رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت که مردم نگران وقوع سیل در تهران با وجود بارندگی های شدید و مکرر نباشند.

زهرا مهاجری - به مدت پنج روز، موج بارندگی کل ایران را فراگرفت. این بارش ها در بسیاری از استان ها موجب وقوع سیل و سیلاب شد و در کلانشهر تهران هم مشکلاتی را پدید آورد. البته در تهران بزرگ، با یک بارندگی چند ساعته جوی های بزرگ آب طغیان می کنند و آب گرفتگی معابر موجب کندی تردد می شود. درواقع عدم مدیریت مناسب، یک بارندگی ساده چند ساعته را تبدیل به بحران می کند.

ماندن در ترافیک های چندساعته، بسته شدن برخی معابر و سخت شدن امکان تردد عابرین، همه و همه نشان می دهد که مدیریت به درستی انجام نمی شود. این که چرا یک باران کوچک در تهران تبدیل به بحران می شود و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می کند، موضوع گفتگوی خبرآنلاین با رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است.

دکتر احمد صادقی معتقد است که باران و آب‌گرفتگی در تهران موجب ترافیک و قفل شدن معابر نمی شود.

متن این گفتگو را در ادامه بخوانید:

آقای دکتر، چند روزی است که شاهد بارش باران مستمر هستیم. این بارش ها در شهر تهران مشکلات زیادی ایجاد می کنند. ترافیک های سنگین که حاصل از آب گرفتگی معابر و لغزندگی سطوح است مردم را کلافه کرده و وقتی مردم می بینند یک باران ساده نظم کل شهر را به هم می ریزد، این تصور برایشان پیش می آید که دستگاه هایی که در مدیریت شهری نقش دارند، کارشان را به درستی انجام نمی دهند و برای پیشگیری از این وضع برنامه ای ندارند. نظر شما در این باره چیست؟

البته من این گزاره که ترافیک های سنگین به خاطر آب گرفتگی معابر هستند را اصلا قبول ندارم. بحث ترافیک ارتباطی با آب گرفتگی ندارد. در روز پایانی بارندگی، طی گزارشی که به بنده داده شده، غیر از دو منطقه در تهران که آب گرفتگی جزئی در چند خیابان فرعی وجود داشت، دیگر ما شاهد آب گرفتگی در شهر تهران نبودیم. ترافیک تهران دو دلیل دارد. اول این که سرعت متوسط خودروها در اتوبان ها در روزهای عادی 60 کیلومتر است. در زمان بارندگی به دلیل کم شدن دید و لغزندگی و مراعات رانندگان، این سرعت به 40 کیلومتر می رسد. به همین دلیل بحث تخلیه ماشین از یک نقطه سی درصد کاهش پیدا می کند و ما شاهد کندتر شدن حرکت خودروها و در نتیجه تراکم بیشتر نسبت به زمان عادی هستیم. دومین دلیل این که وقتی باران می آید، شهروندان تمایل بیشتری به استفاده از خودروی شخصی پیدا می کنند. چرا که وسایل نقلیه عمومی کم می شود و سرمای هوا و سختی های دیگر موجب می شود که اتوموبیل شخصی بیشتری در خیابان دیده شود. همین باعث می شود حجم ماشین ها بیشتر شود. پس می بینیم که بخش کوچکی از ترافیک به آب گرفتگی و مسائل این چنینی ربط پیدا می کند. همانطور که گفتم، در 24 ساعت گذشته در مناطق 22 گانه تهران تنها دو منطقه که یکی در منطقه 21 و دیگری در منطقه 13 بود آب گرفتگی جزئی داشتیم که بلافاصله رفع شد.

احتمال داده شده که پاییز پربارانی در پیش باشد. هواشناسی بارها اعلام کرده که بارندگی ها در فواصل مختلف تکرار خواهند شد و گاها شدت هم خواهد داشت. با توجه به این که شهر تهران از شهرهای آسیب پذیر از سیل است، تمهیدی برای جلوگیری از وقوع سیل در پایتخت اندیشیده شده؟

ما مرتبا از سازمان هواشناسی استعلام می گیریم. در این استعلام ها، سازمان اعلام کرده که باران هایی که در سطح شهر تهران می بارد، باران های مستمر با دبی پایین هستند و منجر به سیل نخواهند شد. ولی با این حال با توجه به تذکراتی که سازمان مدیریت بحران کشور درباره وضعیت تغییرات جوی که در سطح دنیا اتفاق افتاده می دهد، ما کارگوه سیل و شریان های حیاتی تشکیل دادیم و جلساتی تخصصی برگزار می کنیم و روی یک سناریو فرضی وقوع سیل در تهران بحث خواهیم کرد. قرار است که کارگروه ها پیشنهاداتشان را بیاورند تا در جلسه ای که امروز بعداز ظهر در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران با حضور 14 کارگروه داریم، در این مورد بحث کنیم و تمهیداتی را بیاندیشیم.

ولی طبق آن چه که سازمان هواشناسی به ما اعلام کرده، بارندگی های تهران جزئی است و منجر به سیل نخواهد شد و سیل برای تهران محتمل نیست و ما تنها بر روی سناریوی فرضی تهران کار می کنیم.

چه کارگروه ها و چه دستگاه هایی در این جلسه پیشنهاداتشان بررسی می شود؟

نتایج کارگروه هایی مثل آب منطقه ای استان تهران، شرکت آب و فاضلاب، کارگروه شریان های حیاتی و سیل شهر تهران به بحث گذاشته می شود و نتایج مصوبات ما را به تمهیدات می رساند. شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران متشکل از 14 کارگروه است که هر کدام از این کارگروه ها سازمان های مختلفی را در اعضایشان دارند و جمعا می توان گفت 70 الی 80 سازمان دست اندرکار هستند.

وقوع سیل در چند استان کشور از یک طرف و بارش های مستمر از طرف دیگر مردم را نگران کرده. به عنوان یک مسئول در سازمان مدیریت بحران شهر تهران چه توصیه هایی برای پیشگیری از آسیب های احتمالی بارندگی ها و تغییرات جوی به مردم دارید؟

در استان های دیگر پیش از این هشدار و تذکرات لازم داده شده بود. اما الان برای تهران سیل محتمل نیست و مردم نگران سیل نباشند. حتی اگر احتمال این اتفاق باشد، در جلسه ای که امروز بعد از ظهر تحت عنوان بررسی سناریوی سیل فرضی تهران داریم، مصوبات خوبی خواهیم داشت که پیشگیری از آسیب ها را ممکن می کند. به این دلیل که هر پدیده الزامات خاص خودش را دارد، ما از مردم تقاضا می کنیم در هوای سرد و بارانی که روان بودن ترافیک اهمیت زیادی دارد از ترددهای غیرضروری خودداری کنند و ما شاهد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر نباشیم.

در بارندگی ها و طغیان جوی ها چیزی که بسیار اهمیت دارد بحث زباله هاست. خدمات شهری شهرداری به عنوان یکی از فعالیت های روتین از معابر و کانال ها لایروبی می کند و به هنگام بارش هم این فعالیت بیشتر می شود. اما اگر مردم در درجه اول نظافت را رعایت کنند و در هنگام بارندگی و مشاهده گرفتگی کانال ها با 137 فورا تماس بگیرند، شاهد بالا آمدن آب جوی ها و سرازیر شدن آن به خیابان و کوچه نخواهیم بود. ولی در مورد وقوع سیل، باز هم تاکید می کنم که مردم نگران نباشند و با این وضع بارش، وقوع سیل در تهران منتفی است. سازمان هواشناسی به ما قول داده که از دو هفته جلوتر نقشه ها را در اختیار ما قرار دهد و ما هم هر وقت که احساس خطر کردیم، از دو هفته جلوتر اخطار به شهروندان خواهیم داد که الان چنین چیزی اتفاق نیفتاده.

اما در کل از شهروندان خواسته می شود تا در کنار رودخانه ها و در بستر و حریم آن ها در هنگام بارندگی های شدید تردد نکنند و از مکان هایی که در زمان عادی تفرجگاه است، در هنگام بارندگی دوری کنند و از ارتفاعات هم در زمان باران و برف و بوران فاصله بگیرند.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش درخشان A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    1 0
    برخی موانع بر سر راه تردد وسائط نقلیه وجود دارد که به آسانی قابل برطرف شدن و مدیریت هستند و انجام آن موجب کاهش شدید ترافیک و الام مردم می شود... به عنوان مثال ساخت پل روی پل هایی که حرکت در آنها بصورت صابری صورت می گیرد مثل پل حکیم واقع در بزرگراه حکیم و چمران.. باور کنید حداقل یک ساعت طول می کشد تا خودروها بتوانند از روی این پل رد بشوند فقط و فقط به این دلیل که پول خرج نکنند و پل روی پل نسازند لذا تردد مسیرها در آن یک پل ، بصورت ضربدری طراحی شده....
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    3 0
    همشون همینن کی بود کی بود من نبودم ... من کارم خیلی درسته مشکل از من نیست ولی در عمل باز هم مشکلات ادامه دارد
  • ذلان ماهیدشت کرمانشاه A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    1 2
    این بدبختی مختص تهران نیست شهر ما هم این داستان را دارد
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    6 0
    چون کارگران شهرداری تمام آشغال داخل باغچه و یا خیابان در جوها ریخته و در زیر پل جمع میکنند
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    3 6
    زلزله بیاد همه دفن بشن تا سایر نقاط کشور رنگ پشرفت ببینن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    3 0
    همون اول درست شهرسازی کنند اتفاقی به این عظمت نمی افتد