ظهر امروز زلزله ای به قدرت ۷.۵ ریشتر شمال شرقی افغانستان را لرزاند. از مشهد و نقاط مرزی شمال شرق ایران خبر رسید این زلزله را احساس کرده اند. حتی برخی مراکز زمین شناسی بین المللی هم مشهد را یکی شهرهای تحت تاثیر این زمین لرزه دانسته اند، اما دلیل چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرِآنلاین؛ فاصله بدخشان در شمال شرقی افغانستان با مشهد در شمال شرقی ایران، حدود هزار کیلومتر است، اما زلزله ۷.۵ ریشتری ظهر امروز، در مشهد هم احساس شد. 

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بين المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله دراین باره به خبرآنلاین می گوید: قدرت زلزله بدخشان افغانستان بالا بود و عمق بسیار زیادی هم داشت؛ بیش از ۲۴۰ کیلومتر، به همین دلیل طبیعی است که وسعت زیادی داشته باشد و در کیلومترها دورتر هم احساس شود.

اما این زلزله برای مشهد هم خطرناک است؟ دکتر زارع دراین باره می گوید: زلزله در كشورهای مختلف از جمله در ايران حس شد، اين به معني فعال شدن منطقه مشهد به دليل زلزله بدخشان نيست. منطقه مشهد و نيشابور به دليل وجود گسلهای فعال در همان منطقه (از جمله گسلهای نيشابور و بينالود) به لحاظ لرزه خيزی فعال هستند، ولی اين موضوع ربطي به زلزله در بدخشان ندارد. 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش درخشان A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    4 14
    خدا رحم کرده زلزله در عمق 240 کیلومتری بوقوع پیوسته فرص کنید تو 24 کیلومتر بوقوع می پیوست مشهد هم تخریب میشد...
    • س NL ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
      6 0
      بله ولی این عمق خیلی زیاد بودا تو ایران من فک نکنم عمق 50 اونم بندر عباس اونجا ها که نزدیک دریا هست اومده باشه بیشتر تو کشورمون عمق 10 هست یعنی با زلزله 4.5 به بالا خداحافظ زندگی
  • س A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    5 27
    با سلام با توجه به زلزله بزرگ شرق ایران باید منتظر زلزله حدود 4 ریشتر در شرق کشور بخصوص سرخس خراسان رضوی بود لطفا مردم اگاه باشن .با توجه به زلزله های قبلی حدس بنده بود
  • س A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    با توجه به زلزله های قبلی ثبت شده میشه زلزله های اینده رو پیشبینی کرد برای مثال الان 5 ابان 94 ساعت 2:30 ظهر من چنتا زلزله با توجه به ثبت شده های قبلی میگی ببینید ..1:فیروزکوه تهران 1.3ریشتر 2:دانسفهان قزوین 2.1 ریشتر 3:بهاباد یزد 1.9 ریشتر 4:نور اباد ممسنی فارس 3.8 ریشتر 5:شادگان خوزشتان 3.9 ریشتر 6:تربت جام خراسان رضوی 1.8 ریشتر 7:طبس 1.8 ریشتر 8:مینو دشت گلستان 3.8 ریشتر اینا تا 7 ابان احتمالا رخ میدن ..شما چی قبول دارید؟