در 10 کیلومتری شمال شرقی سمنان در نقطه‌ای کوهستانی به نام سارو آثار دو قلعه بسیار محکم و تسخیرناپذیر به چشم می‌خورد که طرز ساختمان و انتخاب محل بنای آن‌ها قابل توجه است، این قلعه‌ها در دو طرف کلاته یا مزرعه سارو که چشمه‌ساری زیبا است واقع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبر انلاین قلعه شمالي بر اثر گذشت زمان و بروز سوانح طبيعي و تخريب افراد گنج ياب تا اندازه‌اي ويران شده و خالي از سكنه است، ولي اسكلت محكم آن ابهت خاصي به اين دره بخشيده است، قلعه جنوبي نيز كه بر روي قله بسيار بلندي بنا شده، به قدري محكم و تسخيرناپذير است كه يكي از مهم‌ترين قلعه‌هاي دفاعي شرق ايران محسوب مي‌شد.
ظاهراً ساختمان قلعه سه طبقه بوده است و چنين به نظر مي‌رسد كه طبقه اول آن جاي چهارپايان و طبقه دوم محل سكونت رعايا و خانواده آنان و طبقه سوم كه داراي معبد و حمام و آبدارخانه بود و آن را بارگاه مي‌ناميدند، محل سكونت سربازان مدافع و بزرگان قلعه بود.
از موارد جالب توجه در اين قلعه، بردن آب چشمه كلاته سارو به بالاي قلعه بود. با تسطيح زمين آب چشمه‌اي كه در حدود چند صد متر از قلعه پايين‌تر بود، به بالاي قلعه مي‌رسيد و مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

سارو
چهار گوشه هر يك از قلعه‌هاي سارو، برج‌هايي به منظور ديده‌باني ساخته شده كه بسيار جالب توجه و ديدني است.
تاريخ بناي اوليه قلعه‌هاي سارو را به دوره پيشداديان و كيانيان نسبت مي‌دهند، ولي در زمان‌هاي مختلفي چون دوره اشكانيان و اسپهبدان طبرستان، يكي از پايگاه‌هاي مهم آن‌ها بود و مورد استفاده قرار مي‌گرفت. همچنين اين قلعه به مدت دو قرن مركز تجمع افراد فعال فرقه باطنيان بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =