رئیس تحقیقات اداره هواشناسی قزوین: افزایش بارندگی اثر مثبت پدیده ال‌نینو برای استان و کشوراست

رئیس تحقیقات اداره هواشناسی استان گفت: وضعیت بارندگی در پاییز سال جاری نرمال یا بالاتر از نرمال می‌باشد البته این اثر مثبت پدیده ال‌نینو برای استان و کشور است.

به گزارش خبرآنلاین قزوین به نقل از صبح قزوین  رضا کاکاوند، رئیس تحقیقات اداره هواشناسی استان در تعریف پدیده ال‌نینو اظهار کرد: در هواشناسی ال‌نینو را یک پدیده پیوند از دور می‌نامند که در اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد اما اثرات آن آب و هوای کل جهان را دربرمی‌گیرد. 

وی در ادامه افزود: پدیده پیوند از دور دارای شاخصه‌های متفاوتی است که هواشناسان برای شناسایی آنها دمای آب روی سطح اقیانوس را اندازه گیری کرده و این تغییرات دمایی نشان می‌دهد که در حالت ال‌نینو یا عکس این حالت به نام لانینو قرار داریم.
این مسئول ادامه داد: ال‌نینو اثر مستقیم بر آب و هوای ایران ندارد بلکه اثر آن به صورت غیر مستقیم است؛ بدین شکل که بارش‌های مختلف در سطح وسیعی از کشور افزایش می‌یابد.
این کارشناس اداره هواشناسی استان تصریح کرد: در استان قزوین کم و بیش اثرات ال‌نینوهایی که در مدت آماری اتفاق افتاده زمینه تغییرات آب و هوایی را فراهم کرده است و اثرات ال‌نینوهای رخ داده در مدت 57 سال گذشته 16 مورد بود که سبب افزایش بارندگی شد.
وی عنوان کرد: براساس ال‌نینوی سال 2015 که معروف به ال‌نینوی کلارادو است وضعیت بارندگی در پاییز سال جاری نرمال یا بالاتر از نرمال می‌باشد البته این اثر مثبت پدیده ال‌نینو برای استان و کشور است.
کاکاوند گفت: پدیده ال‌نینو سیکل چرخشی 2 تا 7 ساله دارد که البته به طور مطلق این مدت اتفاق نمی‌افتد و آمارهای موجود در گذشته این رخداد را نشان داده است.

نباید زمستان پیش رو را با زمستان سال 86 شبیه سازی کنیم

وی در خصوص تغییرات دمایی در فصل پاییز بیان کرد: به لحاظ دمایی تغییرات به واسطه یک شاخص پیش بینی فصلی ارائه نمی‌شود بلکه برای این پیش بینی تمام مولفه‌های آب و هوایی باید در نظر گرفته شود.
رئیس تحقیقات اداره هواشناسی استان ابراز کرد: براساس پیش بینی فصلی مرکز ملی اقلیم شناسی بارش در فصل پاییز امسال نرمال و به لحاظ دمایی در شرایط پایین تر از نرمال است؛ یعنی پاییز سردی را پیش رو خواهیم داشت و این شرایط تا ماه اول زمستان ادامه خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: البته این شرایط میانگین تغییرات یک فصل است و در این میانگین شاید روزهای سرد و روزهای گرم در این فصل را داشته باشیم یعنی مجموع میانگین بارندگی مناسب و کاهش دما را در 3 ماه آینده نشان می‌دهد و انتظار بارش برف هم خواهیم داشت.
این کارشناس اداره هواشناسی ادامه داد: طی چند سال اخیر با وقوع خشکسالی در منطقه مردم شرایط زمستان واقعی را فراموش کرده‌اند در سال جاری یک زمستان عادی را خواهیم داشت و نباید در این زمینه اغراق کنیم.
وی با بیان اینکه نباید زمستان پیش رو را با زمستان سال 86 شبیه سازی کنیم، اذعان کرد: این شبیه سازی را رد می‌کنم.
کاکاوند در پایان تصریح کرد: اتفاقا در زمستان سال 86 با یک ال‌نینو همراه نبود بلکه یک لانینو یعنی بارش‌های کم و هواس سردی را تجربه کردیم؛ عکس حالت آب و هوایی که امسال با آن روبرو خواهیم بود یعنی ما با یک کاهش دما به همراه افزایش بارندگی مواجه هستیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =