توضیحات رییس سازمان هواشناسی درباره رد تاثیر ال‌نینو بر هوای ایران و پیش‌بینی زمستان سخت ۹۴

واحد مرکزی خبر نوشت: رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان آنکه پدیده ال نینو تعیین کننده ترسالی و خشکسالی کشور نیست، گفت: رژیم بارشی ایران را بر هم کنش نوسان های جنوبی متعدد از جمله نائو، ام جی او و انسو تعیین می کند.

داود پرهیزکار در پنجمین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته افزود: پدیده ال نینو در حقیقت یک پدیده اقیانوسی و دریایی است و عامل اصلی آن نیز تغییرات دمای سطح آب است.

وی گفت: اگر دمای سطح آب افزایش یابد و از درصد نرمال خود بالاتر رود و در آن صورت پدیده ال نینو ایجاد می شود و اگر دمای سطح آب از درصد نرمال خود کمتر شود، پدیده لانینا شکل می گیرد.

پرهیزکار افزود : ال نینو در منطقه حاره ای اقیانوس آرام شکل می گیرد و همزمان با این پدیده سامانه هواشناسی نوسان جنوبی به انجام تغییرات در این دو منطقه اقیانوس فشار وارد می کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: با غالب شدن و ترکیب این دو پدیده ال نینو و لانینا پدیده دیگری به نام انسو ENSO شکل می گیرد که در چند فاز گرم (ال نینو)، سرد (لانینا) و خنثی تغییراتی منفی یا مثبت نیم درجه نسبت به درصد نرمال به وجود می آورد.

رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: وقتی انسو در فاز گرم باشد (ال نینو) و بارش ها عمدتا در منطقه غرب قاره امریکای لاتین نزدیک پرو و شیلی ایجاد خواهد شد و در منطقه شرق آسیا کشورهای چین، فلیپین، اندونزی، مالزی و استرالیا دچار کم بارشی و خشکسالی می شود.

وی با بیان آنکه اگر انسو در فاز سرد باشد (لانینا) و بارش ها در منطقه شرق آسیا و غرب قاره امریکای لاتین کاهش می یابد، گفت: با توجه به آنکه این پدیده در مقیاس جهانی عمل می کند و در آب و هوای بسیاری از مناطق می تواند تاثیرگذار باشد، اما بیشترین تاثیر در همان منطقه عمل حوزه عملیاتی خود است و چون جو یک سیال پیوسته است هرگونه نوسان به ویژه با مقیاس سیاره ای می تواند بر تغییرات آب و هوایی نقاط دیگر تاثیر گذاشته و میزان تاثیرگذاری آن به فاصله و حوزه فعالیت این پدیده با توجه به بزرگ مقیاسی آن کم، زیاد و یا حتی بدون تاثیر خواهد بود.

رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: با این حال اثر انسو بر روی خاورمیانه و کشور ما تعیین کننده برای رژیم های بارشی نیست و به عبارت دیگر اثر انسو با سایر نوسانات جوی به ویژه نائو (نوسان اقیانوس آتلانتیک شمالی) و ام جی او روی اقیانوس هند شکل می گیرد و برآیند برخورد و هم کنشی این دو پدیده رژیم بارشی را برای ایران تعیین می کند.

پرهیزکار گفت: بررسی پدیده های هواشناسی حاکی از این است که سال های همراه با ال نینو کشورمان کم بارش بوده و سال های که همراه با لانینا بوده بارش های مناسبی را در کشور شاهد بوده ایم و این نشان می دهد که انسو به تنهایی تعیین کننده ترسالی و یا خشکسالی برای ایران نبوده است.

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: اما اثر جزیی انسو در فاز گرم ال نینو بر روی خاورمیانه و ایران کمکی به بارش های بهتر بوده و به بیان دیگر با وجود پدیده انسو در جو به علت ال نینو بارش های ایران مناسب بوده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    94 14
    ماشاا.. هزارماشاا.. هواشناسی کشورمون اونقدر قویه که بعد از اینکه یه بادی بارونی رگباری زبونم لال سیلی رخ میده بعدش تازه میگن ما که پیش بینی کرده بودیم بعله، ما هم دیدیم پیش بینیتون رو فقط نمیدونم چرا، اجنبی ها دقیقتر مملکت خودمون رو پیشبینی میکنن. یه سر به yahoo weather یا weather.com هم بزنین ضرر نمیکنین... حداقل یاد بگیرین ازشون.
    • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
      26 1
      دقیق‌تر از foreca.com سایت هواشناسی وجود نداره. یه تنه کل کار هواشناسی ایران رو می‌کنه.
  • علی SK ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    101 3
    ما که نفهمیدیم چی گفتی
  • امیر از کاشمر A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    95 2
    چی گفته بابا... مگه تو دانشگاه داری حرف می زنی... درست بگو ببینیم اوضاع چطوره...
  • احمد ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    75 1
    واضح بگن ما هم بفهميم
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
      110 5
      عمدا اینجوری گفت، که بعدا اگه برعکس شد بگن ما تو حرفامون اشاره کردیم که ال نینو رو ایران تاثیر داره.
  • بی نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    22 2
    اينايي كه گفتي بالاتر از ديپلمه. داداش ما همون ياهو رو نيگا ميكنيم تا سيل زده نشيم. شما هم هميشه قبلا گفته بودي
  • پوریا A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    22 0
    بیچاره هواشناسی درست پیش بینی کرده بودا که پدیده ال نینو به ایران نمیرسه؟پاییز نشده همه جا رو آب برد.آب کل یک استان قطع شد و....
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    24 0
    عاقا منضورش اين بود كه اگر بد بود ما گفته بوديم اگر خوب بود ما گفته بوديم اگر هم اتفاقي نيوفتاد اين بلاد غربي دارن حمله رسانه اي ميكنن تو ياهو ويتر زمان دقيق بارش و ميزان بارش و منطقه دقيق بارشي رو از ده روز قبل اعلام ميكنه اونوقت اوشون تركونده ٣ تا فرضيه فوق العاده قوي مطرح ميكنه اونم تو نمايشگاه راه و شهر سازي؟؟؟؟ خدا قوت رييس
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    18 1
    من که پیش بینی هواشناسی رو از weather.com میگیرم تا الان که اشتباهی ازشون ندیدم
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    11 1
    خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    24 0
    عزیزانم ال نینو تاثرش رو داره بر روی کشور میزاره سیل های که در غرب راه افتاده مربوط به همین پدیده هست . دیگه رد کردن یا نکردن نداره
  • جلال A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    9 0
    نکنه خودتون یه تحقیق کنید ها همش از تحقیقات امریکا و اروپا بخونید و برای ما بلغور کنید . اینا همش برای مناطق اقیانوس ارام و امرییکا بود که دانشمندا
  • بی نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    10 2
    اینقدر پیچوندین ، کمی خلاصه تر بگید خب .
  • ترنج A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    18 0
    خداییش روی بعضیا رو سفید کردی با این مدل حرف زدن
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    21 4
    انسان های بزرگ هیچگاه به کوچکی فردایشان نگاه بزرگ نمیکنند چون از بزرگی کوچک امروزشان فردایی کوچکتر از بزرگی دیروز خواهند ساخت..» . ., . . . . .. به امامزاده هاشم قسم منم نفهمیدم منظورشو ولی با کلاس بود.
  • علی A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
    43 0
    فرمودند هوا صاف تا قسمتی ابری همراه با بارش فراوان به همراه تابش خورشید در برخی مناطق همراه باب باد شدید در ایران
    • حلما A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
      1 0
      خخخخخخخخخخخخخخخ.دمت گرم دقیقا همینو گفت
  • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    اغا من کار به این حرفا ندارم جنوب غرب فارس بارندگی دارد یانه
  • علی A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    معنی و کل حرفای ایشان یعنی اینکه هر اتفاقی بیافتاد همان النبننو و مالننیوست دیگه
  • رضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    تو هر چیزی میخاین کلاه بزارید سرمردم بابا این که دیگه اختلاس نیست وقتی هواشناسی امریکا تایید کردشما هم تایید کنید چیزی ازتون کم نمیشه حتما باید بگید حرف حرف خودتونهکل اروپا وامریکا ابن پدیده و تاثیرشو رو ایرات تایید کردن چ
  • سید مهدی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    من آخرش نفهمیدم ابن پدیده شامل ایران میشه یانه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ان شاالله بشه .یه برف بزنه.الان دارن اینجوری رد میکنن میزنن تو ذوقمون حالا اگه ان شاالله این اتفاق افتاد خسارت دیدیم حالا میخوان چه بهانه ای بیارن؟؟؟کل جهان تایید کردن جز اینا.همه ی کشور های جهان گفتن زمستان سردی داریم حالا اینا میان .....
  • hamid A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    حالو کاکو بگین سیل میاید یا نه اگر میاد بریم خانه هامون را بیمه کنیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اصلن حرفاشون ضد و نقیضه: 1 گفت: رژیم بارشی ایران را بر هم کنش نوسان های جنوبی متعدد از جمله نائو، ام جی او و "انسو" تعیین می کند. 2 رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: با این حال اثر "انسو" بر روی خاورمیانه و کشور ما تعیین کننده برای رژیم های بارشی نیست. 3 رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: اما اثر جزیی "انسو" در فاز گرم ال نینو بر روی خاورمیانه و ایران کمکی به بارش های بهتر بوده و به بیان دیگر با وجود پدیده انسو در جو به علت ال نینو بارش های ایران مناسب بوده است.
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    متل مبگی استاد
  • مهدی A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    خیلی خوب
  • سحر A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    خدایی رشته هواشناسیم باکلاسه ها ..همش توش حرفایه خارجی داره باید بریم خارجی یاد بگیریم تا بفهمیم هوا گرمه یا سرد..خیلی کلاس داره ما که بیسوادیم تا اخره اسفند صبر میکنیم اگه سرد شد تازه میفهمیم این اقا چی گفته..بعد سال دیگه خودم میام ترجمه میکنم..
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    اوکی شما درست میگییییییی.اما مملکتو اب برره بازم شما درست میگییییییی در هر صورت حرف حرف شماس
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    یا خود خدا این چی گفت هیشکی متوجه نشده بعنی هیشکیا ؟؟ عجیبه . مسولین یه بازنگری بکنن تو دادن سمت به ایشون. با این حرف زدن امسال زمستون نمیریم خیلیه . یا جده سادات خودت بهمون رحم کن
  • حسین IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 1
    یعنی می خوای بگی ما هم بلدیم پدیده های هواشناسی رو تعریف کنیم؟ دکتر یه سر به foreca.com بزن به تنهایی کل وظیقه سازمان عریض و طویل شما رو به دوش می کشه شما هوای دوساعت اینده رو پیش بینی کنه دو سه ماه پیش کش .