نیمی از خانوارهای شهری خودروی شخصی ندارند/ نرخ مالکیت خودرو درایران طی 10 سال گذشته چه تغییری کرده؟

هر چند بازار خودرو در دو سال گذشته راکد بوده و افزایش قابل توجه قیمت این کالا مانع از خرید آن توسط مردم شده است اما در همین دوره زمانی نرخ مالکیت خودرو افزایشی در حدود 2.7 درصد را تجربه کرده است.

زهرا علي اكبري -  نرخ مالكيت خودرو در ايران در 10 سال گذشته 17 درصد افزايش يافت .

 به گزارش خبرآنلاين ، بررسي ها نشان مي دهد در پايان سال گذشته كمتر از نيمي از خانوارهاي ايراني داراي خودروي شخصي بوده اند به اين ترتيب نرخ مالكيت خودرو در كشور در سال 1393 به 45.8 درصد رسيد .

بررسي ها نشان مي دهد هر چند بازار خودرو در دو سال گذشته راكد بوده و افزايش قابل توجه قيمت اين كالا مانع از خريد آن توسط مردم شده است اما در همين دوره زماني نرخ مالكيت خودرو افزايشي در حدود 2.7 درصد را تجربه كرده است.  

 بر اساس اين گزارش در حالي كه نرخ مالكيت خودرو در اولين سال فعاليت دولت نهم 28.8 درصد بود، نرخ مالكيت اين كالاي بادوام در سال گذشته به 45.8 درصد رسد .

 هر چند تعداد خودروهاي سواري در ايران طي دو دهه اخير افزايش محسوسي را تجربه كرده است،اما برآوردها نشان مي دهد آهنگ رشد نرخ مالكيت از سال 1389، كه سال تشديد تحريم هاي بين المللي عليه ايران بود، كند شده است . بررسي آمارهاي ارائه شده زا سوي بانك مركزي نشان مي دهد در برخي سال ها نرخ رشد مالكيت خودرو حتي به 3 درصد نيز مي رسيد رد حالي كه در اوايل دهه نود نرخ رشد به يك تا دو درصد محدود شده است.

كندي آهنگ رشد خودرو ريشه در گراني قابل توجه قيمت اين كالا دارد . با افزايش نرخ دلار ، هزينه توليد خودرو به دليل وابستگي قابل توجه توليد خودرو به واردات افزايش يافت . در دو سال اخير انتظار براي كاهش قيمت خودرو به دليل بهبود شرايط اقتصادي  بين المللي سبب شده است خريداران روي خوشي به بازار خودرو نشان ندهند . تداوم ركود و كسادي بازار از يك سو و نارضايتي مردم از كيفيت و قيمت خودروي داخلي از سوي ديگر سبب شده است صنعت خودرو در موقعيت نامساعدي گرفتار آيد .

 برآوردهاي بانك مركزي نشان مي دهد هر چند 45.8 درصد خانوارهاي شهري ايران خودرو دارند اما با توجه به برخورداري برخي خانوارها از بيش از يك اتومبيل ، نمي توان رقم دقيقي را در خصوص تعداد خودروهاي تحت مالكيت شهري ها ارائه داد .

 هر چند نرخ مالكيت خودرو در سال هاي اخير افزايشي محسوس را تجربه كرده است اما برآوردها نشان مي دهد نرخ مالكيت موتوسيكلت در اين سال ها تغيير چنداني نكرده است . نكته مهم در اين ميان كاهش نرخ مالكيت موتورسيكلت در ميان خانوارهاي شهري است . آخرين برا.ردها نشان مي دهد 17.2 درصد خانوارهاي شهري ايران موتورسيكلت دارند .

 

سال

نرخ مالكيت اتومبيل شخصي

1384

28.8

1385

31.1

1386

33

1387

35.4

1388

36.6

1389

39.5

1390

42.2

1391

43.1

1392

44.4

1393

45.8

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    41 1
    از اون حرفها بودا. تهران ديگه جا نداره بس كه ماشين بي كيفيت ريختين دادين دست مردم. ماشالا همه هم تك سرنشين
  • مهدی A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    ما که دیگه نمی خریم
  • میثم A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    میخوان مردم برن ماشین بخرن
  • شهروند A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    ما جزو ماشين ندارهاشون هستيم ، ثبت بفرماييد