گذشته نمی‌توان رقم دقیقی از میزان درآمدهای نفتی عنوان کرد اما قطعا انتظار می‌رود سه مقام بلندپایه دولتی حداقل در مورد درآمدهای نفتی که نقش مهمی در اقتصاد دارد، پیش‌بینی یکسان و یا نزدیکی را ارائه دهند. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =