ایسنا نوشت: وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی مداخله جویانه با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد سوریه‌ای جدید بدون حضور اسد و اجرای اصول توافقنامه ژنو1، مدعی شد عملیات نظامی روسیه در سوریه اوضاع را پیچیده‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان پس از نشستی با آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با روزنامه "الریاض" عربستان خواهان اجرای توافقنامه ژنو1 که در آن به تاسیس دولتی انتقالی با حضور چهره‌هایی از دولت و مخالفان سوریه، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تاکید شده را خواستار شد و گفت: امیدوارم به زودی شاهد تشکیل سوریه‌ای جدید بدون حضور بشار اسد(رئیس جمهور سوریه)باشیم.

وی افزود: اکنون راه حل بحران سوریه بر زمان و نحوه برکناری بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) و انتقال به آینده‌ای جدید بدون حضور اسد با اتکا به اصول توافقنامه ژنو یک استوار است.

الجبیر درباره حضور نظامی روسیه در سوریه نیز مدعی شد: "دخالت" نظامی روسیه درسوریه تا حدی حل بحران سوریه را پیچیده کرده است.

وی با اشاره به مذاکراتش با مقامات روسی درباره اهمیت اجرای توافقنامه ژنو یک گفت: ما در این مورد با روس‌ها توافق داریم اما اختلافات ما با آنان در نشست اخیر وین به زمان و شیوه برکناری اسد از قدرت مربوط است و درباره دیگر مسائل توافق وجود داشت.

الجبیر ادامه داد: ما به رایزنی‌های خود تا دستیابی به راه حلی در مورد زمان برکناری اسد ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه عربستان درباره آینده یمن نیز گفت: یمن پس از رنج بسیاری که به دلیل "کودتای" حوثی‌ها ونیروهای حامی صالح متحمل شد، آینده خوبی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه یمن به دلیل سیاست‌های "شکست خورده" علی عبدالله صالح (رئیس جمهوری پیشین یمن) در طول سه دهه گذشته، مشکلات زیادی داشته است، تاکید کرد: تلاش‌ها با همکاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که با عربستان همپیمان هستند و دیگر کشورهای عضو ائتلاف در راستای حمایت از دولت "مشروع" و برقراری "امنیت و ثبات" در این کشور ادامه دارد.

این مقام عربستانی در ادامه مدعی شد: اقدامات نظامی کشورهای ائتلاف عربی با درخواست دولت "مشروع" یمن و طبق بند 51 منشور سازمان ملل و با هدف مقابله با هر خطری که عربستان و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری را تهدید می‌کند از جمله خطر سلاح‌های سنگین و موشک‌های بالستیک که حوثی‌ها در اختیار دارند، آغاز شد.

وزیر خارجه عربستان در ادامه درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 نیز مدعی شد: "این توافقنامه تنها یک مشکل را برطرف کرده اما دیگر چالش‌های موجود در منطقه از جمله ادامه اختلافات و درگیری‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، بحران سوریه و چالش‌های تروریستی در یمن و عراق هنوز وجود دارد و ایران همچنان در امور منطقه "دخالت" می‌کند. امیدوارم که این توافق باعث شود سیاست‌های ایران در قبال کشورهای منطقه تغییر کند و ایران سیاست‌هایی چون حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را در پیش بگیرد تا به این ترتیب همگی در مسیر برقراری امنیت و ثبات و رفع تنش‌ها و درگیری‌ها از منطقه با یکدیگر روابط خوبی برقرار سازیم."

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =