۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

ایرنا نوشت: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد 26 مهر ماه امسال یارانه 19.8 میلیارد تومانی شش ماهه اول 1362 نشریه کشور را به حسابشان واریز کرد، تفاوت مبلغ واریزی اعتراض برخی نشریات محلی از جمله کرمانشاه را به همراه داشته که به نظر می رسد ناشی از اطلاع رسانی ناکافی است.

ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این باره گفت: با پیگیری های 2 ماهه اداره کل ارشاد استان، کرمانشاه جز استان های کم برخوردار قرار گرفت و یارانه مطبوعات آن به نسبت سال گذشته سه برابر شد.
به گفته وی این افزایش سه برابری شامل نشریاتی شده که گستره توزیع آنها استان کرمانشاه است اما آن دسته از نشریات استان که دارای گستره توزیع فرا استانی (غرب کشور) هستند، مشمول قانون ضریب 3 (سه برابر شدن یارانه) نشده اند.
رحیمی عنوان کرد: نشریات معترض استان کرمانشاه از دسته دوم هستند.
بنابر اطلاعیه ای که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در روز 26 مهر ماه منتشر کرد، یارانه نشریات استانی متعلق به 10 استان کم برخوردار و نشریات محلی (تک شهر به جز مرکز استان) سه برابر شده است و چنانچه واجد هر دو ویژگی بوده اند پنج برابر شده است؛ نشریاتی که دفتر مرکزی آنها در این استان ها یا شهرها واقع است اما گستره توزیع اسمی آنها (پروانه انتشار) فراتر از این محدوده است تا زمانی که مشخصات پروانه ای آنها تغییر نکرده نمی توانند از این امکان برخوردار شوند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه در باره علت اعمال نشدن قانون ضریب 3 در باره نشریات فرا استانی کرمانشاه هم اظهار داشت: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در تصمیم گیری در باره توزیع یارانه مطبوعات کاملا متمرکز و مستقل عمل می کند و ادارات کل استان ها دخالتی در این موضوع ندارند، به اعتقاد این معاونت نشریاتی که گستره توزیع فرا استانی دارند، جز مناطق محروم محسوب نمی شوند.
وی در عین حال افزود: ما به عنوان حامی نشریات محلی استان پیگیر افزایش یارانه مطبوعات بوده ایم و به وزارت ارشاد پیشنهاد دادیم که نشریات دارای توزیع فرا استانی هم مشمول قانون ضریب 3 بشوند که البته این درخواست هنوز در دست بررسی است.

*معیارهای پرداخت یارانه
براساس اعلام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، ملاک های پرداخت یارانه مطبوعات شامل تعداد شماره، قطع، تعداد شماره اعلام وصول شده، تعداد صفحات، نوع صحافی، ضرایب حمایتی نظیر صاحب امتیاز واحد، جغرافیا، موضوعات اولویتی و... است.
رحیمی در توضیح 'اعلام وصول' گفت: اعلام وصول یعنی تیراژ، تعداد صفحات، قطع و سایر اطلاعات نشریه که باید توسط چاپخانه ها به صورت الکترونیکی به وزارت ارشاد ارسال شود.
به اعتقاد وی گاهی اوقات کم و زیاد شدن یارانه، مربوط به ارسال نشدن اعلام وصول ها است؛ البته این مشکل هم قابل حل است و هر زمان اعلام وصول به وزارت ارشاد ارسال شود، یارانه موردنظر محاسبه و به نشریه پرداخت می شود.
یکی دیگر از مواردی که در توزیع یارانه مطبوعات مورد توجه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است، کیفیت و محتوای نشریات است.
طبق اعلام معاونت مطبوعاتی تاکنون ضریب کیفی 140 نشریه (بجز روزنامه) توسط کمیته هفت نفره تعیین ضریب کیفی (مطابق بسته حمایتی 94) تعیین و اعلام شده و برای سایر نشریات، ضریب یک در نظر گرفته شده است که با محاسبه تدریجی ضریب کیفی، این ضریب در یارانه مرحله بعدی اعمال خواهد شد.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، محتوا و میزان تولید متن نشریات و میزان آگهی ها از جمله معیارهای کیفی در دست بررسی است.
آنچنان که رحیمی گفت، هر چه نشریات آگهی بیشتری داشته باشد، یارانه کمتری می گیرند.
وی در پایان تاکید کرد: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که هیچ گونه نگاه خاصی در تقسیم بندی یارانه ها ندارد.
16 خبرگزاری، 31 نشریه محلی و 107 نمایندگی نشریات سراسری در استان کرمانشاه فعالیت می کنند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =