رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دومین کارگاه آموزشی آشنایی با بیمار مرگ مغزی و اهدای عضو به تشریح وضعیت پیوند عضو در کشور و استان چهارمحال و بختیاری پرداخت و بر ضرورت فرهنگ سازی برای اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از وب دا ، دكتر مرتضي هاشم زاده با بيان اينكه، بحث پيوند عضو از مباحث تخصصي و حائز اهميت است افزود: اكثر مرگ هاي مغزي در كشور ايران بر اثر تروما و ناشي از تصادفات مي باشد.
وي اظهار داشت: اين در حالي است كه در دنيا از هر يكصد تصادف يك نفر جان خود را از دست مي دهد و در ايران از هر ۱۰ تصادف يك نفر كشته مي شود و از هر يكصد كشته ، يك نفر دچار مرگ مغزي مي شود و اينها شامل افرادي مي شوند كه مي تواند كانديد اهداي عضو شوند.
وي با اشاره به آمار بالاي بيماران مرگ مغزي در كشور، وضعيت استفاده از اين موارد جهت بهبود كيفيت زندگي بيماران نيازمند پيوند عضو را نامطلوب ارزيابي كرد.
دكتر هاشم زاده افزود: بر اساس اعلام يكي از منابع آماري در ايران دو تا سه درصد جمعيت بيماران مرگ مغزي اعضايشان اهدا مي گردد و اين آمار با تعداد اهداي عضو بيماران مرگ مغزي در جهان بسيار فاصله داشته و بر لزوم فرهنگ سازي و بهبود اين وضعيت تاكيد دارد.
وي گفت: همچنين بيان مي شود در كشور سالانه حدود ۱۲هزار مرگ مغزي اتفاق مي افتد كه از اين تعداد تنها ۸۰۰ تا يكهزار و ۲۰۰ موردشان اعضايشان اهدا مي شود و اين در حالي است كه ليست اعضاي در انتظار دريافت عضو بسيار طويل است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهركرد ، تعداد بيماران در ليست انتظار دريافت عضو در استان را يكهزار نفر اعلام كرد و افزود: حدود ۲۵درصد از اين بيماران پيش از دريافت عضو جان خود را از دست مي دهند.
وي، خونريزي مغزي، سكته و مسموميت ها را از ديگر علل بروز مرگ مغزي عنوان كرد و يادآور شد، علائم حياتي در مرگ مغزي غير قابل بازگشت است.
دكتر هاشم زاده تصريح كرد: در حال حاضر با تلاش تيمي انجام شده در چهارمحال و بختياري خوشبختانه اين استان جزء سه دانشگاه اول به لحاط تعداد اهداي عضو و كيفيت اعضاي اهدايي مي باشد .
وي، انجام كار علمي، هماهنگي و خستگي ناپذير بودن تيم پيوند و هماهنگ كننده فراهم آوري عضو و سرعت عمل بالا را از عوامل موفقيت دانشگاه در اين زمينه دانست و بيان داشت: هم اكنون ۷۰ درصد از خانواده هاي بيماران مرگ مغزي با اهداي اعضاي عزيزان خود موافقت مي كنند كه با توجه به درد و رنج بيماران و هزينه هاي سنگين درمان جاي فعاليت بيشتر در اين زمينه وجود دارد.
وي، شناسايي سريع، حفظ شرايط استاندارد، انجام مراقبت هاي ويژه از بيمار ، شناسايي موارد مناسب گيرنده عضو و تعيين تكليف در كنار فرهنگ سازي براي اخذ رضايت از خانواده بيماران مرگ مغزي از عوامل موفقيت بيشتر در اين زمينه است.
به گفته وي، با راه اندازي بخش پيوند كليه در بيمارستان آيت الله كاشاني شهركرد تاكنون هفت مورد پيوند كليه در استان با موفقيت انجام شده است و به علت عدم تشكيل تيم پيوند كبد و قلب در استان در حال حاضر اين اعضا به استان هاي فارس و اصفهان منتقل مي شوند.
دكتر هاشم زاده با بيان اينكه در دنيا بيش از يك ميليون نفر از پيوند عضو بهره برده اند و برخي از گيرندگان عضو بعد از عمل پيوند بالاي ۲۵ سال عمر مفيد داشته اند بر لزوم فرهنگ سازي و استفاده موثر ومفيد از اعضاي بيماران مرگ مغزي تاكيد كرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =