شهروند نوشت:

همزمان با تدوین و اجرایی شدن دومین بسته خروج از رکود که برپایه تحریک تقاضا و پرداخت تسهیلات خرد به متقاضیان شکل گرفته است، بار دیگر معضل موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و سهم بالای آنها در نابسامانی‌های بازارپول و کل اقتصاد برجسته شده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تا زمانی که این نوع موسسات با دراختیار داشتن حدود ٢٥‌درصد از نقدینگی کشور فعالند، طرح‌های ساماندهی اقتصاد به‌طور کامل به اهداف خود نخواهند رسید.

برهمین اساس روز گذشته نیز دومقام بانکی درباره موسسات غیرمجاز هشدار دادند، یکی (رئیس‌کل بانک مرکزی) به مردم هشدار داد که فریب این نوع موسسات را نخورند و دیگری (مدیرعامل بانک پاسارگاد) به دولت و تصمیم‌سازان هشدار داد.در این زمینه رئیس ‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که اسامی تمام بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری دارای مجوز در سایت بانک مرکزی منتشر شده است؛ مردم به موسسه‌هایی که اسامی آنها در این لیست نیست، اعتماد نکنند چراکه ریسک سپرده‌گذاری در موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز از دست دادن تمام سپرده است.ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خبرنگاران یادآور شد: مردم باید همیشه متوجه باشند که سرمایه‌گذاری در موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز ریسک دارد و باید برای تبعات آن هزینه پرداخت. رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: آخرین موسسه مالی غیرمجاز تعطیل شده، موسسه «میزان» بود که بانک صادرات مسئولیت آن را برعهده گرفت.

سیف به اخطارهای داده شده به موسسه‌های مالی و اعتباری که از اسامی ائمه معصومین(ع) استفاده می‌کردند، اشاره کرد و یادآورشد: هم‌اکنون به غیر از دو موسسه هیچ مرکز مالی و اعتباری با چنین اسامی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: موسسه «ثامن‌الحجج» مجوز ندارد و امید می‌رود که بتوان با پیگیری‌هایی که هم‌اکنون ازسوی مسئولان آن انجام می‌شود، مشکلات این موسسه برای دریافت مجوز برطرف شود. رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: موسسه مالی و اعتباری «ثامن» نیز درحال طی مراحل قانونی برای دریافت مجوز و موافقت اصولی است.

سیف همچنین با اشاره به این‌که بانک مرکزی اجرای یک برنامه خروج از رکود را با تحرک‌بخشی به تولید درنظر دارد تا به این طریق اقداماتی را انجام دهد که منجر به تحریک تقاضا شود، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که این بانک درنظر دارد برای حمایت از تولید انجام دهد، خرید دین اسناد ناشی از فروش مدت‌دار محصولات تولیدی داخلی است. به این طریق که بانک‌ها کارت اعتباری خرید کالای داخلی را برای متقاضیان صادر می‌کنند و به آنان ١٨ماه فرصت داده می‌شود تا اقدام به خرید کالای با دوام مصرفی تولید داخل کنند. وی ادامه داد: حداکثر ارزش درنظر گرفته شده برای این کارت اعتباری ١٠‌میلیون تومان است که متناسب با درآمد هر فرد صادر می‌شود.رئیس‌ کل بانک مرکزی به جریان تقسیط مجدد یا استمهال وام‌های صنایع بدهکار به سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: یک مکانیزم وجود دارد که در سطح استان‌ها به ریاست استاندار شکل می‌گیرد و در آن نسبت به این نوع تقاضاها بررسی‌های لازم انجام می‌شود.سیف افزود: درصورتی که پس از بررسی‌ها واحد صنعتی حایز شرایط باشد، می‌تواند از فرصت تقسیط مجدد یا استمهال استفاده کند. رئیس‌کل بانک مرکزی درپایان گفت: موضوع استقراض دولت از بانک مرکزی صحت ندارد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    27 3
    تیترتحریک کننده استفاده نکنید
  • احمد IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    11 5
    آیا با گرفتن مجوز مشکل اخلال در ساماندهی اقتصادی از بین میرود ؟ در سایه الطاف و فعالیت یکی از این موسسات نامبرده صنعت و بلکه هر نوع فعالیت اقتصادی در سبزوار به صفر رسیده و سرمایه ای که باید چرخه اقتصاد را بحرکت درآورد دربست در دلال بازی و پولشویی و ......بکار گرفته شده است .
  • علي IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    43 1
    اگه يه دكه يك متري كنار خيابان بدون مجوز بزني، ظرف مدت پانزده دقيقه ماموران مي آيند نابودش مي كنند، آنوقت چطور اين موسسه هاي عريض و طويل با اين همه شعبه چندين سال است كه بدون مجوز كار ميكنند.
  • ع.اکبری IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    73 2
    بسمه تعالی با سلام و احترام، بانک مرکزی که اعلام می نماید این دو موسسه مجوز ندارند لطفاً جواب سه سوال ذیل را بفرماید. 1 چگونه این موسسه ها در این چند سال کار می کنند و مالیات می دهند. 2 مگر نه این است که پول وارد شده در این موسسه ها در یکی از بانک های دولتی ذخیره می شود. 3 اگر چنانچه موسسات پول خود را از بانک های دولتی خارج نماید،می دانید چه اتفاقی می افتد؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    55 0
    شما که میدونین چرا پلمپ نمیکنید اونارو، اگه لبنیاتی بود که تا حالا تعطیلش کرده بودین
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    56 2
    زورشون نمیرسه درشو ببندن به مردم میگن.
  • قاسم RU ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    14 0
    پس بانک مرکزی چه کارست؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    21 0
    اگه مجوز ندارند برای چه زمانی که مثل قارچ شعبه میزدند از این موسسات شکایت نکردید و پلمپ نکردید ؟چرا بعد از 6 الی 7 سال این موضوع را مطرح می کنید؟چه کسی مسئول جبران خساراتی است که متوجه مردم خواهد شد؟
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    14 0
    آیا این موسسات در ماه اخیر ایجاد شده اند که هشدار می دهید چرا از زمان تاسیس به مردم هشدار ندادید و از رسانه های نوشتاری وشنیداری هشدار ندادید ؟بانک مرکزی جبران خسارات وارده به مردم می باشد.
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    19 2
    مغازه ای نزدیک خانه ماست که چند وقتی بود دو طبقه شده بود چند روز پیش ماموران شهرداری آمدند و طبقه دوم مغازه را روی اجناس طبقه پایین خراب کردن به جرم اینکه برای طبقه دوم مجوز داده نشده بود . چظور است که دو موسسه با ده ها شعبه در اقصی نقاط کشور بدون مجوز فعالیت میکنندو همچنان بازند ؟؟؟ الان روی سخنم با مسئولین ارشد نظام است . متاسفانه از این دست اتفاقات سالهاست که در کشور متادول شده با این حساب چگونه ایشان انتظار دارند مردم اعتمادشان به مسئولین و نظام خدشه دار نشود . تا کی باید جان و مال و سلامتی مردم در کشور فدای اینگونه اعمال شیادانه شود ؟؟؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    26 1
    خیلی جالب تو دولت قبلی موسسه ثامن و ثامن الحجج جزو بهترین ها بودند و خود بانک مرکزی اعلام کرد این دو موسسه بهترین خدمات رو به مردم می دهند و قابل اطمینان هستند حالا چی شده که به یک باره بقیه خوب شدن اینها بد شدن واقعا سیاست چقدر کثیف هر کسی فکر منافع خودشه موسسه عسکریه به یک باره شده بهترین در حالی از لحاظ اعتبار و منابع از این دو موسسه کمتری دارد شاید بی ارتباط با عکس هایی که مدیر عامل این موسسه با اقای سیف و دوستی دیرینه ای که با هم دارن نباشه این قدر مردم و تحریک کرد که موسسه ثامن الحجج مجوز ندارد در یک حرکت هماهنگ نزدیک به هشت ماه است از طریق روزنامه ها و انواع مصابحه ها سعی در زمین زدن این موسسه است تا موسسه عسکریه را بالا ببرد
  • محمدمهدی حافظی/بابل IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    19 3
    چرا نظرات مردم رو نمیذارین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    24 2
    جرا همین بانک مرکزی اعلام نمیکنه 75 میلیارد تومن از ثامن الحجج گرفته
  • سید حمید IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    7 1
    پول نمیده باباش در اومد ماهی یک میلیون حتی به روز شمار سود هم خبری نیست میگید دروغه بفرمایید شعبه پاسداران در خدمت شماست
  • رامین A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    2 0
    دست گلتون درد نکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    8 2
    با سلام. خواهشمند است بانك مركزى تدبيرى بينديشد تا درمدت زمانى كه بانك مركزى تعيين مى كند سپر ده گذاران بتوانند سپرده خود را از اين موسسات خارج نمايند و بعد از زمان تعيين شده مسؤ ليت عواقب آن به عهده خود سپرده گذاران خواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 2
    سلام تکلیف کارمنداش چی میشه