پرواز شب گذشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از مشهد به تهران در حالی لغو شد که مسئولان این شرکت دلیل این اتفاق را پر نشدن هواپیما عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس "توانا "، پرواز شماره 977 مسیر مشهد - تهران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که قرار بود ساعت 22:45 دیشب سه‌شنبه مسافران را به تهران منتقل کند، به دلیل کمبود مسافر و عدم تکمیل هواپیمای مذکور لغو شد و مسافران این پرواز ساعت‌ها در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد سرگردان شدند.
بنابراین گزارش یکی از مسافران این پرواز در این‌باره به فارس گفت: پس از حضور مسافران در سالن انتظار فرودگاه، مسئولان شرکت هواپیمایی هما اعلام کردند که پرواز 22:45 مشهد - تهران متعلق به ایران‌ایر به دلیل کم بودن تعداد مسافران لغو شده است که این جمله تعجب تمامی مسافران حاضر را برانگیخت.
وی با بیان اینکه اعتراض مسافران به مسئولان ایران‌ایر در خصوص کنسلی پرواز نتیجه‌ای نداشت، ادامه داد: پس از مدتی مسئولان شرکت هواپیمایی ایران‌ایر اعلام کردند که مسافران پرواز کنسل شده مشهد - تهران هما ساعت 22:45، ‌با پرواز مشهد - تهران هما ساعت 01:45 بامداد روز چهارشنبه به تهران منتقل می‌شوند.
این مسافر اظهار داشت: در مدت زمان سه ساعتی که مسافران در فرودگاه مشهد سرگردان بودند، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه پذیرایی را از مسافران انجام نداد و مسافران ساعت‌ها در این فرودگاه منتظر پرواز بعدی بودند.

* ایرلاین‌‌ها نمی‌توانند به دلیل کم بودن مسافر پرواز را کنسل کنند

به گزارش فارس پس از این شنیدن این ماجرا به سراغ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم تا در این‌باره اطلاعاتی را از وی جویا شویم.
رضا جعفرزاده در این‌باره به فارس گفت: قانونی مبنی بر لغو شدن پرواز‌ها توسط شرکت‌‌های هواپیمایی به دلیل کم بودن تعداد مسافران پرواز وجود ندارد.
وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند در حالی که بلیت یک پرواز را به مسافران فروخته‌اند، انجام پرواز را به دلیل کم بودن مسافر کنسل کنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: در صورت لغو شدن پرواز لازم است شرکت هواپیمایی وضعیت مناسب رفاهی برای مسافران فراهم کند و در اولین فرصت ممکن مسافران پرواز کنسل شده را با پرواز‌های بعدی جابه‌جا کند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی تأکید کرد: در هر صورت حفظ حقوق مسافران در اجرای دستور‌العمل‌های صادره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، اولویت اول است.
جعفرزاده خاطرنشان کرد: البته این مورد را نباید با مواردی که ایرلاین‌‌ها طبق محاسبات بازرگانی و مقرون به صرفه نبودن یک خط پروازی، اقدام به توقف پرواز‌های یک مسیر می‌کنند، اشتباه گرفت.

* کاهش تأخیر در پرواز‌‌ها با نوسازی ناوگان هوایی کشور‌

به گزارش فارس تأخیر پرواز‌ها در ایران به دلیل تکرار زیاد این امر، برای مسافران همیشه مشکل آفرین بوده است، در حالی که این موضوع برای مسئولان شرکت‌های هواپیمایی امری عادی و جزو لاینکف سیستم حمل و نقل هوایی تلقی می‌شود.
تأخیر در انجام پرواز هواپیماها مشکلی است که در ساده ترین حالت مسافران را دچار استرس و اضطراب می کند و حتی ممکن است شخصیت برخی از مسافران را زیر سؤال برد و یا نوعی ضرر مالی به برخی از آنان وارد کند.
در بسیاری از کشورهای دنیا چنانچه تأخیری در پروازها صورت گیرد پس از عذرخواهی از تأخیر پرواز، با محاسبه طول مسیر، ساعت پرواز و مدت تأخیر، خسارت پرداخت می شود.
مسافران حمل و نقل هوایی کمتر از پنج درصد کل مسافران سیستم حمل و نقل و جابه‌جایی در ایران ‌را تشکیل می‌دهند و این پنج درصد نیز اغلب شامل افرادی هستند که حمل و نقل هوایی را به عنوان سریع‌ترین سیستم جابه‌جایی انتخاب می‌کنند؛ اما انجام پرواز‌ها با تأخیرات غیر برنامه‌ای، ممکن است در برخی موارد حتی موقعیت شغلی مسافران را به خطر بیاندازد.
البته این نکته نیز نباید فراموش شود که تأخیرات پرواز هواپیماها در تمامی کشور‌های دنیا مصداق دارد و تنها مختص ایران نیست، اما به عقیده کارشناسان آمار تأخیر‌ پرواز‌های کشور‌‌های غربی، بسیار کمتر از زمان تأخیرات پرواز در ایران است.
به گزارش فارس این در حالی است که به عقیده کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی تأخیر‌های حاصل از نامناسب بودن شرایط جوی، امری بدیهی است و در صورت نامناسب بودن آب و هوا قطعأ انجام پرواز غیرمنطقی است زیرا در هر شرایطی حفظ جان مسافران اولویت اصلی است.
در برخی موارد دیگر تأخیرات پروازها به دلایلی همچون تأخیر پرواز هواپیماهای قبلی و بالتبع دیرتر رسیدن آن به مقصد است که همین مورد موجب می‌شود سلسله‌وار پرواز‌های بعدی در آن روز نیز به تأخیر بیافتد.
تأخیر پرواز به دلیل بروز مشکلات فنی در سیستم موتور و بدنه هواپیما، یکی از موارد اصلی بروز تأخیر در پرواز‌های شرکت‌های هواپیمایی ایرانی است و این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی داخلی معتقد هستند با آزاد‌سازی قیمت‌‌ها و افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی و به دنبال آن ورود هواپیماهای نو به کشور قطعأ شاهد بروز چنین تأخیراتی در پرواز‌ها نخواهیم بود.
به گزارش فارس امید است تأخیرات پرواز‌ها در ایران با ورود هواپیماهای جدید، روز به روز کاهش یابد و حمل و نقل هوایی به عنوان سیستم جابه‌جایی سریع و به‌خصوص ایمن دوباره مطرح شود و اعتماد مردم به این نوع حمل و نقل افزایش یابد.

کد خبر 47184

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • برنامه OM ۱۱:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۲
    0 0
    اینو میگن مملکت خ-خ هر کی میتونه تعهداشو یک جانبه کنسل کنه بدون پاسخگوئی باز میگیم چرا سازمانهای بین المللی مارو به عنوان یک کشور متعهد نمیشناسن الته همه اونا دشمن هستند
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۲
    0 0
    باید منشور اخلاقی سازمان هواپیمایی رو نگاه کرد.بنظر من بی ارزش بودن وقت انسانها یکی از مفاد این منشوره
  • مریم IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۲
    0 0
    رییس ایران ایر سابقا راننده اتوبوس واحد نبوده؟
  • مینا IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۲
    0 0
    آقا؛ من یه سوژه توپ دارم. مجتمع قضایی شهید مفتح واقع در خ شهرزیبا و در نزدیکی کانون اصلاح و تربیت مرکز. فردی در مقابل ساختمان این مجتمع و در خیابان، قبض به دست گرفته و با ادعای داشتن دستور از مجتمع، از صاحبان ماشین ها پول میگیره! دقت کردی؟ برای پارک در کوچه! به خدا هیچ جای دنیا اینجوری نیست.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۲
    0 0
    مگه از قبل بليت نفروخته بودند و نمي دونستند چند تا مسافر دارن؟نكنه مثل اتوبوس سر خط مي ايستند تا مسافر بياد تا با ظرفيت كامل راه بيفتند.اگه اينجوريه خوب مي تونستند از سر راه هم مسافر بزنند تا ظرفيت تكميل بشه
  • بدون نام BR ۰۰:۳۹ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۳
    0 0
    20saleh kharej az keshvar zendege mikonam vaghan chenin mozoi nadeidam vaghan khandeh dareh

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین