وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس با دکتر هزوان آلوارز، وزیر آموزش سوریه و همچنین وزیر آموزش کویت در خصوص گسترش همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وزارت علوم، این دیدار دکتر محمد فرهادی به وجود ارتباط و علاقه فرهنگی و ذاتی بین دو ملت اشاره و تصریح کرد: وظیفه خود می‌دانیم از ملت و دولت سوریه از جمله در حوزه آموزش عالی حمایت کنیم.

وزیر علوم کشورمان افزود: ما باور داریم که می‌توانیم روی پای خود بایستیم. محدودیت‌ها و تحریم‌ها فرصتی شد تا از توانمندی‌های خودمان استفاده کنیم.

فرهادی در ادامه گفت: امروز آمادگی کمک‌های بیشتر علمی و آموزشی بویژه در حوزه انرژی و پذیرش دانشجو و ارائه بورس را به شما داریم.

وزیر آموزش سوریه نیز در این دیدار گفت: من به عنوان وزیری که سه سال در دولت هستم، ماموریت دارم که بهترین پیام دوستی و احساسات خود را به ملت و دولت ایران تقدیم کنم.

وی افزود: حقیقتا در طول سه سال گذشته متوجه شدیم که جمهوری اسلامی ایران به مدلی برای جهانیان تبدیل شده و به خاطر توان بالا در مقابل تمام مشکلات توانسته ملت و کشورش را هدایت کند و اجازه سوءاستفاده را به کسی ندهد.

وزیر آموزش سوریه گفت: کشور شما علیرغم تمام تحریم‌ها از دانش به نحو احسن استفاده کرده و تنها مدل منحصر به فرد مقاومت و ایستادگی در برابر تمام موانع و تحریم‌هاست و ما باور داریم که وحدت و همدلی مردم ایران با مسؤولان خودشان باعث شده تا مسؤولان ایران با دقت بیشتری بتوانند قدم‌های موثرتری بردارند.

وی در پایان از دعوت ایران از سوریه برای شرکت در مراسم اهدای جایزه اخلاق در علم ابن سینا تشکر کرد و گفت: از پیشنهاد شما برای تاسیس جایزه با عنوان انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کنیم و همچنین تبادل هیات بین دو کشور بویژه ارائه بورس تحصیلی را در دستور کار دو کشور قرار می‌دهیم.

بر اساس این گزارش، مراسم اعطای جایزه ابن سینا در زمینه اخلاق در علم چهارم نوامبر 2015 (13آبان ماه 94) با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ایرینا بوکوا مدیرکل سازمان یونسکو و دکتر احمد جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو در مقر این سازمان در پاریس برگزار و این جایزه به پروفسور زبتاخان شینواری از کشور پاکستان اعطا شد.

جایزه ابن‌سینا برای اخلاق در علم که هر دو سال یک بار اعطا می‌شود، از سال 2003، به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی و آموزشی ملل متحد «یونسکو» آغاز شده است. این جایزه به فعالیت‌های افراد و گروه‌هایی تعلق می‌گیرد که در زمینه اخلاق در علم و فناوری موفق به پژوهش‌های علمی ارزشمند شده باشند.دکتر فرهادی با وزیرآموزش کویت درحاشیه اجلاس یونسکودیداروگفتگو کرد

تاکید بر همکاری های پژوهشی در حوزه شیمی با کویت

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با سفیر کویت در یونسکو بر گسترش همکاری های علمی و آموزشی دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار دکتر فرهادی ضمن بیان توانمندی های آموزش عالی کشورمان از آمادگی ایران برای انجام امور علمی و فناوری مشترک با مراکز آموزش عالی کویت خبر داد .

 فرهادی در ادامه ضمن موافقت با درخواست طرف کویتی برای تاسیس دانشگاه مشترک،این موضوع را نیازمند بررسی های بیشتر دو طرف دانست وهمچنین وجود پژوهشگاه های قوی در حوزه های شیمی پلیمر و زیست فناوری در ایران را فرصت مناسبی برای گسترش همکاری های علمی و فناوری بین دو کشوردانست.

وزیرآموزش کویت نیز در این دیدار خواستار ارایه اطلاعات بیشتری از توانمندی های علمی ایران شد و درخواست تاسیس دانشگاه مشترک دو کشوررا ارائه کرد.

وی همچنین همکاری مشترک پژوهشی دو کشوربویژه در حوزه شیمی و پلیمر را خواستار شد.

جلوگیری از تبعیض علمی و دسترسی به علوم پیشرفته

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فنآوری روز گذشته در نشست افتتاحیه سی و هشتمین اجلاس یونسکو در پاریس ، در سخنانی با بیان اینکه یونسکو از سیاست های مربوط به جلوگیری از تبعیض علمی در آموزش و نیز دسترسی به علوم پیشرفته حمایت کند، گفت : یونسکو می تواند زمینه لازم را برای دسترسی برابر به منابع آموزشی و علمی جهان بویژه برای کشورهای در حال توسعه فراهم کند .

 وی همچنین ازسازمان یونسکو خواست طراحی ، پیگیری ، مطالعه و مدل سازی برای سه محور پایداری محیط زیست ، عدالت انرژی و توسعه فرهنگی و پژوهشی در نقاط مختلف جهان را تا سال 2015 برعهده بگیرد.


وزیر علوم کشورمان افزود : برای تحقق اهداف دهه 2014 و 2024 با نام "انرژی برای همه ضروری است" ، سازمان یونسکو آموزش ، توسعه ، ساخت و کاربرد انواع انرژی های تجدیدپذیر بویژه در جوامع محلی و روستایی را مورد حمایت قرار دهد و جمهوری اسلامی ایران نیز دراین باره ایجاد جایزه یونسکو برای انرژی های تجدیدپذیر را پیشنهاد می کند .
همچنین در این مراسم دکتر فرهادی جایزه امسال ابن سینا در زمینه اخلاق در علم رابه پرفسور زابتاخان شینواری از پاکستان اعطا کرد .
جایزه ابن سینا که در یونسکو به نام ایران ثبت شده است ، با حضور وزرای علوم ایران و پاکستان ، مدیرکل یونسکو و نمایندگان کشورهای عضو در این سازمان بین المللی اعطا شد.
پروفسور شینواری پس از دریافت این جایزه گفت: برای من لحظه بزرگی است ، بسیار خوشحال هستم که دولت ایران چنین جایزه ای را برای دانشمندان در نظر گرفته است .


وی با بیان اینکه ابوعلی سینا نام دانشمند بزرگی است افزود : من جایزه های مختلفی در مجامع بین المللی دریافت کرده ام ، اما به دو دلیل درباره این جایزه بسیار خوشحال هستم و این جایزه برای من خاص است ، چون از طرف جمهوری اسلامی ایران داده شده و دوم هم اینکه به اسم ابوعلی سینا در یونسکو ثبت شده است ، بنابراین برای من این افتخار بسیار بزرگی است .
مدیرکل یونسکو هم در مراسم اعطای این جایزه با بیان اینکه این جایزه نشانگر ارزشهای جهانی علم است و اینکه تحقیقات چطور می تواند جوامع مختلف را با هدف ساخت مجمعی مانند یونسکو کنار هم جمع کند گفت: این جایزه نشانگر عمق فرهنگ و هویت غنی ایرانی است .


وی گفت : علم و دانش ابوعلی سینا دنیا را مجذوب خود کرده است و همانطوریکه می بینیم امروز همه به نام این دانشمند بزرگ در یونسکو دور هم جمع شده ایم .
ایرینا بوکووا با تاکید براینکه این جایزه برای یونسکو با نام اخلاق در علم بسیار ارزشمند است افزود:اختصاص این جایزه نشان میدهد که ایران برای این مجمع بین المللی ارزش فراوانی قائل است و من هم به نوبه خودم ازاین تلاش های ایران قدردانی می کنم .

 

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =