مهرنوشت ،کشت زعفران موردتوجه کشاورزان چهارمحالی قرارگرفته به‌طوری‌که امسال سطح زیر کشت گیاه زعفران دو برابر شده و ادامه این روند، این استان را تبدیل به یکی از قطب‌های تولید زعفران می کند.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کوچک جنوبی غربی کشور است که بر روی رشته‌کوه زاگرس واقع‌شده است.

شرایط اقلیمی خاص منطقه و سردسیر بودن این استان زمینه را برای رشد گیاهان دارویی بسیاری در این استان فراهم کرده است که هم‌اکنون بسیاری از کشاورزان استان در کنار کاشت محصولات کشاورزی رو به کاشت گیاهان دارویی آورده‌اند.

یکی از مهم‌ترین گیاهانی دارویی و غذایی که چند سالی است موردتوجه کاشت کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری قرارگرفته است، گیاه زعفران است.

وجود زمین‌های حاصلخیز و برخورداری از موقعیت اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی منحصر موجب شده تا این استان، استعداد کشت انواع محصولات مختلف را داشته باشد و زعفران یکی از این محصولات است که در سال‌های اخیر کشت آن در استان، نتایج درخور توجهی در اختیار محققان و کشت کاران قرار داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرساله زمین‌های بیشتری توسط کشاورزان به کاشت زعفران اختصاص پیدا می‌کند.

درآمد بالا از کاشت گیاه زعفران و همچنین مقاوم بودن گیاه به کم آب و نیاز آبی کم موجب شده که این گیاه موردتوجه کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری قرار بگیرد و روزبه‌روز اراضی بیشتری زیر کشت گیاه زعفران برود.

شرایط اقلیمی استان چهارمحال و بختیاری برای کاشت گیاه زعفران مناسب است

یکی از کشاورزان چهارمحالی که در تولید زعفران فعالیت دارد به خبرنگار مهر گفت: شرایط اقلیمی استان چهارمحال و بختیاری برای کاشت گیاه زعفران مناسب است و کشاورزانی که زعفران می‌کارند درآمد خوبی دارند.

شهریارپور ادامه داد: نیاز کم گیاه زعفران به آب و قیمت بالای فروش این گیاه از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه است که کشاورزان به سمت کاشت آن علاقه نشان داده و کاشت این گیاه را موردتوجه قرار داده‌اند.

وی گفت: هم‌اکنون کشت این گیاه در نقاط مختلف استان مانند شهرستان بن، فرخ شهر و... موردتوجه قرارگرفته است.

این کشاورز چهارمحالی بابیان اینکه بازارپسندی زعفران تولیدی چهارمحال و بختیاری بسیار بالا است، تأکید کرد: کاشت زعفران توسط پیاز آن در سال اول صورت می‌گیرد و تا مدت هفت سال متوالی محصول می‌دهد.

وی افزود: زعفران گیاهی است که نیاز به زمین مرغوب و آب فراوان ندارد و در هر اقلیمی می‌توان آن را کشت داد و منبعی برای کسب درآمد است.

شهریار پور شروع برداشت این گیاه را از آبان ماه عنوان کرد و افزود: از هر هکتار متوسط چهار ونیم کیلو زعفران برداشت می‌شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر به اشاره به اینکه روند کاشت زعفران در چهارمحال و بختیاری موردتوجه بیشتر قرارگرفته، گفت: سطح زیر کشت زعفران در استان چهارمحال و بختیاری دو برابر شده است.

در سال جاری ۱۰۰ هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان به کشت زعفران اختصاص داده‌شده است که نسبت به سال گذشته کشت زعفران در این استان دو برابر شده استذبیح‌الله غریب عنوان کرد: هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری در سال جاری ۱۰۰ هکتار دیگر از اراضی کشاورزی استان به کشت زعفران اختصاص داده‌شده که نسبت به سال گذشته کشت زعفران در این استان دو برابر شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری افزود: طی بررسی‌ها برداشت زعفران از هر هکتار در این استان حدود چهار الی ۴.۵ کیلوگرم است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه سطح ارتفاع این استان از سطح دریا بسیار بالا است و شرایط اقلمی این استان مناسب برای رویش گیاه زعفران است، زعفران تولیدی این استان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و هم‌اکنون مشتری خارجی و داخلی بسیاری زیادی دارد.

وی گفت: زمان برداشت زعفران در استان چهارمحال و بختیاری آبان ماه است به مدت یک هفته است که برداشت زعفران در این استان آغازشده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: قیمت هر کیلو زعفران مرغوب در حال حاضر حدود شش تا هفت میلیون تومان است که قیمت بالای زعفران درامد خوبی برای کشاورز به ارمغان می‌آورد.

یکی از کارشناسان صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زعفران تولیدی استان چهارمحال و بختیاری به علت رویش در شرایط اقلیمی سرد معتدل دارای کیفیت بالایی است به‌طوری عطر و رنگ زعفران تولیدی چهارمحال و بختیاری بسیار مطلوب است

هادی خلیلی ادامه داد: برند سازی زعفران چهارمحال و بختیاری بسیاری ضروری است و باید این مهم موردتوجه بیشتر قرار گیرد.

بسته‌بندی مناسب زعفران این استان و توزیع مناسب در کشور می‌تواند زمینه رشد و توسعه کشت و تولید زعفران را در این استان فراهم کند.

این دانش‌آموخته صنایع غذایی عنوان کرد: بسته‌بندی مناسب زعفران این استان و توزیع مناسب در کشور می‌تواند زمینه رشد و توسعه کشت و تولید زعفران را در این استان فراهم کند.

وی اظهار داشت: زعفران یک محصول کشاورزی است که قیمت آن بسیار بالا است و می‌تواند کشت آن در چهارمحال و بختیاری موجب افزایش درآمد کشاورزان شود.

خلیلی گفت: باید تلاش شود که درامد اصلی کشت زعفران عاید خود کشاورز شود تا اراضی بیشتری زیر کشت زعفران برود.

زعفران یکی از گیاهانی است که خواص دارویی داشته و ضد سرطان و ضدافسردگی است و همین عامل مهم باعث شده مصرف‌کنندگان آن رو به افزایش برود.

زعفران دارای پیازی با غلاف قهوه‌ای‌رنگ همراه با ساقه و شش گلبرگ بنفش و سه رشته کلاه قرمزرنگ است و کلاله نارنجی‌رنگ گل آن استفاده می‌شود.

ایران با ۲۵۴ تن تولید بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان است و این استان نیز در مسیر قرار گرفتن استان‌های پر تولید کشور است که توجه به کشات این گیاه بار ارزش می تواند روند توسعه این استان را شتاب دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =