روزنامه اعتماد در گفت وگویی با علی اکبر محتشمی پور وزیر اسبق کشور و عضو مجمع روحانیون مبارز نوشت: انجمن حجتیه ورود در عرصه سیاست را مانع بزرگی در راه خودشان می‌دانستند و لذا منع می‌کردند و طرفداران خودشان را تحریم کرده بودند که به هیچ‌وجه در مبارزاتی که آقا در سال ٤١ به رهبری روحانیت قم برپا کرده بود، نباید شرکت کنید و با شاه و رژیم پهلوی نباید مخالفت شود و در سیاست نباید وارد شوید.

اهم سخنان وی درباره عملکرد انجمن حجتیه را در ادامه بخوانید:

**ساواك هم در تبليغ و ترويج بهاييت نقش داشت و هم در تقويت و ترويج انجمن حجتيه؛ دليلش هم اين است كه ادارات زمان شاه يا ارتشي‌ها اجازه فعاليت‌هاي مذهبي نداشتند اما ژنرال‌هاي بزرگ در داخل ارتش شاه بودند كه اينها بهايي بودند و ترويج و تقويت بهاييت مي‌كردند و كساني بودند كه عضو انجمن حجتيه بودند؛ از هر دو اين گروه‌ها كه در خارج به جان هم افتاده بودند و درگير بودند و اصلا كار يكي تبليغ بهاييت بودند و كار ديگري تبليغ امام زمان بود، اينها هر دو با هم در حال جنگ بودند، منظورم جنگ مسلحانه نيست بلكه از نظر فكري و عقيدتي با هم مشكل بودند و البته كتك‌كاري هم بين اين افراد وجود داشت.

**امام به خاطر اعتراض به كاپيتولاسيون و دستگير و به تركيه تبعيد شد و بعد به نجف. در انجمن حجتيه اگر كسي اسم كاپيتولاسيون را مي‌آورد از انجمن اخراج مي‌شد؛ چيزي كه حتي در ادارات شاه هم نبود. موافق و مخالف كاپيتولاسيون در ادارات شاه هم بودند ولي اين‌طور نبود كه او را اخراج كنند و بگويند كارمند اين اداره نيستي. اما انجمن حجتيه حتي از اين هم پايين‌تر بود يعني به مجرد اينكه كسي وارد سياست مي‌شد، اخراج مي‌شد. انجمن حجتيه يك جريان كاملا وابسته به ساواك بود كه ريشه‌هاي اين انجمن به خارج و انگليس وابسته بود و اينها همين امروز در نظام جمهوري اسلامي ريشه دوانده‌اند.

**وقتي انقلاب اسلامي پيروز شد، مسوول اين انجمن يعني پدر معنوي اين انجمن، مرحوم آقاي «حلبي» به امام پيغام داد كه من امروز ١٥، ١٦ هزار دكتر، مهندس و متخصص در رشته‌هاي مختلف در انجمن دارم كه اينها مي‌توانند مملكت را اداره كنند؛ حالا كه مملكت پيروز شده و در دست شما افتاده، شما مي‌توانيد از اين نيروها استفاده كنيد. جوابي كه امام به آقاي حلبي [نام شناسنامه‌اي او هم آقاي تولايي بود] داد، اين بود كه همان مردمي كه انقلاب كردند مي‌توانند حكومت كنند و كشور نيازي به متخصصين شما ندارند؛ جواب قاطع و دندان‌شكني هم بود. به مرور زمان اينها فعاليت داشتند و به خاطر همين تفكرات‌شان امام اجازه ندادند كه در امور كليدي مديريتي بالا از اينها استفاده شود.

**يك بار آقاي ولايتي خدمت امام رسيده بودند و پرسيده بودند كه بعضي از اعضاي انجمن حجتيه كه متخصص هستند و در مسائل سياسي مهارت دارند، پيشنهاد مي‌شوند براي سفارت، در خارج به عنوان سفير يا كاردار مشغول شوند، نظر شما چيست؟ امام مخالفت كرده بودند و گفته بودند اينها نمي‌توانند وارد اين پست‌ها شوند.

**بعد از سخنراني امام، انجمن حجتیه اعلام كردند که ما منحل كرديم و مرحوم «خزعلي» را واسط قرار دادند و در نهايت حضرت امام نظر قاطع‌شان را به آقاي خزعلي گفته بودند و آنها هم اعلام انحلال كردند.

** امروزه انجمن حجتيه و جريان‌هاي مشابه انجمن حجتيه، فرقه هستند. اصولا فرقه‌ها در تاريخ اين‌گونه هستند و بودند كه خودشان را حق مطلق مي‌دانستند و غير از خودشان را باطل مطلق و معتقد بودند كه باطل بايد از بين برود هر قدرتي هم كه مي‌خواهد باشد. انجمن حجتيه بيشتر اعضايش تحصيلكرده هستند و اينها را از دانشگاه‌ها انتخاب مي‌كنند و چهره‌هاي خوشفكر و خوش‌استعداد را جمع مي‌كنند و مي‌آورند.

**مصباح‌يزدي يك جرياني را در مملكت راه انداخته كه در اركان نظام، اعم از سپاه، بسيج، دستگاه‌هاي دولتي و همه را پشتيباني مي‌كند و او هم خشن است و هر كس غير از اين تفكر را داشته باشد، مرتدّ مي‌دانند و معتقدند از دين خارج است و بايد حذف شود. اين دوتا هم دو روي يك سكه هستند، [مي‌خندد] هم انجمن حجتيه و هم داستان خوارجِ اين شكلي. اين يعني تفكر فرقه‌گرايانه كه خودشان را حق مطلق مي‌دانند و ديگران را باطل مطلق مي‌دانند و واجب‌الحذف از صحنه روزگار مي‌دانند، اصلا حق حيات براي مخالف خودشان قائل نيستند. براين اساس صرفا انجمن حجتيه نيست كه اين گرايش دارد، غير از انجمن حجتيه هم وجود دارد.

 

**يك بخشي هم يك فرقه ديگري هستند كه اينها نه انجمن حجتيه هستند، نه جريان آقاي مصباح اما اينها خودشان افراد بي‌‌سواد يا كم‌سواد تحت عنوان مقد‌س‌نماها هستند يا مداح‌هايي كه مداحي مي‌كنند و بعد شروع به سخنراني وسط روضه مي‌كنند و بعد هم حكم قتل افراد را بين روضه خودشان صادر مي‌كنند و خودشان را حق‌مطلق مي‌دانند و باقي را باطل مطلق و اين افراد نفوذ دارند. بعضي وقت‌ها زمينه نفوذ براي اينها فراهم است؛ در هشت سالي كه آقاي احمدي‌نژاد بود زمينه نفوذ در درون اركان نظام براي انجمن حجتيه، جريان آقاي مصباح، مقدس‌نماها ومداح‌ها در همه سطوح فراهم بود. خيلي راحت اينها آمدند حتي استخدام شدند، استخدام‌هاي وسيع در سطح دستگاه‌هاي مختلف كشور و آزادي مطلق داشتند و هر كاري دوست داشتند، كردند. در اين دو سال اخير دولت مبتلاست به يك دستگاه مريضي كه جريان انجمن حجتيه و جريان آقاي مصباح‌يزدي و جريان مقدس‌نماها، در آن نفوذ كردند و كاري هم نمي‌شود كرد.

** نفوذ انجمن حجتيه از مرحله اعلام هشدار گذشته؛ يعني از خط قرمزهاي بسيار پررنگ عبور كردند و برخورد با اينها خيلي سخت شده است و تنها مدد الهي است كه مي‌تواند كمك كند و آن چيزي را كه امام هشدار داد در گذشته امروز عين آتش زير خاكستر است.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    14 37
    خدا لعنت کند دروغ گویان و تهمت زنندگان به مومنان را
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    37 1
    صدا و سیما اولیشه
  • بی نام RO ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    24 2
    یعنی ولشون کنیم تا هر کار خواستند با مملکت بکنند چون خودشان را حق مطلق می پندارند. خدا هیچوقت کمک نمی کند تا زمانیکه که ما خودمان قدم برنداریم. اگر آنها را می شناسید و خطر برای منافع ملی می دانید برکنار نکردنشان خیانت به ملت و از بین بردن حق الناس است و خسر الدنیا و العاقبت می شوید.
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    9 49
    به نام خدا آقای محتشمی پور از خدا بترس و دست از دروغ گویی بردار . انجمن هیچ ربطی به گفته ای کذب شما ندارد. این شما هستید که نگران پست و مقام این دنیا هستی و نتیجه رفتار شما هم جامعه امروز ماست . انجمن هیچ گاه بدنبال دنیا و دنیا پرستی نبوده و نیست . در نهایت همه روزی در مقابل خدای متعال نسبت به اعمال و گفته های خود پاسخگو خواهیم بود . تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
  • سعید A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    6 67
    البته تندروی های اقای محتشمی رو فراموش نمی کنیم.... مقام معظم رهبری فرمودند در نبود علامه طباطبایی و شهید مطهری باید از آقای مصباح استفاده کرد. این سخنان آقای محتشمی جفای به آقای مصباح است واقعا متاسفم
    • بی نام A1 ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
      3 10
      لزوما همه این سخنان را نمی پسندند.
  • هادی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    4 40
    یادم هست زمانی مثله این صحبتها مطرح میشد زمانی که حلقه کیان و تیوریسن های روشنفکر از پاسخ علمی به اشکالات و نظرات نظری مصباح یزدی عاجز بودن شروع به تخریبش کردن که بعدا یه کتاب به نام مصباح دوستان نوشته شدیادش بخیر فضای جامعه واقعا عجیب بود الان خیلی آروم. تره
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    5 22
    کمی خدا ترس باشید
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    31 5
    بسیار مفید و ارزنده بود . کلا وقایع تاریخی درسهای زیادی دارد که درصورت برداشت درست سعادت بشر تأمین خواهد شد. داعش و کلیه گروههای تکفیری هم از این نوع تفکرات به وجود آمده اند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    24 4
    عالی بود
  • سیدمهدی کاظمی A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    34 1
    نمونه بارزش همین دلواپسان.
  • بی نام DE ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    21 4
    حقیقتى انگار ناپذیر نفوذ انجمن حجتیه را جدی بگیرید اونها همه جا هستند خطر آنها کمتر از جاسوس دشمن نیست