۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

چرا ترکیه مهمترین متحدان آمریکا در سوریه را با ضربات هوایی تهدید کرد؟

به گزارش خبرآنلاین روزنامه ماسکوفسکی کمسمولتس روسیه در گزارشی به ماهیت رویکرد ترکها در قبال آمریکا پرداخته است و این پرسش را مطرح می کند که چرا مهمترین متحدان آمریکا از سوی ترکیه تهدید می شوند؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  از وارد کردن ضربات به کردهای سوریه که مهمترین متحدان ایالات متحده در مقابله با داعش هستند، هشدار داد. ظاهراً اعلام شهر سوری تل ابیض واقع در مرز سوریه با ترکیه به عنوان بخشی از خودمختاری کردی، باعث این اظهارات تهدید آمیز شد.

گفتنی است که نیروهای کردی چندی پیش این شهر را از دست داعش آزاد کردند. اما مسأله اینجاست که تل ابیض دو منطقه کردنشین کوبانی و جزیره را به هم متصل می کند و جابجایی نیروی انسانی، اسلحه و محصولات نفتی از ترکیه به قسمت های سوریه زیر نظر داعش و از آنجا به ترکیه صورت می گیرد.

ترکیه تجزیه می شود؟

نویسنده در ادامه به نقطه نظر طغرول اسماعیل کارشناس سیاسی ترکی اشاره کرده که معتقد است تشکیل دولت کردی در نزدیکی مرزهای کشور خود را مغایر با منافع ملی ترکیه اعلام کرد زیرا ممکن است در مرحله بعدی بخشی از سرزمین ترکیه جدا شود.

ولی میراب شامویف رئیس اتحادیه بین المللی اتحادیه های اجتماعی کردی این اظهارات جنگ جویانه اردوغان را مضر برای خود ترکیه دانست چرا که کشورهای اروپایی و ایالات متحده مخالف این اقدامات است. به عقیده شامویف، اردوغان در آستانه انتخابات مجلس نمی تواند جلوی خود را بگیرد و احساسات خود را کنترل کند چرا که کردهای ترکیه و حزب دمیرتاش مانع از رسیدن حزب اردوغان به اکثریت پارلمانی شده اند.

متحدان آمریکا در سوریه دوباره به دشمنان ترکیه تبدیل شده اند

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه نزاویسیمایا گازتا، با ذکر تفاصیل بیشتر خبر فوق را اینگونه تفسیر می کند که دسته های کردی در قسمت های شمال غربی و شمالی سوریه مناطق قابل توجهی زیر نظر دارند و سعی می کنند به سمت جنوب حرکت کنند و نیز از نفوذ دسته های مخالفان سنی از ترکیه به عمق خاک سوریه ممانعت می نمایند.

این دسته ها در خاک ترکیه توسط آمریکا و کشورهای دیگر ناتو به ظاهر برای مقابله با داعش  آماده می شوند ولی در حقیقت امر علیه نیروهای اسد به کار گرفته می شوند. از سوی دیگر، در حالی که روسیه به کردها اسلحه نمی دهد، آمریکایی ها مشغول مسلح کردن آنها می باشد.

تجزیه عراق و سوریه

نویسنده هدف راهبردی آمریکا را اینطور تعبیر می کند: تجزیه سوریه و عراق و ایجاد دولت های قومی و خودمختاری های جدید در خاک این دو کشور که همه کیان های دولتی کوچک جدید توسط واشنگتن کنترل خواهند شد. این کار در قسمت شمالی عراق انجام شده است و کردستان عراق با حمایت نظامی آمریکا تقریباً مستقل شده است که این امر باعث نارضایتی مقامات رسمی  بغداد می شود. ترکیه هم از این وضع ناراضی است و معتقد است که سوریه و عراق نباید تجزیه شوند.

نویسنده این مقاله حاضر نیست اظهارات جنگ جویانه اخیر اردوغان را به طور کامل محکوم کند. وی اضافه می کند که جدیداً سعی کردند روسیه را به بحث بی معنی در این مورد جلب کنند که در رسانه‌های گروهی شایعه درباره بررسی امکان افتتاح دفتر رسمی کردستان سوریه در روسیه پخش شد. البته منبع مطلع نزاویسیمایا گازتا در وزارت امور خارجه روسیه این اطلاعات را تکذیب کرد که آندری کارلوف سفیر روسیه در آنکارا نیز اعلام نمود که روسیه در تماس های بین المللی خود علیه منافع کشورهای دیگر اقدام نمی کند.

مهمترین مساله بین واشنگتن و آنکارا

ولی سفیر آمریکا در وزارت امور خارجه ترکیه حرف های دیگری بر زبان آورد. به تعبیر نویسنده، مسأله کردی به مهمترین مورد اختلاف نظر بین آنکارا و واشنگتن در خاور میانه تبدیل شده است. سرلشکر یوری نتکاچف کارشناس نظامی اظهارات اردوغان علیه کردهای سوریه را اقدام تبلیغاتی انتخاباتی دانسته ولی توسل ترکیه به زور را هم بعید ندانست.

به گفته این کارشناس، آغاز مبارزه مسلحانه ترکیه با کردهای سوریه و عراق می تواند اوضاع منطقه را تغییر دهد که این امر با منافع روسیه در خاورمیانه سازگار نیست چرا که ترکیه می تواند بخشی از سوریه را اشغال کرده و علیه متحدان آمریکا در مقابله با داعش بجنگد. تضعیف کردها باعث بی نظمی بیشتر در سوریه خواهد شد. به عقیده نتکاچف، روسیه و کشورهای ذی علاقه دیگر باید در مذاکرات وین این مسأله را مطرح کنند. آلمان می تواند در این زمینه متحد روسیه شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =