یک شهروند در سرویس مشکلات مردم نوشته که از خرید خودروی خارجی پشیمان شده ولی شرکت وارد کننده حاضر نیست طبق قرارداد، پولش را پس بدهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها مردم زیادی از دست خودروسازان و واردکنندگان خودرو، گلایه دارند و می گویند آنها به روشهای مختلف حق و حقوقشان را زیرپا می گذارند.


یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم که خود را سيد مجيد علوي راد معرفی کرده نیز در این باره نوشته است:

با سلام، در مورخ 1394/01/11 يكدستگاه خودرو جك اس5 از نمايندگي 1761 ثبت نام و در تاريخ 1394/06/23 بعلت كيفيت بد مونتاژ كه از تحويل گيرندگان خودرو تحقيق كردم و بر اساس مفاد قرارداد في مابين از خريد انصراف داده و شرکت وارد کننده متعهد است حداكثر تا سي روز 30 وجه دريافتي بعلاوه 18 درصد سود انصراف به مشتريان عودت نمايندو با گذشت 37 روز و پيگيري از این شركت اعلام ميدارند عودت وجه به دوماه افزايش يافته است بدون موافقت مشتري بصورت يكطرفه هركاري دوست دارند انجام ميدهند مگر قانوني بر رفتار فروشندگان خودرو نظارت ندارد؟ وظيفه وزارت صنعت و معدن چيست؟ بنابر اين چگونه از خريداران خودرو انتظار دارند به كمپاني هاي داخلي اعتماد كنند؟ كيفيت بد خودرو داخلي كم بود كه اين مشكل هم اضافه شد.

موضوع ضمانت اجرای تعهدات قراردادی که بین دو شخص (چه حقیقی و چه حقوقی) منعقد می شود، در حقوق مدنی توضیح داده شده است. طبق قانون مدنی، در صورتی که یکی از طرفین، تعهدات خود را (در اینجا، عودت وجه پیش خرید در زمان مشخص و تغییر یکجانبه در مفاد قرارداد توسط شرکت واردکننده خودرو) به انجام نرساند، طرف دیگر (خریدار) می تواند با استناد به قانون مدنی به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و از این شرکت شکایت الزام به انجام تعهدات کند.

ولی از طرف دیگر، در موضوع مصرف کنندگان خودرو نیز قانونگذار با تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو به صورت خاص، این مسایل را مورد توجه قرار داده است.
این قانون، دارای یک آیین نامه اجرایی است که در ماده ۳۳ این آیین نامه آمده است: عرضه كنندگان خودرو موظف هستند رضایت مصرف كننده را از خدمات ارایه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تامین نمایند چنانچه رضایت مصرف كننده تامین نشود وی بدوا می تواند شكایت خود را در مور خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودرو های وارداتی به وزارت بازرگانی تسلیم نماید شكایت مصرف كننده از سوی مرجع ذی ربط ظرف سی روز مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت عدم حل و فصل موضوع هر یك از طرفین می‌توانند به هیات حل اختلاف مربوطه مركب از نماینده عرضه كننده خودرو كارشناس رسمی دادسگتری در رشته مرتبط و كارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست كارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمایند و مرجع حل اختلاف موظف است ظرف بیست روز از تاریخ دریافت شكایت به موضوع رسیدگی و نسبت به حل اختلاف اقدام نماید در صورت اعتراض هر یك از طرفین به صورتجلسه حل اختلاف خواسته در دادگاه صالحه قابل پیگیری خواهد بود .
تبصره - كلیه نهاد‌ها و سازمان‌هایی كه مصرف كنندگان جهت طرح شكایت به آنها مراجعه می نمایند موظفند شكایت مصرف كننده را در مورد خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودرو‌های وارداتی به وزارت بازرگانی ( سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان) ارسال نماید.

اینطور که قانون فوق الذکر نیز مشخص کرده، خریداری که از دست شرکت واردکننده خودو شاکی است می تواند به وزارت بازرگانی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولیدکننده یا به انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان و انجمن وارد کنندگان خودرو، شکایت کرده و موضوع را پیگیری کند.

 

۲۳۲۳۱

 

کد خبر 471192

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    27 1
    ما هم همین شرایط را داریم چطور ممکنه یه شرکت خارجی برای جیب خودش در کشور اسلامی کیسه بدوزه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    65 4
    وارد کننده چیه...خودروهای جک بظور کامل تو کرمان موتور مونتاژ می شن
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    29 1
    خخخخخخخخخخ
  • سیا IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    16 58
    متاسفانه ، شرکت کرمان موتور ، محصولات چینی بی کیفیتی را همچون جک شاسی بلند و اس 5 ، وارد کرده است، همچنین اقدام به ثبت نام خودروهای جک شاسی بلند جدید کرده است که آپشنهای نوع وارداتی با آنچه که در کاتالوگها ذکر کرده است تفاوت دارد و این آپشنها کسر و کیفیت سفارش داده شده پایین تر از آنچه که بیان شده بوده است و خواهد بود. خودرو سازی سایپا اقدام به واردات و همچنین تولید چانگان cs35 و ایدو نموده است و خوشبختانه این شرکت بهترین نوع این دونوع خودرو را با بالاترین کیفیت هم وارد نموده است و هم از 5 ماه آینده درسایت کاشان تولید خواهد نمود. خریداران این دو خودرو از کیفیت عالی و خدمات پس از فروش عالی سایپا بیان نموده اند.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      1 0
      شما گویا مدیر تبلیغات سایپا هستی اره پول بی زبون رو چند برابر بدیم سایپا بخوره و باهاش هزینه های میلیاردیشو پر کنه
    • رضا A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      1 0
      اقا در این مورد چرا ادرس اشتباهمیدی برادر. هر دو خودرو چینی نوع درجه سه هست اتفاقا چانگان اینقدر بی کیفیت و بدون بازار و با قیمت بالا در ابتدا وارد شد که الان با سیزده میلیون افت قیمت دادند ولی باز هم نمی ارزه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    26 1
    خب شما اول تحقيق ميكردي بعد ثبت نام ميكردي كه گرفتار نشي
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    30 0
    قانون مگه قانونم داریم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    40 1
    ماشين خريدي، نميدوني ساخت كجاست؟ افرين.
  • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    15 1
    واقعا که از خبرآنلاین بعید است که این خبر را کار کرده
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    23 0
    ساده ای تازه این خوبه سال 1392 مگان ثبت نام کردم تا امروز ندادن که هیچ نزدیک سه ماهه انصراف دادم هنوز پولمون رو پس ندادن سود پیش کش
    • مسعود A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
      0 0
      همش 7 روز دیر کرده بابا واسه شرکتی که تو رکود شدید 2 ماه انتظار هم چیزی نیست
  • ضرردیده از ایران خودرو RO ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    من هم همین مشکلو با ایران فرغون دارم. شهریور انصراف از خرید دادم گفتن 15 روزه پولو میدن 15 روز به 20 روز و 20 روزبه25 روز و... الان یک ماه و نیم شده هنوز خبری نیست میگن از096440 پیگیری کن اونها هم هرکدومشون یه چیز مختلف میگن میپیچونن به خود ایران فرغون به شماره 02148901 تماس گرفتم جواب سربالا و طلبکارانه میدن میگن به ما چه با همون اصطلاحا ارتباط با مشتریان تماس بگیر096440 ...
  • آزاده A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    کسانی که خودروی ایرانی خریدن و انصراف دادند و هنوز پولشو نگرفتند چی کار کنند؟ من تیبا ثبت نام کرده بودم 2 ماه پیش انصراف دادم هنوز پولمو پس ندادند. خیلی دلم از دستشون خونه :

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین