ایرنا نوشت: روزنامه لبنانی السفیر با اشاره به این که لبنان 520 روز است رییس جمهوری ندارد، تاکید کرد که با حمایت جمهوری اسلامی ایران و عربستان دوئل سیاسی اخیر حزب الله و حزب جریان المستقبل به مرگ گفت وگوهای دو جانبه آنها منجرنشد.

السفیر نوشت: بیستمین دور گفت وگوهای دوجانبه حزب الله و حزب جریان المستقبل بر روی ویرانه های اتهام های رد وبدل شده برگزار شد تا بار دیگر ثابت شود تصمیم سیاسی در لبنان همچنان تاثیر گذار است، گفت وگوهای ملی را سرپا نگه داشته و به دولت تمام سلام لبنان کمک کرده تا با تنفس مصنوعی به حیات خود ادامه دهد.
این روزنامه لبنانی افزود: سعودی ها و ایرانی ها با وجود اوج گرفتن اختلاف های بین آنها همچنان اجازه نداده اند گفت وگوهای دو جانبه بین جریان المستقبل وحزب الله همپیمانان لبنانی آنها متوقف شود و به همین دلیل دوئل سیاسی بین این دو حزب لبنانی به مرگ گفت وگوها منجر نشد.
السفیر به نقل از منابع نزدیک به تیم های مذاکره کننده حزب الله وجریان المستقبل نوشت که جلسه دیروز گفت وگوهای آنها با صراحت و همراه با بررسی های عمیق و جدی بود و قرار شد دو طرف در خصوص اجرای توافق ها یک مرحله تطبیقی آزمایشی را تا 12 نوامبر تاریخ جلسه بیست و یکم گفت وگوها سپری کنند.
این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود افزود: برخورد نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان که تهدید کرده بود در گفت وگوها شرکت نمی کند، هنگام بحث ها آرام و مثبت بود.
السفیر نوشت که دو طرف در باره فعالیت های دولت و مجلس نمایندگان ، مشکلات مالی لبنان با توجه به فشارهای بانک جهانی در خصوص اعطای وام و راه های حل بحران جمع آوری و دفن زباله ها تبادل نظر کردند.
این روزنامه لبنانی افزود: اوضاع امنیتی لبنان به ویژه منطقه بقاع بیشتر وقت جلسه را به خود اختصاص داد ، تیم المستقبل ، حزب الله را مقصر ناامنی ها خواند و تیم حزب الله هم با ارائه اسناد و مدارک تاکید داشت که دولت باید مسئولیت عدم اجرای برنامه امنیتی را برعهده بگیرد.
نهاد المشنوق در صفحه خود در تویتر نوشت: گفت وگوها در خصوص همه پرونده ها بسیار جدی بود.
السفیر به نقل از سمیر الجسر عضو تیم جریان المستقبل نوشت که دو طرف صریح و جدی بودند و نقطه نظرهای خود را بیان کردند.
وی با بیان این که دور بیستم گفت وگوها بسیار مثمر ثمر بود ، گفت که دو طرف بر حمایت خود از دولت تمام سلام و ادامه فعالیت دولت و مجلس نمایندگان برای حل مشکلات مردم به ویژه بحران زباله ها و بهبود وضعیت امنیتی در همه مناطق لبنان تاکید کردند.
این نماینده مجلس لبنان با بیان این که در روزهای آینده شاهد نتایج این جلسه در خصوص اقدامات امنیتی به نفع لبنان و لبنانی ها خواهیم بود، افزود: می توان گفت که جلسه بیستم گفت وگوها موجب رفع کدورت ها و شست وشوی قلوب بعداز رد و بدل کردن مواضع آتش توسط دو طرف، شد.
براساس این گزارش، حزب الله و حزب جریان المستقبل شامگاه سه شنبه و در پایان جلسه بیستمین دور گفت وگوهای دوجانبه با صدور بیانیه ای بر ادامه و تکمیل این گفت وگوها و ضرورت تقویت امنیت در سراسر خاک لبنان تاکید کردند.
حزب الله و جریان المستقبل با تاکید به این که بر ادامه گفت وگوهای دوجانبه و تکمیل آن اصرار دارند،خواستار فراهم شدن فضا و شرایط لازم برای فعال شدن دستگاه ها و نهادهای دولتی این کشور از جمله هیات وزیران و مجلس نمایندگان شدند.
در بیانیه این دو رکن جامعه سیاسی لبنان آمده است که فعالیت دولت و مجلس نمایندگان برای حل پرونده های حیاتی این کشور از جمله سیاسی و اقتصادی ضروری است.
حزب الله و جریان المستقبل همچنین بر ضروت تقویت امنیت در همه مناطق لبنان و تکمیل اقدامات توافق شده دو طرف در این زمینه تاکید کردند.
دور بیستم گفت وگوهای دوجانبه حزب الله و جریان المستقبل در ساختمان شماره دو ریاست مجلس لبنان( عین التینه) برگزار و الحاج علی حسن الخلیل وزیر دارایی دولت لبنان به نمایندگی از نبیه بری رییس مجلس لبنان در آن حضور داشت.
«نادر الحریری» مشاورو رییس دفتر «سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل به همراه « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان و « سمیر الجسر» از فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان از طرف این حزب در گفت وگوی با حزب الله شرکت کردند.
« حسین الخلیل» معاون سیاسی «سیدحسن نصرالله » دبیرکل حزب الله نیزبه همراه «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان و « حسن فضل الله» از فراکسیون حزب الله (وفاداری به مقاومت) در مجلس از طرف این حزب پشت میز گفت وگوها نشستند.
درآخرین روزهای پایان سال 2014 میلادی انتظار لبنانی ها به سر آمد و دو هیات از حزب الله و حزب جریان المستقبل درساختمان شماره دو« عین التینه» (مقررییس مجلس لبنان) پشت میز نخستین دور گفت وگوهای دوجانبه نشستند و در نخستین روزهای سال جاری میلادی 2015 نیز دور دوم این گفت وگو ها درعین التینه برگزار شد تا لبنانی ها همانطور که با امیدی تازه پا به سال جدید گذاشتند، سال 2015 را با تقویت این امید شروع کنند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =