معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت برندسازی سیب آذربایجان غربی برای توسعه صادرات این محصول در بازارهای جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ،تقی کهوریان معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی روز سه شنبه در گفتگو با برنامه امروز شبکه سه سیما که به بررسی جایگاه آذربایجان غربی در زمینه تولید و صادرات سیب می پرداخت گفت: سیب بعنوان از  اصلی ترین محصول تولیدی استان در بخش کشاورزی است بطوریکه 70 هزار هکتار از 127 هزار هکتار باغات استان،به کشت و تولید این محصول اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بیشتر از 10 هزار میلیارد ارزش اقتصادی باغات سیب استان است و تقریبا ارزش تولید سیب امسال استان 2 هزار میلیارد و به میزان 1 میلیون و 326 هزار تن می باشد.

کهوریان با بیان اینکه آذربایجان غربی حدود 30 درصد از سیب مورد نیاز کشور را تامین می کند، افزود: این استان رتبه اول تولید سیب را در کشور دارد و بطور کلی در اقتصاد، اشتغال، ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی استان تاثیر بسزایی دارد.

معاون استاندار اضافه کرد: 60 هزار خانوار بصورت مستقیم در باغات سیب استان اشتغال دارند و در حوزه های مختلف مرتبط با این محصول از جمله چیدن سیب، بسته بندی، صنایع تبدیلی و سایر زمینه ها فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ظرفیت سردخانه ای کشور مربوط به آذربایجان غربی است نیز گفت: بخش اعظم ظرفیت سردخانه های استان به نگهداری محصول سیب با هدف مصرف داخلی و صادرات به خارج از استان اختصاص دارد.

کهوریان همچنین اظهار کرد: 50 درصد تولید سیب استان، سیب درجه یک و ممتاز است که به کشورهای خارجی مانند روسیه، گرجستان، قزاقستان، اقلیم کردستان عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، هندوستان، پاکستان و ... صادر می شود.

وی برنامه های استان برای ارتقای ظرفیت های تولید و کیفیت محصول سیب نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برای اینکه سیب استان در بازارهای جهانی دارای برند شود و جایگاه خود را پیدا کند نیاز به یکسری اقدامات اساسی از جمله کاهش هزینه های تولید با استفاده از اجرای روش های آبیاری نوین در باغات، ایجاد تنوع در تولید سیب، تغییر الگوهای کشت، توسعه صنعت بسته بندی، تبلیغات صحیح و ... است که این برنامه ها در استان در دستور کار قرار دارد.

کهوریان همچنین بر ضرورت فرهنگسازی در راستای قرار گرفتن سیب بعنوان میوه اصلی در سبد مصرفی خانوارها تاکید کرد.

گفتنی است برنامه امروز کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی محمد هاشمی اصل است. این برنامه در راستای اصلاح سبک زندگی اقتصادی ایرانیان با رویکرد آموزش اقتصاد مقاومتی شامل آیتم های دکه خبر، غرفه رادیو جوان، غرفه سلامت می باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 474734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =