وزارت دفاع روسیه فیلمی از عملیات و بمباران یک فروند جنگنده سوخو ۲۴‌ام این کشور علیه مواضع داعش در سوریه منتشر کرده است. سوخو ۲۴ اما چه مشخصات فنی دارد که در سوریه به کار گرفته شده است؟

 

 

 

سوخو 24 مشهور به فنسر يا شمشيرباز یک جنگنده ضربتی مافوق صوت، دو کابینه، بال‌متغیر و دوموتوره ساخت شرکت سوخو است. این هواپیما که نخستین سیستم ناوبری و حمله دیجیتال شوروی را در خود داشت نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داده و از سال ۱۹۷۴ وارد ارتش شوروی شد و هم‌اکنون نیز در ارتش‌های روسیه،اوکراین، قزاقستان، الجزایر، سودان، سوریه و ایران در حال خدمت است. البته نیروی هوایی روسیه در حال جایگزینی تدریجی این هواپیما با جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ است.

سوخو-۲۴ که پاسخ روس‌ها به جنگنده بمب‌افکن اف-۱۱۱ آمریکایی‌ها بود، اختصاصاً برای حملات ارتفاع پایین مافوق صوت به عمق خاک دشمن طراحی شده و طراحی بال متحرک آن باعث شده تا قابلیت فرود و برخاست کوتاه را داشته باشد. بارگیری بال بالای این هواپیما نیز باعث شده تا پرواز باثباتی در ارتفاع پایین و مقاومت خوبی در مقابل جریان باد داشته باشد. این هواپیما با وزن خالی بیش از ۲۲ تن توانایی حمل ۸ تن مهمات از جمله بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی، و دیگر انواع بمب و موشک و راکت و سوخت اضافی را دارد.
تولید جنگنده بمب افکن بال متغیر آمریکایی اف.۱۱۱ در نیمه دهه ۱۹۶۰ تهدیدی جدی برای شوروی بود. به همین دلیل کارخانه سوخو هم مامور ساخت هواپیمایی با قابلیت‌های مشابه شد.بعضی از اهداف طراحان سوخو در طرح جدیدشان، قابلیت پرواز فراصوتی در ارتفاع پایین، توانایی اجرای عملیات در شب یا روز و در همه گونه شرایط جوی و قابلیت استفاده از باندهای نامناسب و کوتاه بود.
هواپیمای سوخو 24 توانایی از کار انداختن تمامی رادارها و موشک‌های دشمن را دارد و می تواند به عنوان هواپیمای پیشرو، سامانه جنگ الکترونیک را به کار گیرد و هواپیماهای دیگر به دنبال آن برای بمباران اهداف دشمن وارد عمل شوند.
از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع هواپیما آن است که در صورت روشن بودن رادار دشمن و به دلیل توانایی حمل موشک‌های لیزری قادر است هرگونه فرکانس موشکی را شناسایی و با متمرکز شدن روی مراکز راداری و هواپیماهای دشمن، به طور اتوماتیک این مراکز و هواپیماها را به طور صددرصد منهدم کند.

پس از پایان جنگ تحمیلی، با درایت شهید منصور ستاری و سایر کارشناسان نهاجا، هواپیمای بمب افکن تاکتیکی سوخو-24 (ملقب به فنسر یا شمشیرباز) به عنوان یک هواپیمای جنگی با مأموریت تخصصی ضربتی و بمباران خریداری شد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    متأسفانه آنچه كه تحت عنوان سوخو 24 خريداري شده، به درد كاري جز نمايش هوايي نمي‌خورد
  • اشکان A1 ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    حاجی اخه این اوراقی پنجاه سال سن داره ، این وقت شب نخندونمون
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    سوخو عددی نیست
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    ساخت سال 1970؟؟؟؟؟؟ الان چه سالیه؟؟؟؟؟؟ فکر میکنید 50سال پیش اینقدر تکنولوژی پیشترفت کرده بود که جنگ لیزرس کنهاصلا میدونستن لیزر پیه؟؟؟؟مردم رو چی فرض کردین شما؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    واقعا که اف111 را با این مقایسه میکنین
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    هواپیمای جنگی فقط و فقط آمریکایی .....
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    68 4
    تو این فیلم که کاری نمی کنه اما تو جنگ خودمون عراقیها از این هواپیما برای زدن خطوط ما و بمبارانهای با ارتفاع کم استفاده می کردند ضرب شستش را ان موقع دیده ایم
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    71 19
    خوکفایی اگر داشتیم مثل کشور چین ،ماهم خودمون میساختیم این همه دانشگاههای صنعتی داریم هنوز دستمون پیش شرق و غرب درازه..........متاسفم...............امام خمینی گفت نه شرقی و نه غربی.......آیا کسی فهمید منظور امام را؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
      8 1
      داداش من مشکل از مقاطع درسی پایینه .مثلا ما تو شهرستانیم کتاب علوم بچه ها هر چهار پنج صفحه یه آزمایش داره ولی دریغ از آزمایشگاه دریغ از وسایل آزمایش که در اختیار معلم قرار بگیره که حداقل معلم سر کلاس انجام بده .دانشگاه هم که خودم دانشجوام متاسفانه هر ده نفر یه آزمون را انجام میدن اونم مختلط و ما جمعیت کم پسرا مجبوریم کنار بکشیم.و بدتر اینکه خود استاد هم مشکل داره ولی در عوض بر روی کاغذ و تئوری فوق العاده قوی هستیم عین حقیقته .
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    23 2
    کاش تمام ساحها میرفت توی موزه و مردم اینطوری کشته و آواره نمیشدند. آخر جنگ تاکی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    17 0
    چین رو با ایران یکی می کنی؟ حالت خوبه؟ اولين قدم برای پیشرفت کرذن اینه که جایگاه خودمون رو درک کنیم
  • مهدی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
    15 45
    زنده باد ایران اسلامی ، خداوندا هدایت کن اونایی که به جای حل مشکلات ایران اسلامی دنبال نقطه ضعف میگردند و فقط بلدند ایراد بگیرند و خودشون حتی یه قدم برا پیشرفتمون بر نداشتن
  • بی نام GB ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    40 1
    راستي ازهواپيمايي كه در دوره رئيس جمهور قبلي رو نمايي شد خبري نيست؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    11 2
    ازf35بهتر نیستش قطعا
  • بی نام GB ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    2 0
    جنگنده ها مثل اتومبیل نیستند که مرتب برای ذایقه ی مشتریان مدلشان تغییر داده شود .
  • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    اقا من هم منتظر هواپيماي رو نمايي شده زمان دكتر ام اون در حد اف ١٦ بود قدرش رو ندونستيم